nån erfarenhet av ögonskador?

FrittePower

Trådstartare
Efterlyser människor med hästar som nån gång skadat ett eller båda ögonen. Kanske tilloch med förlorat nåt öga. Hur såg det ut? variga ögon, rinnande, blodiga? Hur funkade det sen? Hur går det idag för era hästar med "handikapp"??

Min häst har skadat ena ögat. osäkert om han får tillbaka synen eller hur pass skadat ögat är,kanske förlorar ögat...så himla hemskt känns det som. Allt började igår när han stod i hagen med "vaniljkräm" rinnandes från ena ögat. sen har det bara rullat på...

usch, inget är rättvist. stackars lille älsklingen.
/ledsen och besviken
:cry:

Min pålle hade för några år sen plötsligt en grå fläck på ögat. Fick behandling i ett par omgångar med ögonsalva och det gick bort. Det rann inte och det märktes inget på honom (att han reagerade konstigt som att han inte såg t ex) och han verkade inte ha ont. Det enda som var var att när jag red i ridhuset och det lös in nån solstråle så var han lite känslig precis efter han blivit bra. Vet trodde att han fått en pinne eller nåt i ögat och skadat hornhinnan.

Finns det inte en elit-hopphäst som är blind på ena ögat?

M.

Ett sto vars föl vi sålde för några år sedan skadade sitt öga när hon hos de nya ägarna skulle köras in. De hade skickat iväg henne på inkörning och de vet fortf. inte riktigt hur det gick till (det hände under natten i boxen) , men hon skadade sitt öga så allvarligt att de blev tvungna och ta bort en bit av det. Med andra ord så är det inte ett tomt hål utan de ser nästan ut som vanligt fast hon har mer ögonvita än vanligt.

Hon är helt blind på det ögat men används utan problem som körhäst (blev inkörd efter att ögat läkt) och som ridhäst. Det är inga som helst problem.

De andra hästarna i hagen lärde sig förvånansvärt snabbt att man bara ska gå fram till P på rätt sida och ska man busa i hagen springer de andra hästarna alltid på P´s seende sida. De vet! :)

Min gamla ridlärare för 100 år sedan köpte hem en 4-årig irländare som hon skulle ha för tävlingshäst (hopp) Den skadade sig i transporten till sverige. :crazy: Hon hade ingen möjligthet att hävda köpet så hon ansåg att hon skulle testa. Hästen utbildades till m.sv hoppning. Inga större problem. Hon fick lita på sin ryttare när hon skulle hoppa av.

Hästar är väldigt anpassningsbara.

Lycka till med din häst och hoppas det blir bra!

Min häst fick en pinne i ögat som föl, när han blev fyra var han helt blind och ögat opererades bort. Han hopptävlas, rids ut och man märker ingen skillnad alls. Faktum är att denna häst har jättelätt för att taxera, mycket lättare än mina tidigare hästar...
Flyingehingsten Quite Easy har också bara ett öga, så bekymra dig inte, hästen kommer med all säkerhet att fixa det!

Min pålle skadadde ögat i hagen i somras. Syntes först på att han stog och knep med ögat. Var i väg till distriktaren och fick salva. Vid återbesöket en vecka senare konstaterades att det inte hjälpt och jag fick köra ner häst stackarn till Strömsholm. Han stog där i tio dagar och opererades för att dom ville ha en ny såryta.

Det gick över förväntan. I början var det osäkert om han skulle få behålla ögat, och nu har han fått tillbaka mesta delen av synen :bow:. Det tar TID med ögonskador...

Och även om din häst blir enögd så är det ingen katastrof, dom lär sej. Tänk bara på att ta det lite lugnt nu medan pållen ser dåligt, även den lugnaste häst kan bete sej underligt tills dom vant sej!

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 073
Senast: Hanna_b
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 654
Senast: Fille
·
Hundhälsa Ja inte just enögdheten men jag tror att hon är synskadad på det andra också... Tar det från början. Förra tisdagen hände en olycka...
Svar
7
· Visningar
2 335
Hästvård Min häst har (och alltid haft när jag haft honom) som en blå hinna över ögonen (är brun-ögd), lite som olja. Det är mer på ena ögat, men...
Svar
13
· Visningar
5 771
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur