Napp vs tummsugning

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Vi har försökt träna in vår lilla dotter på napp. Hon verkar gilla den för oftast så blir hon ledsen när hon tappar den och för det mesta stannar den kvar i munnen och hon somnar med den. Men hon tappar den ibland och då åker genast fingrarna in i munnen (inte bara tummen, hela handen får plats :D ).

Är det nån som vet om man genom att vara ihärdig med att plutta dit nappen kan förhindra att hon blir en tumsugare?

Jag sög själv på tummen och det var inte roligt att som sjuåring sitta i skolan (och bli fotad -> studentfoto såklart :o ) och fortfarande inte ha lärt sig att inte suga på tummen. En napp kan man ju ta bort men en tumme kapar man ju inte av så lätt. Till detta kan man lägga att jag har haft alla möjliga tandställningar och önskar ju av den anledningen heller inte att hon blir en tumsugare.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Om hon suger på nappen så kommer nog den att gå i första hand vart det lider, efter ett tag lär de sig att stoppa in den själva... Men visst en del barn är notoriska tumsugare vad man än gör... Och våran grabb suger enbart på mina fingara, och i nödfall på sina händer... Vilket ger lite problem för pappan att natta... Men allt oftatare så somnar han utan någonting...
 
Sv: Napp vs tummsugning

Tumsugare är inte bara en nackdel, jag har haft en av varje ;). Den äldste (nu sex år) sög på tummen och slutade självmant när han var i treårsåldern vill jag minnas. Tummen är bra på det sättet att man inte kan ha den i munnen när man leker, vilket blir en bra avvänjning.

Lillan (snart två) har napp, den är periodvis ständigt i munnen och hon har ju hundra stycken så hon letar upp en när det behövs :p.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Varför blir det problem för pappan?
 
Sv: Napp vs tummsugning

Min äldsta var tummebarn och jag tycker att det var smidigare och mer lätt att vänja bort än napparna. Jag var själv tumsugare och mina inåtvinklade nedre framtänder har de hela tiden sagt att de beror på tummen, bullshit!
Alla mina tre barn har samma tandställning och en har tummat den andre sugit på tutte jämnt till fyra år och den siste använde tutte men inte alls ofta.
Tummen är alltid med och det går inte leka med tumme i munnen för det är starkt handikappande. Jag röstar på tummen alla gånger!
 
Sv: Napp vs tummsugning

Riktigt små barn behöver bröstet inte napp eller tumme, är min uppfattning. Min är tjej är två år och suger varken på tumme eller napp men hade fri tillgång till mina bröst det första året. Barn har ett stort sugbehov som avtar från ca 6-7 månader och då kan man succesivt dra ut på tiden innan brösten ska fram igen. Det är ju så kort tid de är riktigt små så för vår del var det helt ok och förresten så får hon fortfarande bröstet när hon vill. Det kan bli 2-3 gånger per dag. Barn tankar inte bara mjölk de tankar oxå trygghet och de kan de aldrig få för mycket av.
 
Sv: Napp vs tummsugning

ulda skrev:
Varför blir det problem för pappan?
Hans fingrar duger inte... Det kan bero på att genom hans jobb så håller han på med mycket oljor och disel och det sätter smak oavsett hur noga han tvättar...

Riktigt små barn behöver bröstet inte napp eller tumme, är min uppfattning. Min är tjej är två år och suger varken på tumme eller napp men hade fri tillgång till mina bröst det första året. Barn har ett stort sugbehov som avtar från ca 6-7 månader och då kan man succesivt dra ut på tiden innan brösten ska fram igen. Det är ju så kort tid de är riktigt små så för vår del var det helt ok och förresten så får hon fortfarande bröstet när hon vill. Det kan bli 2-3 gånger per dag. Barn tankar inte bara mjölk de tankar oxå trygghet och de kan de aldrig få för mycket av.
Du kan ju försöka tala om det för min grabb... Han blir tvärarg om jag försöker lägga honom till bröstet men suga på fingret vill han... Jag har oxå fri amning och erbjuder bröstet i första hand men när han bara blir hysterisk när man lägger honom till för att sedan blir väldigt nöjd när han får suga på fingret så sluter jag mig till att han har ett sug behov men är inte hungrig...
 
Sv: Napp vs tummsugning

Eufemia skrev:
Riktigt små barn behöver bröstet inte napp eller tumme, är min uppfattning.

Min egen uppfattning är att napp, det är nog till mest för föräldrar. Kan inte säga annat än att det är en bra "tystare".
 
Sv: Napp vs tummsugning

Mja, min lilla ammade så länge och mycket hon ville, men när hon var mätt ville hon fortfarande suga :confused: (men inte på bröstet, då blev hon tvärarg). Hon hade ett väldigt stort sugbehov och blev helnöjd när vi började med napp.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Det är inte min uppfattning ! Inte alls !

Barnkan ha sugbehov UTAN att vilja ha mat. Min son blev väldigt ilsken om man kom med brösten när han ville ha nappen.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Napp kan vara lättare att lära sig av med.
Många stoppar dit napp eller tumme av den enkla anledningen att barnet får inte nog av maten och får kolik för ofta.
Jag vet hur förödande det kan vara att vara tumsugare och man är det för länge. Hur tänder blir svåra att fixa till.
Vet en som sög på ett par fingrar, slutade när fingret blev skadat.
Medel för fingrar funkar på vissa men inte alla.
Nappen kan alltså vara lättare, genom att man bara ta bort den, risken finns att barnen slutar med napp och börjar med tumme.
Det enda som funkat på de jag har sett är att aktivera barnet på något sätt att den glömmer tummen eller nappen. Oftast kommer behovet när de är trött, ledsna eller ser på TV.
Det enda man kan göra är att fylla deras tum eller napp-behov på annat sätt.

Jag skriver detta ifrån egen uppväxt, de som jag känner osv. Har inte än några egna barn, men har sett en hel del.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Jag har aldrig förstått varför man ska ha napp överhuvudtaget. Jag hade aldrig det när jag var liten och jag blev väl inte helt tokig, tycker jag nog.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Jag stoppar in nappen i munnen på henne när hon är gnällig men inte hungrig. Det tystar fint. Som jag sa, tror jag nappen är bäst för föräldrarna (men även bra för barnets sugbehov såklart). Det har nog inget att göra hur man blir som person senare i livet...
 
Sv: Napp vs tummsugning

Det där är nog väldigt individuellt och man kan se samma tendens på t ex kalvar :D. Vissa suger på allt och andra struntar helt i det.
 
Sv: Napp vs tummsugning

ulda skrev:
Jag stoppar in nappen i munnen på henne när hon är gnällig men inte hungrig. Det tystar fint. Som jag sa, tror jag nappen är bäst för föräldrarna (men även bra för barnets sugbehov såklart). Det har nog inget att göra hur man blir som person senare i livet...

Exakt.

Mina barn har fått fri tillgång på tutte men INTE napp. Att få tyst på något genom att proppa något i munnen känns inte som en bra lösning :crazy: (i samma bransch som tröstäta?) Om barn verkligen behövde nappar skulle de komma ut med en fästad i navelsträngen :p

Introducerar man ett nappberoende får man också ta ansvar för att bryta det senare. Enklare att avstå från början.

Tim/personlig napp
 
Sv: Napp vs tummsugning

Det har inte varit svårt att få barnen att sluta med nappen, iallafall itne för mig.

Enklare att avstå - javisst, men jag tycker att personlig napp inte hade varit ngt alternativ för mig.
 
Sv: Napp vs tummsugning

men att stoppa bröstet i munnen på ungen för att få den tyst är väl om möjligt ÄNNU mer i tröstätandets härad ?

Nåja, var och en får göra som den vill. Själv skulle jag tycka att det var outhärligt för både mig, pappan och barnet att BARA bröstet dög.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Alla mina har haft napp. Den yngsta har det fortfarande. Den första gav jag napp när jag såg att han sög på tummen... En del tycker att det är okej eller tom bättre med tumme än napp. Men min erfarenhet är att det är mycket svårare att få ett slut på tumsugandet.
Jag sög på tummen och slutade inte förrän jag var runt åtta år, jag märkte ju inte själv att tummen åkte in i munnen :crazy: och tummen är liksom svår att "plocka bort".
Min lillasyster sög på tummen till hon var närmare tio år, då bröt hon käken och hade "ihopsnörd mun", hon fick bara in ett sugrör :smirk: Det kanske är brutalt att vänja av sina barn på det viset :D
Systerdottern sög på tummen till hon närmade sig mellanstadiet. Då hade hon haft springmask flera ggr och skolsyster talade om att det delvis berodde på tumsugningen :D Det var motivation nog för henne.
Andra barnet fick napp redan på bb. Hon hade ett enormt sugbehov och torsk som satte sig på mina bröstvårtor = :devil: ont att amma, jag skrek rakt ut när hon började suga :eek: Sedan fick hon dessutom kolik som förvärrades av för mycket mat :crazy:
Tredjen fick napp kanske mest av bara farten... Jag kan erkänna att jag inte ens funderade på om hon nödvändigtvis BEHÖVDE ha napp. Det var lite dumt. Men just då när hon föddes så var det så rörigt ändå. Jag ville mest bara att allt skulle flyta. Svärfar gick hastigt bort några veckor innan hon föddes och det var lite jobbigt :(
Nu har hon sin napp men inte så ofta. När hon ska somna bara. Så hon är väl den som "okynnes" suger på sin napp minst av mina tre.

Men jag har även kört med fri amning, utom för mellanbarnet under kolikperioden, och erbjudit bröstet före nappen. Och var det inte mat de ville ha så tog de inte bröstet, punkt :cool:

Ang napp i navelsträngen så är det ju så att tummen brukar i regel följa med vid födseln ;) Och JAG tycker att det är bättre med napp än tumme. Det finns ju skilda uppfattningar kring det. Jag utgår från mina erfarenheter och har därför valt napp. Nappanvändandet kan man ju också reglera och undvika okynnesanvändning. Något jag inte gjorde med ettan och han hade svårast att sluta med napp. Tvåan bara slutade efter att vi kmmit överens om det. Lillan får fortsätta ha napp ett tag till för jag ser inget problem i det.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Det finns perioder när de hänger vid tutten, men ofta är det faktiskt något annat de vill när de är gnälliga, något som nappen tystar och så tror man det var "nappbrist". Vilket det iofs snart blir ;)

Jag (eller pappan) har burit mina bebisar och sysselsatt dem med annat istället för att stoppa i en napp som enkel lösning på något jag uppfattar som en fråga eller kommunikationsbehov från bebin.

Alla här verkar SÅÅ präktiga med sitt nappanvändande men 99% av det jag sett IRL så används nappen som ljuddämpare för att det är lättare för föräldrarna :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp