Nappa kattungar??

Slyntrollet

Trådstartare
Igår fick jag veta av en nära vän att en tjej(min kompis känner inte vederbörande..) har en katt som fått ungar, de är nu 3 veckor men denne ägare(idiot) vill inte ha dem när de blir äldre dvs ca 5-6 veckor, för att "De blir så jobbiga då" (:eek: ) och tänker då avliva dem när de nått den åldern eller låta ngn barmhärtig typ ta hand om dem.

Jag har bett min vän att säga åt denne knäppskalle att låna ut katten med ungarna istället, så att de får ha sin mamma tills 12 veckor..detta är ju självklart ingen optimal lösning att flytta på mamman med ungar, men bättre än avlivning eller nappning..

men nu till min fråga, om kattägaren vägrar låta mamman ha sina bebisar, kan de få ett bra liv trots att de nappas/matas från ca 5-6 veckor? eller är det mest humant att ta bort dem?:cry:

hoppas ni kan ge mig tips och råd, för jag har sagt att jag kan nappa upp dem om det krisar sig, men jag vill ABSOLUT inte göra det om det är helt åt skogen fel!

Jag har gott om tid, hemma 6 dagar i veckan( sjunde dagen kan en vän hjälpa till)och vi har en vuxen mkt social och gosig hane,så där finns inga problem..:confused:

blir så oerhört förbannad över alla oansvariga kattägare där ute i världen....:mad:

Sv: Nappa kattungar??

Jag hade verkligen inte valt att ta dem från mamman vid 5 veckors ålder, men om ni har gott om tid, hanen är av den omhändertagande naturen och ni tror att ni kan hitta hem till dem så borde det går bra.

Ungar i den åldern "ska" lära sig äta fast föda, så det handlar inte om att nappa varannan timme som för de små. Snarare servera lite mjölkersättning och få dem över på mat så snart som möjligt (mina började äta fast mat vid 4 veckors ålder, vid 6 veckor var diandet socialt och så höll de på tills honan avvande dem när de var 13-14 veckor).

Kan ni ta hand om både mamman och ungarna är det inte något större bekymmer att flytta på dem, såvida inte mamman är väldigt känslig. Ungar bryr sig inte så mycket.

tack för ditt svar!
Nu känns det lite bättre att ge dem en chans om ägaren ska vara en idiot.
vi (jag och min vän) vill absolut inte skilja dem åt, utan det är ägaren som antingen tänker avliva dem när de blir "jobbiga" eller ge bort dem på tok förtidigt, men jag hoppas att hon lånar ut honan med ungarna *håller tummarna*

jag stårt mer standby ifall hon tänker avliva dem..

den ena katten kommer få ett fast hem här om det blir så, min hankatt behöver sällskap, han röjjer omkring som en liten tok sedan han blev ensamkatt...

Om personen i fråga är så rädd för besvär borde det ju bara vara bekvämt att låna ut katten så slipper han besvär alls. Det är ju ett trauma både för mamman och ungarna att skilja dem åt så tidigt, men om alternativet är att slå ihjäl dem så fördrar säkert de att bli "nappade" iaf..
Hoppas du kan få honom att kastrera katten så detta inte händer igen men det kostar ju pengar och såna där människor är väl såna som fått för sig att katter inte får kosta pengar..
Slå honom i huvet från mig..morr..

Hade jag fått låna hem mamma och bebbar hade jag pratat med veterinären ifall h*n inte kunde kastrera honan mot en mycket ringa ersättning... vet att våran distriktare gör så med lösspringande katter som sen får ett eget fast hem...
Fast i det här fallet är det ju snarare för att förhindra fler katastrofer liknande denna...

Moraliskt är det säkert helt förkastligt men jag tror knappast att ägaren kommer att märka något...

Det hade jag också gjort. Det är fan så mycket mer moraliskt förkastligt att leka härskare över liv och död med små liv på det där viset. Avskyvärda människa!

Slyntrollet: Bra gjort av dig att ställa upp för kattungarna! Snälla, se på något sätt till att det här inte upprepar sig!

Senast ändrad:

sastra; ska försöka få ägaren att kastrera åtminstone hanen hon har, helst båda..och ta ett ordentligt snack om hur det är att ha djur.

Jag har nappat upp min hankatt.Han var ca 1 vecka gammal när jag hittade honom med sina 4 syskon.Köpte mjölkpulver på apoteket,efter råd av vet.Nappade alla varannantimme-dygnet runt.4 st dog tyvärr :cry: (efter ca 2 veckor)men en klarade sig.

Han är idag 7 år gammal och världens underbaraste katt!:)

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 168
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Min granne kom in för en stund sen. Dom har hittat en kattunge i stallet, mamman är påkörd. Grannen har haft hand om kattungen ett par...
2
Svar
23
· Visningar
2 596
Senast: GardenAngel
·
Katthälsa Ni kommer i kontakt med en kille som hittat några kattungar och en mamma övergivna utomhus, alla i dåligt skick. Han kan ingenting om...
Svar
17
· Visningar
7 351
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25