Napoleon mot Magritte

Bonde456

Trådstartare
Hejsan.
Jag är sugen på köpa ett till sto till avel,har nu fått nys om två st. båda med svensk stam som jag tycker är roligt att bevara.
MEN...
Vad är eg roligast/"viktigast" att föra vidare??gammal god stam ??Helst då med meriter förstås..
Napoleon(ue optimist) stoet har inte gjort så mkt själv,men fått många föl med hingstar jag själv skulle välja :d är b premierad och rör sig bra.
medans Magritten är diplomsto (ue Anart)med 8 rakt igenom och meriter i hopp o dressyr. har också fått några föl.
Jobbigt värre med beslutsångest. Annars får jag köpa mig en nu,2 åring och betäcka till våren som 3, innan allvaret sätts igång,behöver mig en ridhäst också på sikt.... :confused:

Sv: Napoleon mot Magritte

det är inte lätt att välja men man brukar ju ha något blod som ligger en närmre hjärtat. jag är ju holsteiner fantast och när jag fick fatt i ett super stammat holsteiner sto så var ju lyckan total. men ska man se ur avels och försäljnings synpunkt ska man välja det sto som har mest meriterad stam. med mycket tävlingshästar och diplomhästar i sin stam. och det är ju bra om hon haft något föl så att man ser att de lämnar korrekta avkommor. deärver ju ändå ganska mycket av sin mamma. och det är lättare att sälja om det finns lite bra hästar i stammen att refera till.

Napoleons avkommor är kända för att ha väldigt stora häftiga gångarter, men väldigt många av dem har NOLL ridbarhet och tjafsiga munnar.
För MIG skulle det kännas som ett dåligt val, när det är ridbara tävlingshästar man vill avla fram.

Senast ändrad:

Jag har också hört en del negativt om Napoleon + att jag sett ett sto efter honom på mkt nära håll och hon var skithärlig att se på och att rida för det mesta men ibland helt väck i skallen och kunde mitt i allt i ett dressyrprogram få en knäpp och skena ut genom staketet... Men samtidigt jättesnäll med allt ,att lasta sko sköta och kapacitet som bara den , bara lite... ja Szcitzo... :eek:

Har också förstått att Napoleon kan vara knepiga. Vad som dock tilltalar mig är Optimist, har haft ett sto efter honom som bara var helt underbar! Har kontakt idag med ett sto med Oden (e.Optimist) längre bak i stammen och hon är också väldigt trevlig.

Jag tycker att stammen är superviktig men vill även se till individen i sig och bestämma sig för vilke gener man vill föra vidare. Har stor erfarenhet av att stoet präglar ungen väldigt mycket så temperamentet har betydelse!

Jag skulle valt Magritte stoet, inte för att jag nånsin märkt av de andras åsikter på Napoleonhästar (har ju själv Nactus som min STORA favvohingst), utan för att Magritte är inte den jag ser ofta i en stam och Anart som morfar kan ju aldrig vara fel ;) ... Tycker den stammen låter "modernare" än den andra. (även om den är "krossavlad" dvs dressyrhingst som far och hopp som morfar)
+ Napoleon kan man utan problem få in i stammen på avkomman om man nu vill ha in den linjen åxå...

Jag har ett Magritte-sto (ue Good Future) som jag avlar på, hittills fått 4 avkommor som alla har varit mkt trevliga, årets e Akribori kvalde till rixfölet. Snyggt sto med bra gång och är en underbar mamma :love: , lätta fölningar och matar och uppfostrar sin barn mkt bra

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·
Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
Gnägg Vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Isf får moderator ta bort denna. Tänkte att det kunde vara roligt att höra om era...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 979
Senast: book
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka