I o m att du skriver per kg foder så får jag det till 400 smbrp/10 kg. Hö på 80 % ts.
Flera kg havre o betfor borde bli lagom.
Socker, stärkelse, protein o mer fibrer. Både snabb o långsam energi.
Sen skulle jag ge protein drinkar efter träning
Ja jag är ju inne på havre och ev lite betfor. Det får dom redan. Ev skulle jag vilja tillsätta en del kli då vi alltid har så jäkla mycket kalcium i höt här i mitt län. Jag hoppas jag kanske kan få i den känsligare hästen lite mera hö, då löser det sig bättre för honom.
Jag tycker inte du behöver oroa dig. Kan hästen hantera beta så kan den hantera högt protein från grovfoder. Eller har du redan nu indikationer på att det blir problem? Protein som inte används blir ju energi (enkelt uttryckt) så jag tycker du har ett väldigt angenämt och billigt problem.
Har räknat foderstat till verkligt högpresterande travhästar (silverdivisionen) och det har absolut inte varit ett problem med superhögt protein i grovfodret. Däremot har jag alltid varit försiktig med proteinkoncentrat till dessa hästar.
Den ena hästen får utslag på magen, typ proteinknölar. Men jag personligen tror egentligen inte på fenomenet proteinknölar, men han får knölar ibland då han äter kraftigare hösilage men de försvinner inte heller om man byter foder på honom. Han kan gå med dessa knölar i flera månader ibland. Har gjort allt för att få bort knölarna men de försvinner inte.
Den andra hästen har jag bara haft i en månad så den känner jag inte.
Men jag har haft travare innan som gått dåligt i lopp om de fått för mycket protein, så därför är jag lite rädd för att bara fodra på. Men då vet jag inte heller hur högt de legat på proteinet. Eller om det bara är ett olyckligt sammanträffande. Jag vet inte. Men det är ju en ganska känd fråga det här med mycket protein till löphästar, att det kan ge prestationsnedsättning. Men ja det kan ju vara som du säger att det kan komma från proteinkoncentrat och att det kanske går bättre om det ''bara'' är från havre överskottet kommer.
Hur högt har de hästar du räknat foderstat åt legat i protein?
jag har aldrig varit rädd för mycket protein, däremot vill jag inte ha ett hö med mycket energi.jag har fjordingar och tycker dom blir så fina om höt innehåller mycket protein, plus att min fånghäst inte har några problem med ett sånt hö .
Det är dock en sju jäkla skillnad både hästmässigt och arbetsmässigt mellan en travhäst och en fjårding. Jag har alltid låtit min ridhäst ligga rätt rejält över i protein om höt haft höga värden och det har inte påverkat honom, men då tränar och tävlar han inte som en elitidrottare heller - som en travhäst gör.
Travare behöver riktigt mycket energi så jag behöver verkligen mycket av det i höt, annars måste man trycka i dem så sjukt mycket kraftfoder. Travarna har minst dubbelt så högt energibehov som dina fjårdingar men äter garanterat inte lika mycket hö då de blir lite svåra att få att äta mycket när de tränar och tävlar så hårt.
Min ridhäst kunde äta 20kg torrhö per dag utan att dra en suck medan travarna tar hela dygnet på sig att äta 10kg.
4 kg betfor. Om hästarna äter det. Eller om de äter havre så kombinera havre och betfor tex 2+2 kg eller 1+3 kg eller 3+1 kg, vilket hästarna nu föredrar. Då hamnar du ganska rätt i protein och energi. Betfor innehåller 11,2 MJ och 57 gram smrp per kg och havre ca 10 MJ och 80 gram smrp beroende på sort.
Så mycket betfor går inte då vi redan har på tok för mycket kalcium i höt. Så det blir bara en skvätt betfor och sedan bara havre att fylla behovet med så jag får i dem fosfor.