När andra lägger sig i...

Gabbi

Trådstartare
Gah, jag blir irriterad. Min sambo hälsade på sin mor, och tog hunden med sig. När han kom hem frågade jag om han hunnit ge hunden lunch.
-Jodå...fast inte på den vanliga tiden, svarar han.
-Nähä, varför inte det?
-Jo, mamma tyckte hon skulle ha mat 13.30, 14.00 och 14,30.
-??????? Varför i helsefyr då?
-Jo, för mamma tycker att hon slänger i sig maten!

För det första, det här var första gången hans mor träffade Råda, eftersom hon varit inneboende hos sin mor innan, och sambons mormor är hundrädd. De har alltså bara sett hunden genom bilrutan.
Frukosten igår fick hunden hemma. Alltså har hans mamma bara sett henne äta på lunchen, och det betyder ju att hon gått fram och tagit skålen för henne! Tänk om min hund hade varit en sån som försvarat sin mat?? Sambons mamma får väl anses som relativt okänd för min hund. Vad är meningen med att avbryta en hungrig hund flera gånger,för att låta den sitta och tråna efter skålen som står på bänken?

För det andra, hur angår det henne HUR min hund äter sin mat? Ja, min hund gillar mat, men hon är inte hysterisk. Hon sitter ner, väntar på varsågod, och sen äter hon allt. Hon hostar inte upp mat, har aldrig spytt i samband med mat eller så. Hon äter den bara tills den är slut.

Nu gjorde ju sambon också katastroffel, som lät sin mamma hållas. Jag sa till honom att alla ändringar i hundens skötsel görs av OSS, oavsett vad hans familj tycker. Jag är så irriterad nu så jag lär ju nämna det nån mer gång känns det som.

Sv: När andra lägger sig i...

Åh fy tusan vad störande, jag förstår att du blir irriterad!

Rätt komiskt hur 'mammor' ska lägga sig i, i saker som inte ens angår dem. Dummaste jag hört att hunden ska få sin mat på såna tider!?:eek::confused:
Borde väl ändå få motsatt effekt=hunden är hungrig, äter så mkt den bara hinner eftersom maten snart tas bort!!

Min valp är exakt likadan som din-sitter ner och väntar, äter i sin takt utan att hosta/spy upp maten efteråt fastän han är rätt matglad.

Dessutom så är det rätt dåligt av din sambo att göra som Hans mor tyckt/sagt! Arma min sambo om han gjorde så:devil:, men å andra sidan vet han om att Jag bestämmer allt som har med valpis att göra-Min hund och Mina regler!

Något mesigt o inte säga ifrån att han sköter hunden ingen annan förutom du och han.

Gör klart för han hur du vill ha det exakt med hunden så det är glasklart.

I början när jag fick Piru skulle alla hålla på med han hela tiden.kan berätta när vi var hos mina fd svärföräldrar.

satt sent en kväll o kolla på film alla i hennes familj, hennes pappa med ljämna mellanrum klappa på Piru som låg o sov så han vakna varje gång. Det vart reklam dom reste sig o gjorde annat i reklamen då sa jag åt tjejen att säg åt gubben att han ska låta bli hunden när han sover. Filmen börja direkt på o klappa. Tjejen säger till han som svar får hon att han tycker det är så skönt o vi tycker om varann. Det gick en stund till så säger jag åt han att ge fan i hunden när han sover förstår du inte vad vi säger åt dig åker han ut i bilen o får sova där. Det är ju kallt ute svara han, ja det är nästan -15 ute o då kan ju du gräma dig att det är ditt fel att han ligger där ute ensam o kallt. Sen rörde han aldrig hunden mer sen när han sov.

Jag hade blivit skogstokig.

Min mor ska också tycka en jävla massa, bl.a. tyckte hon att vi skulle sälja/lämna tillbaka valpis för att han var lite jobbig när han var prepubertal. Hon var totalt oförstående inför det faktum att vi inte gjorde det. Hon tycker att hon vet allt om allt, men det är så mycket i hennes beteende som visar att hon inte kan eller förstår ett dyft, t.ex. sättet hon bemöter en uppspelt hund (flaxar omkring och tjoar = ännu mer uppspelt hund), sättet hon går med hund i koppel (hunden får göra precis som han vill och drar som fan), sättet hon tilltalar en hund som gör något den inte får ("fy" med glad röst, därefter fnitter = hunden tror att den gör något bra eftersom morsan låter glad, samt att "fy" är ett kommando han inte känner till). O.s.v. O.s.v. O.s.v.

(Valpis tycker mycket bättre om min far, av min mor blir han bara stressad och spänd, vilket han aldrig blir annars. Åhå, undrar varför??)

Som tur är så är mina svärföräldrar hundvana, svärmor hund själv och hennes make är en mycket hundkunnig människa, så där är det aldrig några problem.

Dessutom var det ett jäkla gafflande om att Råda var smal tydligen. Hon är 60 cm hög, och sex månader, så jag tycker inte att det är jättekonstigt att hon är en smula ranglig. Hon äter 10 dl om dagen, så det är ju inte så att hunden svälter heller direkt.

Tror iofs att de som gnäller skulle gnälla om de såg en vuxen schäfer i tävlingskondition också.

De är mest vana vid 10 kgs blandraser som bara äter när de får matrester och Ceasarpastejer. Sorgligt men sant.

*ryyyys*

Fullt normalt att vara ranglig i den åldern.

Min mor ska också tycka en jävla massa

He, He, he.... Då skulle du se min mor då:cool:

Oavsett vilken hund man har med sig hem till henne (Oftast tiken eller valpis). Ja då slinker det ner och annan biff, skinka, leverpastej, potatis osv. Och typ alla matrester ner till hundarna titt som tätt-FASTÄN man säger åt henne att Inte göra det! :mad:
-"Men det är bra om hundarna får äta lite annat då och då" säger hon.

Det slutar givetvis med att hundarna sitter och tigger, springer efter mamma och väntar på ngt gott. Gah-blir bara irriterad jag tänker på det nu.
Behöver jag säga att det är sällan jag har med mig hundarna hem till henne nu för tiden? Enbart vid 'nödfall' som dom följer med, och då ljuger jag och säger att hundarna får värsta rännskiten efter allt hon proppar i dem:devil::angel:

Sen är min mamma fd uppfödare (fett många år sedan mao)-då vet hon precis AAAAALLT om hundar!:smirk: *suuuckar högt*

Åh vad sur jag hade blivit. Eller jag hade blivit så paff över att någon öht skulle kunna göra så. Man själv skulle ju aldrig drömma om att säga åt någon annan hur de ska göra med sin hund. Säg åt din sambo att han säger till sin mor vem det är som bestämmer över hunden.

Och sen kan jag inte låta bli att undra: hur blir det när ni får barn?:angel:

I värsta fall kanske det blir som relationen mellan Viveka och svärdottern i Mia och Klara...:o

Min kompis skulle nog behövt lite av ditt ordförråd. När hon precis köpt sin valp bodde hon och hennes pojkvän hos pojkvännens mamma. Hon kunde inte låta bli valpen! Den lilla 8 veckors valpen fick aldrig vara ifred för pojkvännens mamma som klappade och pratade med den hela tiden. Hon väckte den hela tiden för att gosa.

Min kompis, som egentligen är rätt försynt, sa till mamman att låta hunden vara ifred men hon lyssnade inte. Min kompis var helt knäckt när de flyttade därifrån någon månad senare.

Mamman är fortfarande likadan, fast min kompis säger till henne. Hon går och hämtar hunden när den går och lägger sig i ett annat rum för att sova, pratar med den hela tiden etc.

Konstigt att en människa i 50-årsåldern inte kan göra som man ber den om.

Hujeda mig.

Här är en till "jag gör som jag vill mamma".

1. Hon matar i hunden så mycket rent skit (som jag själv inte skulle äta även om jag åt kött) med jordens högsta fetthalter och salthalter etc etc.. Jag har sagt åt henne (blivit vansinnig), min syster har gjort det, grannarna har gjort det, veterinären har gjort det två gånger (fast det ljuger jag visst om), jag har skrivit ut fakta och gud vet vad jag har gjort. Det går inte in. Numera åker jag sällan dit med hunden. Vi var där igår, idag hade han rännskitan.

2. Alltid när jag kommer dit brukar Harley bli väldigt glad och uppspelt (för att alla andra är det och för att det finns en kattunge i huset)..men då är han alltid hungrig. Han är fan inte hungrig.

Behöver jag säga att jag blir vansinnig?:eek:

Svärföräldrarna är tack och lov bättre. Tyvärr vill svärfar dock att min hund ska bli vegetarian och tjatar om det . Det börjar också bli jävligt jobbigt..numera får jag dock bara "blickar" när jag ger kötthaltig hundmat.:crazy:

Jag har en "jag gör som jag vill...i smyg" mormor. Som tur är bor hon utomlands så hon träffar bara hundarna ett par gånger om året...Tanten är dessutom över 80 år och vill bara väl samt är naturligtvis högt älskad av mina hundar så hon får hållas lite grann...

Varje gång hon och hundarna ses så bara måste hon leta upp allt ätbart och ge dom. Att jag berättar att ena hunden har känslig mage och kan komma att spy på hennes heltäckningsmatta verkar inte gå hem.

"Menden härär ju så liiiiten" viftandes med en korv/ost/bröd bit brukar vara favorit saken att säga.

Hon kan även smyga med det så att jag aldrig ser när hon matar hundarna. Båda två smyger efter henne som dräglande skuggor vart hon än går medan hon envist hävdar att hon inte gett dom någonting.

Här kommer det ett svar från en som är både mamma och svärmor.

Jag har 2 hundar, och de skall INTE ha någon mat eller dyligt utan att de frågar MIG.

Ingen av mina barn eller deras familjer skulle ge hundarna något.
Till och med det yngsta barnbarnet 2-år, frågar om hon får ge vovvarna kex eller något annat.

Har man en öppen dialog om talar om hur man vill ha det, så fungerar det jättebra.

Tala om för föräldrarna/svärmor/mormor mm, att det är ni som bestämmer om valpen/hunden. Annars får de väl välja om de vill ha besök eller ej!

Jag frågar ALLTID hur de vill ha det med sina barn när vi är barnvakt.
Jag ifrågasätter ALDRIG hur de vill ha det.

Så tala om BÅDA TVÅ att det är ni som bestämmer över hunden...

Lycka till!

Något mesigt o inte säga ifrån att han sköter hunden ingen annan förutom du och han.

Gör klart för han hur du vill ha det exakt med hunden så det är glasklart.

I början när jag fick Piru skulle alla hålla på med han hela tiden.kan berätta när vi var hos mina fd svärföräldrar.

satt sent en kväll o kolla på film alla i hennes familj, hennes pappa med ljämna mellanrum klappa på Piru som låg o sov så han vakna varje gång. Det vart reklam dom reste sig o gjorde annat i reklamen då sa jag åt tjejen att säg åt gubben att han ska låta bli hunden när han sover. Filmen börja direkt på o klappa. Tjejen säger till han som svar får hon att han tycker det är så skönt o vi tycker om varann. Det gick en stund till så säger jag åt han att ge fan i hunden när han sover förstår du inte vad vi säger åt dig åker han ut i bilen o får sova där. Det är ju kallt ute svara han, ja det är nästan -15 ute o då kan ju du gräma dig att det är ditt fel att han ligger där ute ensam o kallt. Sen rörde han aldrig hunden mer sen när han sov.

Det var det löjligaste jag hört, för det första kan man behärska sig och be personen att inte klappa och förklara varför, för det andra, varför i hela friden ska hunden skickas ut när inte den gjort något fel? Då straffar du den för något den inte gjort och det brukar inte leda till något bra.

Vem säger att hunden mår dåligt av att få gå in i sin trygga bur och få sova ostört? Min hund skulle bli skitglad. Den enda som skulle "straffas" i ett sånt fall är väl pappan som skulle känna att det var taskigt, precis som du känner nu.

Det var det löjligaste jag hört, för det första kan man behärska sig och be personen att inte klappa och förklara varför, för det andra, varför i hela friden ska hunden skickas ut när inte den gjort något fel? Då straffar du den för något den inte gjort och det brukar inte leda till något bra.

Fast bilburen är ju knappast förknippat med något negativt så varför skulle hunden bli "ledsen" för det?:crazy:

*lån*

Jag måste erkänna att jag inte bryr mig speciellt när svärmor eller någon annan någon gång stoppar åt hundarna lite smått och gott i matrestsväg.

Mina hundar far ju inte illa av det och det har ju ingen större inverkan på deras liv på det stora hela..

Nej, nu tror inte jag att min hund kommer ta skada av detta heller. Däremot ser jag det som direkt kritik av MINA regler som jag har satt upp för valpis skull. Jag vill att hon ska ha en viss mängd mat, på ungefär de tider vi har bestämt. Detta för att det ska stämma in på rastningar och dyl. Dessutom är jag själaglad att jag har en hund som inte vaktar någon mat alls, och då vill inte jag att någon ska rycka hennes matskål upprepade ggr från henne bara för att.

Vad gäller godis får folk inte ge henne det. Det är ok om jag är med och hon tex tyckt att nån är konstig, och så kommer denne fram och ger godis. Däremot blir hon dålig av matrester, och spyr och fiser av frolic, så det får ingen ge för hennes egen skull.
Fick min mormor gå lös på hunden skulle hon ge den ett helt fat kanelbullar. (Jodå, hon har försökt)

Till Gnist (och lite knapplån, tryckte på fel svarsknapp)

Att de sticker åt hunden en matbit ibland hade jag kanske inte reagerat så mycket på. Men det hade varit en helt annan sak om jag uttryckligen sa att jag ville ha det på ett visst sätt och de ignorerade det.

Jag hade även sett det som bristande respekt inför mig, d v s att vad jag säger räknas inte, jag är mindre vetande. Jämför med en svärmor som hela tiden påpekar hur fel man gör med barnet. Inte kul.

Jag kan också bli irriterad på människor som skapar osämja, gör de bara som jag ber om så är det frid och fröjd men om de struntar i vad jag säger så skapas en konflikt som så lätt hade kunnat undvikas. Som exvis min kompis och hennes svärmor som jag skrev om ovan. Svärmodern skiter i vad min kompis säger vilket resulterar i irritation och en sämre relation dem emellan. Så onödigt!

Själv försöker jag att inte påpeka för mina helt hundovana föräldrar hur de ska handskas med min hund, så länge jag inte ser att de i okunskap gör något helt uppåt väggarna. Jag ser ju att det tycker om henne och hon älskar dem. Men de skulle heller aldrig hålla på och påpeka hur jag ska ta hand om henne eller ge henne mat fast jag säger åt dem att låta bli.

Hade också blivit sur, men mest sur på sambon faktiskt...

Min svärmor är en riktig mardröm när det kommer till våran hund.
Hennes föräldrar hade en boxer för ca trettio år sedan (när hon redan flyttat hemifrån och därför bara träffade hunden då och då m.a.o), men detta gör henne tydligen till den bästa av alla hundexperter! :idea: :smirk:

Under den mest kritiska inlärningsperioden så höll jag mig alltid hemma vid "släktträffar" med sambons familj, för att jag inte orkade argumentera med henne, och för att jag inte ville att hon skulle förvirra valpen.

Hon har massor av konstiga ideér och uråldriga metoder som hon vill använda på våran hund, och gör det om man inte är med hela tiden.
Vid ett tillfälle ville hon gå ut och promenera med hunden själv, men både jag och sambon följde med (som tur var...) det tog bara kanske 3-4 minuter innan jag förbannad tog kopplet ifrån :devil:kärringen...

Men något som fortfarande roar mig och sambon är när han pratade med henne om en incident som hände i somras mellan några hundägare som jag och sambon blev vittne till.
Polis tillkallades och vi pratade med dem.
När svärmor hörde detta blev hon förskräckt.
"Men nu har ni ju hamnat i kamphundsregistret"
Hon var helt övertygad (och är fortfarande det) om att polisen ville ha våra personuppgifter för att registrera att vi har en hund av kapmhundstyp, och inte alls för ev. vittnesmål i rätten...

Hon är dessutom precis likadan med sina barnbarn. Hon vet bäst, kan allt. JÄMT. VAD det än må handla om...

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 169
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Nu behöver jag verkligen eran hjälp! Detta gäller en rottweiler hane på 50 kg. I oktober flyttade jag, sambon och hunden hem till...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: Hellas
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·
M
Däggdjur 09.00 Vaknar av ilskna stamp av löwenfröken som vill ha sin frukost,nu,på en gång.Stiger upp akompanjerad av stor schäferkorsnings...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Magdaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka