Nannyprogram leder till misshandel?

H

hannibal

"Dubbelt så många jämfört med förra mätningen uppgav nu att de behandlade sina barn på det viset. Bland föräldrar som hade barn som är yngre än ett år gamla hade andelen femdubblats.

Vad ökningen beror på är oklart. Men en av förklaringen kan vara att föräldrarna försöker sätta tydligare gränser gentemot barnen.

– Den diskussionen har varit rätt massiv och det har varit Nannyprogram i tv. Metoder tänkta till barn med påtagliga beteendestörningar som liksom har förts över till att bli råd för alla föräldrar. Det där är något som vi inte tycker är bra, säger Staffan Jansson till Ekot."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1076362.ab
 
Sv: Nannyprogram leder till misshandel?

Jag har faktiskt inte sett nannyprogrammen som "ryckiga". Tvärtom har de visat hur man kan slippa det.

Jag tror alltså inte att det är en orsak. Tvärtom skulle man nog slippa felvisad gränssättning om man intresserade sig för barnuppfostran mer, t.ex. genom att se nannyprogram.

Nu har jag naturligtvis inte sett varenda nannyprogram som gått, så jag kanske övergeneraliserar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nannyprogram leder till misshandel?

Jag känner ju rent spontant att nanny-programmen visar hur man ska slippa ta i sina barn på det sättet, hur man UNDVIKER ryck o. dyl.
Har kollat en hel del på nanny-program (även innan jag fick barn) och tycker att de löser problemen på ett väldigt bra sätt, och barnen lär sig snabbt att det inte är någon mening med att ifrågasätta gränserna som föräldrarna satt upp. Någon uppmaning till ryck/slit/dra/skaka har jag inte sett i något program...
 
Sv: Nannyprogram leder till misshandel?

För det första tror jag inte alls att nanny-programmen har fått sådan himla stor genomslagskraft, för det andra... jag har inte sett något nanny-program där man är fysisk. Det handlar ju om hur föräldrarna i största möjliga mån ska kunna uppfostra sina barn utan vrål och våld.

Stress? För lite tid med barnen? Mer troliga skäl tycker jag.
 
Sv: Nannyprogram leder till misshandel?

Det finns, som vanligt, alltid folk som tycker det är skönt att ha något att skylla på. Jag tror själv att dessa personer kanske inte förstår nannyprogrammen pga bristande intelligens, vilket i sej är jättesorgligt, men man kan nog inte påstå att det är programmens fel.
För en normal person som tittar på nannyprogrammen ter sej det mesta naturligt och självklart. Eller hur?
Sen finns det ju såklart olika program också, jag har bara sett det brittiska och hon är verkligen lugn, saklig, konsekvent och familjerna älskar henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp