nån som vet

H

hertis

På ridskolan där jag har tagit privatlektioner, så har jag ridit en D ponny, jag har flygit av henne 3 gånger. Ena gången så fastnade jag med högra foten i stigbygeln, men hon stod stilla. Snart törs jag inte rida henne mer, vad ska jag göra!?

Sv: nån som vet

finns det någon annan häst du kan rida tills du har fått tillbaka självförtroendet?
använder du bra hjälm, säkerhetsväst och säkra stigbyglar? när jag var yngre hoppade jag högt med min ponny och då kände jag mig tryggare när jag "påpälsad" med säkerhetsgrejer.
du kanske kan få ha en halsrem att ta tag i när du tappar balansen? det brukar jag ha om jag rider unghästar, så blir man inte hängandes i munnen på dem heller.
lycka till!

de har ett lettiskt halvblod (valack) som är född 93. Men han är lite för svår för mig

Berätta att du börjar känna dig osäker, så att du får chansen att rida en "lättare" häst eller göra enklare övningar som hjälper dig att få tillbaka självförtroendet igen.

Det blir sällan bra i slutänden om man är rädd när man rider.:(

longering på en häst som har en tendes till o slänga av, skulle jag avråda. större risk att den brallar iväg.

till TS: rid en annan häst.

grejen är den att jag rider inte just nu, det har kostat 85 kr för en 45 min lektion, men de har höjt till 120 kr. Jag tycker det är lite för dyrt. Och under den tiden jag tog lektionerna så blev jag aldrig longerad på hästen. De har en annan D-ponny som är 148 cm hög, men hon är lite känslig i munnen.

Det finns inte någon annan ridskola i din närhet som du kan rida på, där de har lite trevligare hästar? Man ska faktiskt inte behöva ramla av ridskolehästar stup i kvarten, då är det något som inte är bra...

det finns en ridskola utanför överkalix som heter Vännäsbergets ridcentra, jag har varit där en gång, och hästarna där verkar bra

Så bra! Då är mitt absoluta tips att du börjar rida där istället. Det är ju nämligen inte meningen att man ska behöva sitta och vara livrädd, man ska ju få glädje från ridningen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 450
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 142
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar