Nån som har koll på Danska försäljningsstall?

F

Fervour

Är det nån som har någon erfarenhet från att ha plockat hem någon finhäst från danmark ?
Jag är ute efter någon yngre outbildad framtida hopphäst, men hästpriserna är ju lagom roliga i sverige just nu, så lika bra att åka några mil extra för att kolla. Är det ingen som har några kontakter eller känner till några bra försäljningsstall där nere?
En irländare vore juh inte helt fel heller, men hur plockar man hem en sån. Såg en massa annonser från Lettland, men det måste la bli lika dyrt ändå i slutändan och vad e det för klass på dom hästarna?

Sv: Nån som har koll på Danska försäljningsstall?

Finns en jätte duktig välkänd tränare i Danmark som har många fina hästar, har sin anläggning utanför Helsingör. Men det beror på i vilken prisklass du lettar efter?

har imp ponnyer från danmark till väldigt bra pris. men det var helt oinriden 3 åring och inte från nån stor hästförsäljare

Ja, är nog mer en oinriden 3åring jag letar, om man inte har lite tur. Vill hamna under 50 tusen iaf..
Måste väll finnas danska försäljningssidor om inte annat, vad är det för stall utanför helsingör där ?

Han har tuvärr inte hästar i den prisklassen.

Jag har köpt häst i dk dock privat men det är bara ringa och mejla så får man ju svar. Min häst var totalt ohoppad 6-åring men har kapacitet till vad som helst. :p För 50 000 får du en oinriden 3-åring i Sverige.

Skulle just starta en sån här tråd.

Så tips på försäljningsstall i danmark?

**KL**
Kan det verkligen vara lönt att importera från Danmark nu med tanke på hur lite vår krona är värd? Jag har sett flera 3-åringar under 50.000 när jag kollat på annons, kanske hellre en 2,5 åring eftersom det är så nära nyår. Skulle jag kolla på danska hästar så var det nog för att det var något speciellt jag letade, inte för att de ska vara billigare.
U

kanske just för att man letar efter något speciellt ;P

Med speciellt menar jag en speciell blodslinje eller något. Roade mig med att titta lite på equippa och om man kan tänka sig att lämna sin kommun för att titta på häst så finns det en del som jag hade kunnat tänka mig att titta på om jag nu inte tyckte att det räckte med en häst.. Ska det bli mer häst för pengarna verkar Hollänska medel-hästar ligga bra till eftersom det kommer hit så många som säljs billigt. ´Tidigare har balt-länderna legat billigt, men det verkar som de höjt priserna.. Jaja, ni får givetvis shoppa vad och var ni vill :)
U

Jag begränsar mig inte på något sätt när jag kollar häst, van från min tid i norrland att hästarna finns där man inte bor.

Förstår att flera flockas utomlands för att kolla på häst i regel är det billigare, även holländare är billigare i danmark än hemma här i sverige som jag sett.

Jag skulle med stor sannolikhet kika efter häst i danmark. Jag köpte min skrutt där och försäkringsbolaget värderade honom till det fyrdubbla. Finns roligare stammar och mer 'min' typ av häst. Jag vill ha stora långbenta hästar med massa här hittar jag inte den typen oavsett prisklass. Men jag åker ju inte och kikar på häst om det inte är vad jag söker. :D
Sen vet jag inte om svenska kronan ligger så lågt mot den danska jag har alltid räknat med 1,25.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka