Nån som kan berätta hur jag ska gå till vägar om jag vill betäcka mitt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
O

OthiliaH

Hej=) Jag vill betäcka mitt sto nästa år troligen,men vet inte riktigt hur man går till vägar? Jag vill betäcka hon med knapstrupper hingsten Ecuador.Står Ecuador i Sverige? Vore super om någon kan berätta hur jag ska gå till vägar:laugh:

Sv: Nån som kan berätta hur jag ska gå till vägar om jag vill betäcka mitt sto?

ta reda på om hingsten står i Sverige, annars om han går att få med sperma på nåt sätt, sedan ta kontakt med en seminstation och därifrån få den hjälp du behöver, men står han inte i sverige så kostar det massor med transport av sperma, och att betäcka med fryst sperma kräver massor av arbete .

Sv: Nån som kan berätta hur jag ska gå till vägar om jag vill betäcka mitt sto?

Finns han ej med på knaubstrupper föreningens hemsida så står han nog ej i Sverige. ska du importera sperma på honom så behöver hingsten stå på en EU station för att få skicka utomlands och du behöver ett import tillstånd, det sistnämnda är enkelt, skriv ut blanketten på SJVs hemsida och skicka in.

Om hingsten skulle stå i Sverige, på naturlig (det är väl vanligast på knabbar?) så är det bara att ta kontakt med hingsthållaren, kolla vad de har för rutiner och sen är det bara lasta stoet och lämna henne där när du tycker det är dags, antingen när du ser att hon brunstar eller så åker du dit ändå så får veterinären kolla hur hon ligger till i sin cykel, vissa ston tycker inte det är nån mening att visa brunst om det inte finns nån kandidat i närheten :)

Om han står på semin så väljer du en seminstation i din närhet du tycker verkar bra och sen kör du dit stoet och talar om vilken hingst du vill använda och sen beställer de åt dig. Jag har skrivit en egen beställningslapp på "utrikiska" som jag lämnat till min station så de bara behöver fylla i dagens datum och sen stoppa i faxen så slapp de krångla med det och jag vet att hingsthållaren förstår språket :D

Om du väljer att lämna kvar tills hon är konstaterad dräktig eller bara lämnar henne för en brunst och sen återkomma om hon ej blivit dräktig är ju ens eget val, beror på ju om man har ett sto som är jobbigt att köra, hur långt man måste åka etc

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Ramona
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka