Sv: Namntråd för föl 2014
Kl på mig själv
Hur tänker ni när ni väljer namn? Har ni något system? Gör ni listor med tänkbara namn?
Beror lite på... om jag skulle döpa "egna föl" skulle jag döpa stoföl efter mammans begynnelsebokstav och hingstar efter pappans, dessutom skulle jag försöka få med ngn form av "tema/ljud/bokstäver" från båda. ett exempel är för ett par år sedan när vi funderade på att betäcka ett sto som heter Madamm med Cobra.
Ett sto hade då kunnat få heta Mamba , Mandalay Cobra, Mamushi (alltså också ormar, Ma
Cadam (pappas C tydligt i namnet).
En hingst hade kunnat få heta Cadamm, Can Can, Cascabel (spanska för skallerorm).
De hästar jag döpt senare år har dock varit lite annorlunda (ej fött upp själv)
De två första är fölisar till ett sto vi hade förut i stallet jag jobbar (galoppstall). Hon heter Baby Dancer. hennes första avkommor hette alltid något med antingen "baby" eller "Dancer" i namnet:
Baby Kewanee
Brave Dancer
Attitude by Baby
Sen hände något, en av familjemedlemmarna som äger kom fram till att nästa unge skulle heta Polar Bear, och efter hoinom har alla hennes avkommor fått namn med "polar/arktiska"- teman.
Polar Bear
Alaska State
Terre Adelie (har jag döpt, en ö vid antartis där det bor en speciell sorts pingviner
Eskimo
Tigris Altaica (har jag också döpt, betyder sibirsik tiger)
Nanook (Isbjörn på inuit...heter alltså samma som sin helbror Polar Bear, fast på ett annat språk
)
de där två hade jag ju ett förbestämt tema på, så då sökte jag fina namn med "polar-anknytning"
Den senaste jag döpt försökte jag hitta ngt bra med föräldrarnas namn inblandade (de heter Chinese Mandarin och Fantastic Reign) men det enda förslaget som fastnade (och som nu i efterhand passar väldigt bra) tog jag faktiskt bara på fölis utseende (fux m stjärn och buuusiga ögon)
hon heter Poison Ivy idag