Nån annan med "rygghäst"?

Jois

Trådstartare
Har haft lite struligt med herrns rygg ett tag, han är så förbaskat öm hela tiden!
Har trott att det berodde på div olika sadlar, så jag har bytt... det har blivit bättre- ett tag å sen har det varit dax för byte igen osv.
Fick ut ET som pratade om den berömda SI-leden samt att han hade en låsning i höger höft som ställt till det för resten av kroppen.
In på klinik, rötngade både fötter och rygg, fötterna såg bra ut och hör och häpna- ryggen såg jättefin ut! Alltså inte Kissing Spines som jag trodde.. Utan det sitter helt "enkelt" i musklerna.
Behandlades med akupunktur, som jag inte tyckte hjälpte nämnvärt dessvärre...
Nån annan med liknade "problem"? Vad gör man? Blir det bättre??
Ska ringa tillbaka till klinik imorgon, men skulle behöva ett och annat tips, råd och uppmuntrande ord...;)

Sv: Nån annan med "rygghäst"?

Ja jag har en rygghäst. Fast hon är bra nu för tiden. Min veterinär ansåg att hon var bra i ryggen senaste kollen. :)

Vi red omkull rejält -05, så hon gjorde illa bäckenet sen gick hon med det ett tag. Hon visade ingenting, men efter att hon började ömma i ryggen en dag här och en dag där fattade jag att det var nåt fel. Då hade hon spänt musklerna vid ryggen och länden så att hon hade fått riktiga spänningar där. Vi var in på klinik tre ggr och röntgade. Det enda hon har är att en kota i länden (på det stället där hon haft som mest problem) sitter en bit närmare kotorna som är bredvid om man jämför med resten av ryggen. Men de sitter inte nära alls.

Det jag har gjort är regelbunden ET-behandling, mkt stretching, tömköra rätt ut i skogen där det inte finns stigar är jättebra. Hon får akupunktur som hon älskar, står och sover med nålarna. Laser funkar super på henne. Hon var som en ny häst dagen efter hon fick laserbehandling. Det kanske du skulle prova?

Och var jättenoga med sadeln, att den är välanpassad.

Har hästen låsningar måste dessa lösas upp för att den ska kunna bli bättre. Görs av skicklig ET, kiropraktor eller kiropraktorutbildad veterinär. Kan ibland ta många behandlingar innan det blir helt bra.

Sedan är det dags att jobba uppbyggande och förebyggande.
Som tidigare inlägg redan nämnt; tömkörning, klättring, cavaletti, massage, akupunktur, laser, back-on-track osv.
Låt inte hästen bli kall om ryggen och rid inte om den är kall om ryggen.
Självklart ska sadeln sitta perfekt.

Jättebra att du fått den grundligt genomgången av veterinär!

Jag har en hel kilometer av erfarenhet av detta (tyvärr)...

Bra svar du har fått redan. Min dam är oxå känslig i ryggen, särskilt när man sätter igång efter vila. Förutom ovanstående, brukar jag avsluta varje ridtur med att gå sista biten hem. Victoria, som hästen heter, uppskattar det mkt. Och jag själv upplever det som att det är bra för henne. Hon går ibland och verkligen sträcker ner halsen, vilket då oxå sträcker ryggmusklerna.

Har haft lite struligt med herrns rygg ett tag, han är så förbaskat öm hela tiden!
Har trott att det berodde på div olika sadlar, så jag har bytt... det har blivit bättre- ett tag å sen har det varit dax för byte igen osv.
Fick ut ET som pratade om den berömda SI-leden samt att han hade en låsning i höger höft som ställt till det för resten av kroppen.
In på klinik, rötngade både fötter och rygg, fötterna såg bra ut och hör och häpna- ryggen såg jättefin ut! Alltså inte Kissing Spines som jag trodde.. Utan det sitter helt "enkelt" i musklerna.
Behandlades med akupunktur, som jag inte tyckte hjälpte nämnvärt dessvärre...
Nån annan med liknade "problem"? Vad gör man? Blir det bättre??
Ska ringa tillbaka till klinik imorgon, men skulle behöva ett och annat tips, råd och uppmuntrande ord...;)

Ömma muskler är förmodligen inflammerade och kan behöva behandling. Min spatthäst fick öm rygg av sin spatt och inte förrän både has och rygg behandlades blev han bra. Sedan när ryggen blivit bra är det dags och att jobba förebyggande. Bra att du ringer klinik igen. Förmodar att även de kan hitta var hästen har ont när de klämmer igenom. Be om behandling där.

Hälsning Maja

Pratade med kliniken imorse, de har nu skrivit ut antiinflamatoriskt till att börja med 5 dagar sen får vi se...

Håll tummarna!:angel:

Glöm inte att det "värsta" man kan göra med en "rygghäst" är att ställa av dem.
De behöver röra sig mycket, men med avvägdhet.
Flera kortare promenader om de har för ont, längre promenader med klättring om de är bättre (tömkörning osv).
Ridning bara om de är oömma.
Glöm inte att hålla ryggen varm.
Vilodagar är inte av godo alltså.

Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Gjorde (tydligen) dumheten att byta försäkringsbolag på min häst som jag haft a1-försäkrad i Agria i åtta år(sen jag köpte henne som...
2
Svar
25
· Visningar
3 887
Senast: ZaNdRoRiA
·
F
Hästvård Idag var vi igen på klinik med min häst, var där första gången för en och en halv vecka sedan efter att han gick omkull i februari och...
Svar
8
· Visningar
3 783
Senast: fean
·
M
Hästvård finns det någon som orkar ge mig lite pepp? Jag orkar snart inte peppa upp mig själv längre,det känns så himla hopplöst.... I slutet av...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 117
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30