nån som rider ungponny?

L

limited_edition

undrar hur det är med regler osv. för tävling med ungponny om man är överårig... tex. vilka klasser kan man rida i hopp, dress kan man rida ft? bara 5-årschampionat eller 6årschampionat med?

Sv: nån som rider ungponny?

Man kan rida avd. B i hoppning när man är överårig på ponny t o m 6 år.

I TR III i mom 373 finns reglerna för vilka klasser man får rida i hoppning vid vilka åldrar. Liknande finns i de andra TR också, men de har jag inte just här så det kan jag inte kolla vilka moment det gäller.

kan man rida 6-årschampionat? och vilka klasser får man starta ponnyerna upp till?

klasserna står i TR! Ponnyhoppning är det i alla fall MSVB-A som 6-åring (man får tävla MSVA med 6 åring, men det är sällan det finns avd B eftersom det inte finns några krav på att rida unghästarna där innan avd A). Övriga grenar kan jag inte.

Championaten vet jag inte, kolla med de som arrangerar dem.

va? får man?? e de inte så att man måste "kvala" en ungponny för att få rida avd A.. avd B finns inte i msva. å jag tror inte att en ungponny får starta de överhuvudtget..

En ungponny(6år) får inte starta MvsA. Du får heller inte lov att rida SM på en 6åring, det skulle man annars kunna på Bponnyerna där SM går i msvB.
Precis som 6åriga hästar inte får lov att starta 140.

har en fråga ang. unghästar! alltså stora hästar.
måste ekipaget ha kvalat till avd.a eller räcker det om att hästen har gjort det?
alltså tex: hästen är 6 år och gått 130 avd.b med föreg. ryttare. måste då nya ryttaren kvala om? alltså först rida avd.a?

hoppas ni fattar, är sämst på att förklara:P hehe

Ur TR III mom 373:

"6-årig ponny får starta högst MSV A hoppning"

Därimot får inte ponnyn starta SM förrens den är 7, men det har jag inte sagt något om innan heller. Står även det i samma moment.

Och ur samma moment som ovan står även:
"6-åriga hästar får starta högst 1,40 hoppning."

Så det känns som du behöver läsa på TR lite.

Man får starta både 5 och 6 års championat som överårig ryttare.

savage skrev:
Man får starta både 5 och 6 års championat som överårig ryttare.

tack! fick äntligen svar på min fråga, hehe! jag har tvärr inget TR vilket säkert kan tyckas helt förjävligt men de kostar en hel del så jag brukar läsa i klubbens, men tänkte att någon kanske bara hade lust o svara om de visste :) ska nog satsa på en bra ungponny trots allt då! nån som vet vilken klass 6-års champinatet går i då?

limited_edition skrev:
undrar hur det är med regler osv. för tävling med ungponny om man är överårig... tex. vilka klasser kan man rida i hopp, dress kan man rida ft? bara 5-årschampionat eller 6årschampionat med?

För att rida ungponnyer kan du vara hur gammal du vill för att tävla dom i hoppning, reglerna finns att när ponnyn fyllt 6 år går den inte längre som unghäst och då får du inte vara över 18 år, men så länge ponnyn är under 6 år kan du tävla den i vilken ålder som helst. :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka