nån mer som har en sån här rygghäst?

CallMeAce

Trådstartare
Min häst har något slags problem med ryggen. Han kan vara öm i ryggen innan ridtur och mycket mycket bättre efter ridtur, speciellt om man har sprungit och verkligen satt igång honom mycket. Precis som han är stel innan? Därför har jag ridit honom ändå med vetskapen om att han blir bättre. Veterinären har även sagt detta till mig.

Han reagerar även olika beroende på HUR jag känner på ryggen inte hur hårt jag trycker. Tex kan jag känna enbart på ena sidan utan att han reagerar speciellt mycket men känner jag med fingrarna på båda sidor om ryggen samtidigt reagerar han. Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår ändå :)

Equiterapeuten kommer ut nu på fredag så då får jag se vad hon säger.

Tänkte bara se om någon mer har en sån här häst och vad ni har för erfarenheter?

Sv: nån mer som har en sån här rygghäst?

CallMeAce skrev:
Min häst har något slags problem med ryggen. Han kan vara öm i ryggen innan ridtur och mycket mycket bättre efter ridtur, speciellt om man har sprungit och verkligen satt igång honom mycket. Precis som han är stel innan? Därför har jag ridit honom ändå med vetskapen om att han blir bättre. Veterinären har även sagt detta till mig.

Han reagerar även olika beroende på HUR jag känner på ryggen inte hur hårt jag trycker. Tex kan jag känna enbart på ena sidan utan att han reagerar speciellt mycket men känner jag med fingrarna på båda sidor om ryggen samtidigt reagerar han. Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår ändå :)

Equiterapeuten kommer ut nu på fredag så då får jag se vad hon säger.

Tänkte bara se om någon mer har en sån här häst och vad ni har för erfarenheter?

Ja, jag hade en sådan häst hemma. Den hade helt klart ont i ryggen och det märktes mest före ridtur. Även vid uppsittning reagerade hästen och ryggmusklerna värmdes sedan upp och smärtan försvann. Denna häst ville heller inte muskla sig över ryggen, trots bra foder och en sadel som defintivt inte tryckte någonstans. Jag fick inte på ett år ordning på det hela och hästen återgick sedan till ägaren av andra skäl. Hästen var likadan under hela fodertiden, varken sämre eller bättre. För övrigt var hästen fullt frisk och full av energi. Vila gjorde inget bättre.

Hälsning Maja

Jag har haft en sån häst. Har reagerat ungefär som Stopek skriver, ordentligt före ridning och vid uppsittning (eller rättare sagt precis när hon skulle börja gå, inte sålänge hon stod still). Musklade sig dock fint över ryggen och märktes inget annars, lite öm vid palpering och knasig vid ridning vissa dagar. Det visade sig att hon hade kissing spines (gammal galoppör så det kommer från den tiden), hon går numera som avelssto då det inte är ärftligt. Jag skulle ta hästen till klinik för ryggröntgen om jag var du!

Har en häst med samma problem. Ska till Ultuna på måndag för scint.
Han får inte ha ridfria dagar på inrådan av veterinär. Men så fort jag märkte detta åkte jag till veterinär. Du ska inte låta en terapeut behandla din häst om den inte är frisk. Om det nu är något fel ska du nog kolla med vet först. En seriös terapeut behandlar inte hästar med fel om inte vet har kollat upp först.
Min häst är inte halt eller speciellt öm, utan jag märkte det mer på att han ändrade humör. Så nu håller jag tummarna fast prognosen inte såg så god ut.

Min ponny får lätt ont i ryggen (musklerna) då det är kallt. Vi hade ett relativt tunnt täcke tidigare, och då ömmade han då han inte var uppvärmd. Nu har vi bytt till tjockare täcke och problemen är i princip borta.

men veterinären har sagt att jag bara ska arbeta med att bygga upp muskler på honom och att han till och med skulle gått igenom en veterinärbesiktning.
Annars är han sån att han har fina muskler över ryggen vilket veterinären även påpekat och han slutar inte vara lm i musklerna vid ryggen om man vilar honom. Han är mest öm över korset ovanför virveln i pälsen efter magen. Får se vad equiterapeuten säger när hon kommer iallafall...

Min häst kan bete sig så där, hon har lite tätare mellan två ryggkotor. Mitt råd är att röntga ryggen. Hittar man inget på röntgen och hästen inte uppvisar någon hälta så ta hjälp av kiropraktor/equiterapeut/massör.

Såg nu att du skulle ta ut en equiterapeut, blir inte hästen märkbart bättre på ett par behandlingar eller om problemet återkommer, åk gärna och röntga ryggen så du vet om det är något mer än muskulära problem/snedheter.

Hoppas equiterapeuten hittar problemet. För något är det ju som stör hästen. Jag tänkte bara tillägga att min veterinär har rekommenderat kiropraktor/equiterapeut behandlingar till min häst och att jag ska rida henne och försöka bygga mer muskler. Det är mer för en själv att man vill veta om det finns några större problem, man kan lägga ner tusentals kronor på behandlingar som inte hjälper om man inte vet om att det finns röntgenfynd. Då vet man även att det är klinik som gäller om hästen blir sämre och att det finns en orsak.

vad kostar en röntgen på ryggen ungefär?
Veterinären har även sagt att min häst är snedställd åt vänster och han skjuter ut bakdelen åt vänster när man rider honom så sne är han ju så ja har trott att stelheten kommer av att han är sned men det är ju sant att ja inte kan veta säkert om ja inte röntgar ryggen.

min häst var så o till slut började han skena tog han till kotknackare visade sig tat tre ryggkotor släppt från piggarna i ryggraden o satt bara under huden, kotis fixade det o hästen blev bra:)

jag har kollat på ultuna å mälarkliniken...
tror ultuna tog runt 1400 (vet inte om det va +moms?) å mälar 1050, men det va om man hade remiss...
det är för 4 plåtar, å på bägge ställena sa de att förmodligen behövs det inte fler än 4...

är det någon som vet om det bara är ultuna som har scintröntgen?
jag råka fråga efter skiktröntgen, så båda ställena sa NEJ.. hehe...
man kan ju tycka att det borde sagt: det heter scint å vi har/har inte det...

jag ska beställa tid så fort min häst har fått vila lite mer å lagt på hullet (se om hon har mindre ont då)...
ni kan väl berätta lite vilken typ av röntgen som är bäst?!
å sen svaret å sen hur det gick?! :)

Det kan mycket väl vara snedheten som ställer till det. Låt equiterapeuten behandla några gånger och se om du får ordning på snedheten. Får du inte ordning på problemet eller om problemet återkommer hela tiden så kan du misstänka att det finns någon bakomliggande orsak, är hästen fortfarande ryggöm så täcker ju försäkringen kostnaderna för utredning/röntgen/behandling (om hästen är försäkrad). Vet inte vad en röntgen kostar, ett par tusen kanske.

Scint rtg görs på Ultuna och Strömsholm. Vet ej att mälarkliniken har.
Kostnaden ligger runt 10 000:-. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Ultuna är det betalning mot faktura. Vet ej om det går att direktreglera. Man lämnar hästen dagen innan eller samma morgon hämtas nästa dag. Så det är inget kul om det är lång väg.

Min herre var sådär. Rtg visade näraliggande tornutskott, scintavdelningen hade semester så det blev ingen scint. Men jag behandlade honom förebyggande som en KS-häst.

Dvs hålla ryggmusklerna VARMA hela tiden, varm sadel på varm rygg, skritta fram och av 20 minuter AVSUTTET, se till att han alltid är i form, gärna lång låg, inte skritta på lång tygel annat än korta sträckor (sitt av annars). Och så regelbunden massage och stretch av mig, och regelbundna kiropraktorbesök. och UNDVIKA att ställa av honom så han kan tappa muskler.

Scinten blev aldrig av, vi röntgade sommaren 2001, och han har sedan dess varit besvärsfri från ryggen, UTOM när han stått långa perioder och tappat muskler, då märker man av det lite ett tag, men sen är det bra. Och det är bara lindrigt.

Problemet med bara röntgen av rygg är att det finns massor med hästar som inte alls är vackra på rtg, men som inte har problem. Och de som bara har pytteförändringar på rtg men har superproblem. Med scint däremot kan man avgöra OM tornutskotten ÄR problemet.

Men självklart röntgen först, men problemet är alltså att bara för det är tätt mellan tornutskotten te x så behöver det INTE vara problemet. (Sen mår inga hästar dåligt av att behandlas som KS_hästar, tvärtom..)

milla_n skrev:
min häst var så o till slut började han skena tog han till kotknackare visade sig tat tre ryggkotor släppt från piggarna i ryggraden o satt bara under huden, kotis fixade det o hästen blev bra:)

Ja just det.. Det där och Rödluvan och Vargen är lika nära sanningen..

tack!

men, nu blir jag virrig i mössan... min pålle har stått sen första oktober typ... hon är mycket gladare men reagerar när man tar på ryggen...
så... då kanske det inte är KS? :confused:
eller de kanske kan må bra fast de är i vila?

förvirrad deluxe....

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar