Nån som vet några lätta NH övningar?

E

et_flikkan

Behöver verkligen några lätta NH övningar till min häst för att lära min komunicera bättre med henne då hon gärna "glömmer" att jag finns ibland :P.Några ex.När man leder henne går hon gärna framför än,mest på hemväg,brukar stanna och låta henne backa några steg och gå sen igen,men när man stannar så brukar hon bara gå rätt på än,hur ska jag göra då?.Jag blir ju ganska förbannad med försöker bara va lugn och bestämd och få henne att flytta sig från mig.Jag vill gärna också att hon blir mer uppmärksam på mig och inte saker omkring sig,jag accepterar att hon blir rädd men inte hela tiden för massa småsaker.Det blir bättre ,men som sagt det kan bli ännu bättre.

Sv: Nån som vet några lätta NH övningar?

Vet inte om det är "rätt" men såhär brukar iaf jag göra... Gå med ganska långt grimskaft så att du är före henne. Stanna tvärt som om du såg något långt borta och räta upp dig bakåt när du stannar. Om hon går på dig, så kör upp armbågarna fram och tillbaka mot henne medan du backar. Det får gärna bli lite "släng" på grimskaftet. Det svåra är att du inte får backa för fort så att du kommer bakom och under halsen på henne. (titta inte på henne). Hon ska backa några steg, stanna, klappa henne och gå fram igen. Upprepa.Lycka till!

okej,Tack för svaret =).Idag gjorde jag några övningar,speciellt att hon skulle flytta sig från mig när jag säger till och att hon skulle backa.Men när hon inte lyssnade på ett lagomt hårt tryck och jag blev tvungen att ta i ganska hårt blev hon väldigt grinig,halvstegrade sig och pep lite,men från mig inte mot mig.Vad beror det på tror du?.

Jag skulle säga att hon har spänningar :confused:. Och att det gör ont när du trycker där... Kanske borde kollas med veterinär?

Hon har ont i en lång muskel som går ner till bogen men absolut inte där jag tröck.Hon har lite svårt för att bli tillsagd och sådär gör hon när hon även luktar på mig om jag har varit hoss nån annan häst.Hon ska då gärna sitta i knät på en och försöker man då putta bort henne gör hon precis likadant.

et_flikkan skrev:
Hon har ont i en lång muskel som går ner till bogen men absolut inte där jag tröck.Hon har lite svårt för att bli tillsagd och sådär gör hon när hon även luktar på mig om jag har varit hoss nån annan häst.Hon ska då gärna sitta i knät på en och försöker man då putta bort henne gör hon precis likadant.

Övningen som Kissing Spine namnde har jag använt på våran märr. Jag var på NH-clinic med våran tös för några vekor sen och idag kan man tro att det är en helt annan häst.
Han longerade henne (med ett jättelångt grimskaft, inte longerlina) När hon ska gå fram vevar han med grimskaftet, så fort han får svar (minsta steg) slutar han veva. Han hade också tygflärpar i änden som han slog mot marken när hästen inte gick fram (tygflärparna ger ett snärtande ljud).
Han sa att i regel försöker ett sto vända baken till och slå, alltså, håll i huvudet så att hon inte får chansen att vända baken till. Om hon funderar på att vända bort så ska huvudet dras tillbaka.
En hingst/valack går bara rakt över en... Lite knepigare.

Om du är säker på att din häst inte upplevde smärta när du provade övningen med backning kan det bero på att hon tycker att det är jobbigt att du bestämmer. Det är svårt att avgöra när man inte sett problemet själv.
Jag kan nämna att killen höll på med min häst i max en timme och på den stunden hade han longerat, tagit över komandot och sadlat henne medan hon stod still.
Sedan dess har jag fått henne så långt att jag kan sadla henne utan problem och sitta upp medan hon står still.

Lycka till med din häst!!!

Kram Lillan

Senast ändrad:

jag vet precis hur du har det..har en liten trotspelle på 1 ½ år som beter sig likadant..tycker inte om då man säger till honom på skarpen då blir han sju resor värre,vill ställa sig på bakbenen m.m :confused:
väldigt jobbigt och jag ska ta upp en tränare som hjälper mig att visa vad jag bör göra i en sån situation..kom ihåg att alltid ha hjälm då du är ute :)

Jag har gjort lite som Lillan_tuff.
Jag skakar kraftigt med grimskaftet tills hon stannar. Slutar omedelbart och berömmer så fort hon stannat, nu skakar jag bara lite om hon har för bråttom. Andra gången jag stannar så stannar hon direkt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama