Nån som vet något om Arabhingsten Espri??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lola68
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 642
L

lola68

Jag vill gärna ha lite information och bilder på arabhingsten Espri. Hoppaas någon kan hjälpa mej med detta. Många tack på förhand.
Kram lola68:)

Sv: Nån som vet något om Arabhingsten Espri??

Jag har träffat på några stycken och alla har varit jättetrevliga! Ska försöka leta på lite info, har lite böcker.

Tack, det vore jättesnällt. Ja tackar på förhand. Kram

Lill-my skrev:
Jag har träffat på några stycken och alla har varit jättetrevliga! Ska försöka leta på lite info, har lite böcker.

I stamboken från 1978 finns följande info om Espris mamma Exessa:

Exessa FA 4/71-73, fx, stj-bls-snp, str vfrf. Pr B
Född 1970 hos Rolf Axelsson, Falun
e.Exelsjor (Aquinor-Eleonora)
u.Edessa (Pietuszok-Ellora)
födda föl:
1973 H. Espri e.Espartero
1974 H. Elixir e.Algier
1975 -
1976 S. Exalicja e.Erystawi
1977 S. Skarpetka e.Erystawi

I boken Blommeröd Arabstuteri 1965-1979 finns Espris mormor Edessa med. Där finns bl a hennes stam 6 generationer bakåt. Hon är e.Pietuszok-Witraz-Rasim Pierwszy-Rasim III-Farys I.
Pietuszok var e.Priboj-Taki Pan-Kann-Raswan

Edessa föddes i Polen på stuteriet Albigowa 24 mars 1961. Hon betäckte 1963 som 2-åring med Czort. Hon exporterades till Sverige och Blommeröd 1964. Då hade hon sitt föl Edus vid sidan och hon var återigen dräktig med Czort. 1967 såldes hon (dräktig med Dardir) till Möllebackens Arabstuteri. Hon hade då fött:
1964 H. Edus e.Czort
1965 H. Haifi e.Czort
1966 H. Edus II e.Bilbao

Uppgifterna i stamboken och Blommerödsboken går isär vad gäller vilka föl hon fick när... I stamboken står i allafall att Edessa exp till USA 1973.

Enligt stamboken står det att:
1964 & -65 se ovan
1966 - :confused:
1967 H Elias e.Dardir
1968 S Edjora e.Exelsjor
1969 H Edus II :confused:
1970 S Exessa e.Exelsjor
1971 S Edsaulicja e.Essaul

Jag tror att jag har några kort på Espri i någon låda. Vet ej hur jag ska kunna lägga ut dem här?

Fortsätter...

I samma register/stambok fr 1978 finns följande info om Espris pappa Espartero:

Fa 85/70-71 PASB
Skm, strm, snp, vt ul, str frff o bff
Född 1960 hos Michalow, Polen. Imp 1970 av Möllebacken.
äg. Möllebackens arabstuteri
Prem B 1979, mankhöjd 154 cm

Han har förutom Espri lämnat hingstarna Eldorado och Sahib.
Espartero är e.Nabor u.Ela ue.Miecznik-Amurath Sahib-Floks

Glömde skriva att Edessa var A-prem då stamboken skrevs.

Mer...

Gå in på www.distanslistan.se
Kolla på "Hästlistan" och Espri så får du upp hans stam och hans avkommor som tävlat distans. Det är en hel del.

Letar lite i mitt eget minne...
Espri fanns hos Håkan Larsson utanför Örebro och tillverkade där ett antal avkommor under det glada -80-talet. Håkans ston fick ett antal helsyskon e.Espri. Jag har ingen stambok från den tiden, men det finns det säkert andra här på buke som har!

Espris pappa Espartero finns som farfar till den idag för halvblod godkände hingsten Elcartero. Även Esparteros son Eldorado (som är pappa till Elcartero) var godkänd för halvblod!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit Espri-sonen Mizerak (u: Marzeine ue: Alrex) en del. Jättetrevlig liten (147 cm), maskulin, kvadratisk mörkbrun hingst med bra trav och en duktig hoppare. :)

Han har lämnat flera trevliga araber i ponnystorlek med bra hoppkapacitet och en del av Espri-ättlingarna på distanslistan.com är hans avkommor.

Jag har en arabvalack efter Espri. Han är född 1990, jag har haft honom i 12 år. Hans mamma är stoet Marzenie. Min häst Erzie är född hos Håkan Larsson, Vintrosa.
Han är en otroligt snäll kille som ställer upp på det mesta, har gått på ridskola ett tag när jag arbetade utomlands.

Jag har ridit 2 Espri avkommor på Lunnebacken.
De två var helsyskon & helt underbara hästar som vem som helst kunde rida.
Moonwind var hingst länge, och en riktig snygging :love:

Mihai:
Mihai.jpg

Moonwind (på bilden var han fortfarande hingst):
Moonwind.jpg

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: kamomillo
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
686
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?