NÅN som vet??

F

*fia*

vad är CARRAGEEN? vad hjälper de å finns de nått man kan ge me liknande effekt som är billigare??

Kan man ge DOFILUS och A-FIL dagligen mot orolig mage typ tarmkattar?? finns de nått som är bättre?? än detta som är lite svårförvarat??

Han hade även låg kalsium och zinkintag, mineral låg stressad magkattar?? spänd i hela kroppen.

Fick hem honom förra tisdagen och han är tydligen spänd, har stressat mycket hela livet och har ont, öm i musklerna osv. behöver få igång blodcirkulationen å har börjat skritta honom han är en så kallad problem häst å jag vill ge honom en chans att må bättre å inte känna sej ensam..
:confused:


tänkte fixa en massör när plånboken tillåter. nån som har några förslag vad man ska gö me hans mage och hans kropp så han mår bra.


han är en RIKTIGT het pojk. går enbart på 3dl uppblöt betfor morgon, 1 dl eftermiddag, 5dl uppblött på kvällen..

ca ½ kg mått grafft grund morgon 1/3 på eftermiddagen 1/3 på kvällen.

½dl mineraler ½ kalk
b-vit nu

börjar bli bättre i pälsen men kan ej ge honom havre. va ska ja ge honom?? ska byta min musli mot fibergi tycker bättre om den energin i fibergin men ska nog inte ge honom så himla mycket bara lite max 1 kg/dag??

nån som har några bra förslag?? vill han väl han förtjänar de bästa men jag är inte miljonär å har två hästar å lever på praktiklön å får betala allt själv så havren köper jag billigt iaf + halmen.. tacksam för hjälp.. mvh *fia*
 
Sv: NÅN som vet??

Carrageen är en alg som ska kokas och är slemlösande och hjälper även mot infektioner och inflamationer.
Har använt den på en av mina hästar som hade hosta med bra resultat.
Verkar som din pålle inte haft det så lätt, skönt att han kommit till någon som bryr sig.
På vilket sätt har han stressad mage, hur märker du det på honom?
Om han är spänd och stressad gäller det ju att få honom att stressa ner och bli harmonisk, vilket inte alltid är det lättaste. Hur gammal är han? på vilket sätt har han haft det jobbigt innan? Berätta gärna lite mer så kanske jag kan hjälpa dig lite mer :)
 
Sv: NÅN som vet??

Det bästa fodret för både själen och magen är ett bra hö eller silage i stor mängd. Sen kan man komplettera OM ngt fattas.
 
Sv: NÅN som vet??

Carrageen är en rödalg som verkar utrensande. Jag har mkt positiv erfarenhet av denna (men det finns delade meningar). Såvida han inte har hosta eller luftvägsbesvär skulle jag dock inte ge carrageen just nu.
Räkna ut en bra foderstat utifrån höets analysvärden, be någon duktig person hjälpa till om du är osäker.
Krafft Groov brukar funka bra på heta hästar, det är också fiberrikt och bra för magen (men räkna ut foderstaten först så att du vet att grooven passar till ditt hö)
Vanlig bakjäst är mycket bra för magen, smula ner ett paket/dag i betforn. Det låter konstigt men funkar mycket bra! Billigt också!
Lycka till!
 
Sv: NÅN som vet??

Om han är öm i musklerna så börja ge honom gurkmeja. Jag började för ca 2 veckor sedan till mitt gamla halvblod som blir 21 år nästa år. Han har leder som knäpper bl a efter att ha vävt förr om åren. Nu är han pigg och fräsch. Han känns inte ett dugg stel faktist. Det är värt att pröva. Det andra måste du ha analys på höet för att få hjälp med.
Men det är som du skriver: havre är inte bra till en het häst. Det är bättre med korn tex. Mycket hö/hösilage om hästen är stressad. Dom blir ju som bekant lugna av att få tugga och så blir dom varma också. *ler* Om det är kallt ute vill säga.
 
Sv: NÅN som vet??

de e den nyvarande ägaren som sagt att han har dålig mage men han är inte lös. han står om han har tråkigt å drar in magen typ ser skumt ut. fin mat får han. har ingen analys pga att ja ska byta till ensilage så analys får la ja sen.

de där me alger osv vet ja inte så mycket om heller skulle tydligen ges för att han skulle slappna av. men de måste la finnas andra allternativ? :confused:

nått foder som hjälper magen kasnke? men han har vart bra i magen hitills tycker jag iaf inget löst osv.


hmm han har bland annat blivit påkörd av en traktor. ramlat ner för en brant å slått i nacken. fått benen över skaklarna på vagnen. blitt slagan, vart utan mat, hungrig jämt typ fast han ska få halm å stå på tänkte jag ;) han har inte haft det så lätt så att säga. vill inte ge honom massa pulver typ mag å tarm osv borde finnas nått naturligt man kan ge


va får man tag på GURKMEJA då?? å hur ska man ge det och hur mycket?? kanske e bra förebyggande för min treåring som växer me?




är uppväxt me filosofin hästar klarar sej på havre å hö men sen kom min travhäst som va mager som behöver både groov,korn+ fibergi för att må bra. som tur var är han inte smal bara omusklad å ledsen typ..





alla tipps motages behöver hjälp som sagt... mvh *fia*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 270
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: pinky
·
P
Hästvård hejsan Två av hästarna ( 6år & 11år) äter sitt bajs. Dem står i boxar på spån. Dem får till frukost: ½ kg havre & 1kg hö. Till...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 225
Senast: emmapaztej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp