Nån mer som har problem med rygg/bäckenben?!

Sv: Nån mer som har problem med rygg/bäckenben?!

Jaha, här är en till med en milslång historia av ryggproblem!
Började när jag var strax över tjugo, och har sedan fortsatt i varierande grad.

Två diskbråck som fick mig att ligga orörlig i sängen i flera dagar- att gå på toa var en nästan övermänsklig utmaning ....

Ett (större) antal ryggskott med tillhörande låsningar som gör att jag inte kan räta på mig.

På senare år har det tillkommit känselbortfall i högra delen av ryggen längsmed ryggraden och en känsla av att jag inte får med mig vänsterbenet riktigt.

Gallskrek mig till en MR i våras, som visade tre diskbråck och spinal stenos på två ställen. Troligen är det genetiskt i mitt fall, fast jag har inte vetat om det tidigare. Nu ska jag till ortopeden för vidare utredning.

Det lustiga är att jag sällan mår så bra i ryggen som under de perioder jag rider regelbundet. I somras var jag aktiv och red mycket, dessutom joggade jag flera dagar i veckan. Under hösten har jag mest bara jobbat och inte hunnit varken springa eller rida regelbundet. Det gav resultatet att jag fick ett nytt ryggskott med låsningar för nån vecka sen, med känselbortfall och hela proceduren. Så jag måste träna och rida!

Så ta reda på vilken sorts träning och behandling du behöver och så se till att unna dig och din rygg det!

Vilken skillnad! Osteopaten hittade flera låsningar o spänningar som han lossade på ett mkt försiktigt sätt. Då jag är över rörlig rekommenderar han INTE massage, och förstod att jag hade ont efter sjukgymnasten då hon flyttade runt för mkt- tvärtom, vill hitta stabilitet i bäcken.
Han lyckades tom fixa till mig så det nu bara skiljer 2 mm på mina ben, yes! Jämna stigläder!!!!

Jag har skolios och behandlades med korsett i 6 år. När jag nästan var färdigbehandlad så upptäcktes fler "skavanker" som läkarna missat i alla dessa år (trots att de varit med på alla röntgenbilder). Tex skoliosen i nacken, där det även saknas en disk så två kotor ligger snett och rakt på varandra (hade detta blivit värre så skulle jag stelopererat nacken), har två ihopväxta revben på höger sida och ett extra på vänster så därför är axlarna ojämna.
Hursomhelst, idag har jag ont i ryggen i perioder. Oftast i nedre delen av ryggen. Jag är ju mycket rakare nu än innan korsetten men inte helt, och det gör ju att kroppen hela tiden kämpar och drar för att jämna ut. Området kring mitt vänstra skulderblad/axel blir som en stor "klump", men jag går på massage när jag har råd för att fixa detta. Är bedömd som 5% invalid av försäkringsbolag, är 23 år. Står för tillfället i kö för nya undersökningar då jag fått ont i nacken igen och vissa dagar kan jag inte titta upp utan att det gör ont. Spännande detta :p
(ursäkta avklädd bild men kolla vänster axel -den drar liksom ihop sig).
97335_1307899497.jpg

Mitt tips är att gå på massage, till kiropraktor eller naprapat för att underhålla. Och även att träna upp bålstabiliteten.

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad många svar och folk som berättar=) Kan meddela nu att jag av på röntgen igen och dom hittade ett disckbråck så är nu sjukskriven 7 veckor och har strängt förbud o inte lyfta/Bära saker och ska undvika o rida mkt nu:/ fyfan säger jag bara. Hoppas man kan bli bra nån jäkla gång.........:(

Hej!
Jag är inte ensam! Var min första tanke när jag läste tråden. Är inne i en riktig svacka nu där jag inte blir riktigt bra:( Blir inte bättre av att jag har nån halsinfektion och inte får bli masserad...

Mina problem började dec 2008 då jag fick mitt första ryggskott har sedan dess gått hos massör/kiropraktor regelbundet. Jag kommer in i perioder där jag e sämre och är då stammis hos massören;)
Mitt problem beror på att jag har förkorta muskler/senor som dra bäckenet snett och dåliga magmuskler som gör att jag får mycket svank. Hittils har det räckt med massage och till rättning. Nu är jag så dålig och blir inte bra att jag har uppehåll med ridningen tills jag får ordning på ryggen.

För att jag verkligen ska bli bra ska jag simma, gå på vatten gympa, gymma och gå för att stärka bålen och självklart stretcha! Här även köppt en gym boll som ska användas flitigt:laugh: och har fått hemövningar av sjukgymnasten.

När jag är sned får jag ont i i ischiasnerven och länd ryggen sen sprider det sig uppåt om jag inte är snabb med att få massage och till rättning. Får ävan ont på vänster sida av ryggen som någon visa med en bild(kom inte ihåg vem). För mig är det jätteviktigt att jag inte blir kall. Min räddning är BoT ryggbälte som jag använder mycket! Går inte att bli kall med det:bump:

Skall till läkaren i december då jag tycker att det känns annorlunda nu jämfört med tidigare. Bara å bita i hopp tills dess.

Ursäkta eventuella stavfel.

En till här som gått med värk i nedre delen av ryggen, samt har knutor i ryggen vidhögra skulderbladet, detta har jag haft i 7 år, kom när jag ramlade av en häst för 7 år sen :/ men inte råd att kolla det :/ (lite gnäll från mig :P)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar