när är bäst att rida?

U

Uddatyp

när hästen går på bete, ute dygnet runt..vilken tid är bäst att rida då?
jag tycker de är bäst, för mig iallafall att rida redan vid 6 7 på morronen..men nu är de så att min häst sover när ja kommer vid den tiden och alltså är riktigt sova trött, sen när ja väl börjar rida så vaknar han ju till såklart men känns lite taskigt att väcka honom.

sen om jag kommer på kvällen ocj ska rida då är han så varm och seg och trög av att ha stått i solen hela dagen.
så vet inte vad som är bäst.

är de någon som har nån koll på hur dom sover på dygnet? eller är de olika för alla?
kan man väcka dom så och rida eller borde man vänta tills dom vaknar? eller hur ska man göra?

Sv: när är bäst att rida?

Halv sju på morgonen åkte jag alltid ut och red, när jag skötte ridtravare om hästarna gick ute dygnet runt. Då var det svalt och minst flygfän.

Nu för tiden, med egen häst som står på stall på nätterna, eller i alla fall ett par timmar mitt på dagen, när det är som varmast i hagen, tar vi in på em. vid fyra. för lite vatten liten hö och kraftfodergiva. Min häst och stallkompisens gammelhäst, lägger sig ofta och sover inne en stund då. Sen kan man rida vid 21.00 eller senare och sen är det ju lagom att ut hästarna, när man ridit klart.

de är de att jag inte har möjlighet att ställa in hästen just nu.
annars hade ja gjort de..

så har inte så mycke val än att rida sent eller tidigt.
funderar bara på om de är snällast mot hästen att rida när den är trött och vill sova eller när den är jättevarm och trött/seg av att stått ute i värmen hela dagen.

Jag tror det är bättre att rida på morgonen när det ändå är svalt, även om hästen är lite trött. För sova kan den ju göra då senare under dagen.

Varför inte prva att lyssna till hästen när går den bäst morgon eller kväll? av mina hästar så är det en morgonhäst och en kvällshäst.

han går ju helt klart bäst på morronen, men då sover han ju så skönt när ja kommer, märker inte ens att ja kommer tills ja står brevid honom och får liksom putta upp honom.

men jo de är väl endå bäst att va där på morronen, dom kan ju faktiskt sova resten av dagen/natten.

ja har alltid trott att dom är piggare på morronen..men dom kanske är mest aktiva på natten eftersom de är svalare då..så då e de ju klart min häst är trött på morronen..om de nu är så..

Jag tror inte det finns något särskilt "då och då" sover hästen, "då och då" äter hästen, "då och då" förflyttar sig hästen.

Hästen är ju sedan urminnes tid, ett "flyktdjur", den anpassar sig hela tiden efter dygnets timmar och vad som händer runt omkring.

Så jag skulle allt välja att rida på morgonkvisten och sedan låta hästarna softa i hagen under dagen när det är som varmast, äta, dricka, sova och röra sig i lugn och ro, för att söka skugga, eller vifta flugor från varandra.

Ha en härlig hästsommar!

när hästen går på bete, ute dygnet runt..vilken tid är bäst att rida då?
jag tycker de är bäst, för mig iallafall att rida redan vid 6 7 på morronen..men nu är de så att min häst sover när ja kommer vid den tiden och alltså är riktigt sova trött, sen när ja väl börjar rida så vaknar han ju till såklart men känns lite taskigt att väcka honom.

sen om jag kommer på kvällen ocj ska rida då är han så varm och seg och trög av att ha stått i solen hela dagen.
så vet inte vad som är bäst.

är de någon som har nån koll på hur dom sover på dygnet? eller är de olika för alla?
kan man väcka dom så och rida eller borde man vänta tills dom vaknar? eller hur ska man göra?

Nu kommer jag inte ihåg VAR, men jag TROR det var ett senare nummer av ngn hästtidning jag läste nyligen, som redogjorde för betes situation och hästens vilointervaller. där stod det precis det du noterat, att hästen ofta sover som djupast på morgontimmarna, att REM sömnen är oerhört viktig för den pga att de sover så kort tid om dygnet, och att man borde försöka anpassa sig så man inte stör denna rytm...

skit att jag inte kommer ihåg källan, ska gå hem och rota lite och se om jag hittar det!

Mvh/M

Nu kommer jag inte ihåg VAR, men jag TROR det var ett senare nummer av ngn hästtidning jag läste nyligen, som redogjorde för betes situation och hästens vilointervaller. där stod det precis det du noterat, att hästen ofta sover som djupast på morgontimmarna, att REM sömnen är oerhört viktig för den pga att de sover så kort tid om dygnet, och att man borde försöka anpassa sig så man inte stör denna rytm...

skit att jag inte kommer ihåg källan, ska gå hem och rota lite och se om jag hittar det!

Mvh/M

Jag läste samma sak i ett nummer av ridsport, kan det vara där du också läste det?

Jag rider oftast sent på kvällen. Nackdelen är ju att det är mycket insekter ute då, men mina hästar går bättre på kvällen än på morgonen.

Jag rider på eftermiddag-kvällar och det fungerar alldeles utmärkt :) Hästen är pigg och glad, precis som vanligt, och har tillräckligt med energi när vi kommer hem för att dra järnet med polarna i hagen... :smirk:

jag får försöka komma ännu tidigare så kanske han inte hunnit somna så än.
får testa mig fram så får jag väl reda på hans sovtider..

Eller lite senare? Då kanske han vaknat

Jag skulle inte vilja ha långbyxor och jacka och tung ryggsäck (Sadel, schabrak, träns, benskydd/benlindor) och springa i två timmar, när det är 22 grader varmt, eller varmare...

Så, jag står i alla fall vid mitt beslut, ridning så man kommer hem klockan 9 på morgonen om hästen går ute dygnet runt, eller ridning efter klockan halv tio på kvällen om hästen har fått stå inne och sova i ett "något svalare" stall, ett par timmar på eftermiddagen.

Det är väl inte 22 grader kl 8-9 på morgonen? :S

dom här dagarna har de faktiskt varit så varmt på morronen, redan vid 7 tiden så va de uppåt 20 grader.

Senast ändrad av en moderator:

Sju km nordväst om Örebro, var det 22 grader varmt i skuggan igår klockan tio över åtta. Och klockan halv tolv när jag var 13 km nordväst om Örebro, var det 33,8 grader varmt.

Idag när jag släppte ut hästarna halv åtta, var det 20 grader varmt i skuggan mot garageväggen vid stallet.

Man får prova sig fram..
Jag har testat både morgon och kväll, och hästarna verkar reagera ungerfär lika.. eftersom det är varmt så länge på dagarna så känns det inte som att det spelar någon roll.. och flygfän och andra insekter tycker jag att det verkar vara massor av oavsett morgon/kväll :P
Min ena medryttarhäst (en ridtravare) kan gå när som helst och är lika pigg oavsett väder! Det känns ju förstås inte schysst att rida mitt på dagen när det är 30 grader varmt..

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Bufera
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 787
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka