Nån som är haj på medelfel?

FadeAway

Trådstartare
Inser att mina papper med förklaringar inte har klarat tidens tand i word utan alla specialtecken har försvunnit.

Kollar igenom gamla tentor och fastna på en uppgift.

Vi har mätt en sträcka fyra gånger och noterat följande värden.
64,316m
64,319m
64,315m
64,314m

A) bestäm sträckans aritmetiska medelvärde.
Aritmetiska värdet är väl bara summan av de fyra mätningarna genom fyra.
Alltså är svaret = 64,316

B) Bestäm medelfelet i mätningarna.
C) Bestäm grundmedelfelet
D) Bestäm medelfelet i medelvärdet.

Jag antar att detta är rätt simpelt. Poängmässigt skulle frågan ge 5p. (gammal tenta jag repeterar). Men i och med att mina formler har försvunnit så förstår jag inte alls hur jag ska göra.
 
Sv: Nån som är haj på medelfel?

Jag har inte räknat medelfel för hand sen min första statistikkurs, och den var ett tag sen (för medelfel är väl standard error?)... Men i excel var det hyfsat lätt, fanns ingen färdig formel utan fick kopiera in en jag googlade fram. :p

(oj vilken hjälp jag är :meh: )
 
Sv: Nån som är haj på medelfel?

Jag har ingen aning, men sambon hävdar att medelfelet är medelvärdet av skillnaderna från varje mätning utifrån medelvärdet, vilket jag antar är svar på D-frågan.

De andra två har vi inga svar på. ;)
 
Sv: Nån som är haj på medelfel?

Jag har ju läst statistik (och kunnat detta) men det är ju så längesen att det är helt glömt. Friskas minnet bara upp så minns jag säkert att jag lärt mig det men just nu är det mest :banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Nån som är haj på medelfel?

Jag har eventuellt lyckas lösa B som då bör vara 2,16mm. Attans att man inte har ett facit :D
 
Sv: Nån som är haj på medelfel?

D tror jag ska bli 1.25mm. :) Nu är det bara C kvar som jag inte vet hur jag ska lösa. Går långsamt framåt :)
 
Sv: Nån som är haj på medelfel?

Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig med grundmedelfelet? Jag har suttit med denna uppgift i två dagar och nu är jag bara less på det och kommer liksom ingenstans. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp