Naproxen Copyfarm.

Sv: Naproxen Copyfarm.

Det finns ingen karenstid på Naproxen eftersom det inte används till djur :confused: Tittade precis på både 250mg och 500mg och ingen angivelse ang detta finns med i fass. Vem har skrivit ut detta till dig och vad sade han/hon?

Vi hade iofs en häst med senskada i stallet som fick pronaxen och det är väl eg samma sak?

När man ger utan fastställd så räknas det väl som butta, livstid? Eller??

hmm
jag har en gamal burk med naproxen från astrazenica o det enda jag kan läsa ut är dock karensen för slakt o den är livstid.

o jag fick den på recept till min förra häst.

Det med slakt är det enda jag hittar, men det är väl samma med kortison? Jag tänkte att det har en karens på 14 dagar eller liknande som många andra läkemedel har, för vad jag vet kan den hästen börja tävla sen om man slutar med medicineringen.

Enligt djur-Fass finns det inte ens! Däremot käkar jag emellanåt naproxen/pronaxen....

För läkemedel som inte finns på karenstidslistan är det upp till djurägaren att ge tillräckligt lång tid. Det är dock alltid minst 96 timmar. Du bör nog räkna med minst 14 dygn på Naproxen då det är ett NSAID preparat.
Det står även att vissa humanläkemedel t.ex. Ibuprofen verkar ta längre tid än 14 dagar på dig att utsöndras ur hästens kropp. Det bör du ha i åtanke. Vänta hellre lite längre än riskera att starta för tidigt.
Karenstidslistan för start finns på www.atg.se

Jeps;10359884 Det står även att vissa humanläkemedel t.ex. Ibuprofen verkar ta längre tid än 14 dagar på dig att utsöndras ur hästens kropp.[/QUOTE skrev:
Kan man ge hästar mediciner som är framtagna för människor? Jag vet inte om jag hade vågat göra det.

man ger djur många läkemedel som inte finns i fass-vet.
det är väldigt vanligt!

ni får ju tänka på att alla mediciner testas på djur först ;)

jag kan förstå att en veterinär som har kännedom om olika aktiva substanser kan göra det. Men jag trodde att olika djur och då också människor kan reagera ganska olika på vissa ämnen.

självklart är det så, men sånt får de ju lära sig! tex kan man ju inte ge an panodil till sin katt, katter är ex på ett djur som är mkt känsligare än människor...

Kan man ge hästar mediciner som är framtagna för människor? Jag vet inte om jag hade vågat göra det.

Humanpreparat används ofta inom veterinärmedicinen. I fallet med t.ex. Ipren är man inte överens om effekterna av det, men kan tänka mig att man ger det som lite hemmamedicinering om hästen känns lite krasslig och man inte vill kontakta veterinären eller ställa av hästen. Kan ju även vara så att vet har rekommenderat det, vet inte. Vet bara att det använts en del inom travet och sen har de fastnat i dopingprov.
OBS - jag tycker inte att man ska göra på detta sättet.

Ja, det förstår jag ju :D Det var därför jag blev förvånad då jag aldrig hört detta. Jag jobbar på apotek och satt på jobbet då jag läste detta, blev nyfiken och tittade efter men hittade inget... Men vad sa vet när han/hon skrev ut? Vad har hästen för typ av skada?
Hoppas att det löser sig iaf :)

Jag tror hästen har spatt, men varför den får medicin vet jag inte.

Liknande trådar

Tjatter Jag har börjat ha ett fodral/necessär med lite grejer som kan vara bra att ha. Idag packade jag om den med: - Glasögonputs - Tamponger...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 772
Senast: Enya
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
425
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka