Namntråd föl 2016

Jag fick ju ett isabellsto igårkväll (e. Deodoro u. Molinna ue. Bernstein), och hade egentligen 3 namn som jag skulle välja mellan och tänkte ta det som passade bäst:

Medalla De Ora
(= Guldmedalj, Med tanke på OS-år, Deodoro är ju platsen där ridsportens grenar skall avgöras, men passar ju egentligen inte tänkt tema.)
Marina Diamandis (sångerskan med artistnamn Marina and the Diamonds)
Delena (från TV-serien The Vampire Diaries, hopsättning av Damon och Elena, lite med tanke på farfar Damon Hill)

MEN i och med Princes tragiska bortgång tänkte jag att det hade ju passat bra med något som anknyter till honom. Så nu lutar det åt

Diamonds and Pearls

Hur tänker ni/har ni tänkt med namn i år? :)
 
Fast jag såg nu att jag skrivit fel :p, De Oro ska det vara! Det hade ju passat väldigt bra "bokstavsmässigt" till båda föräldrarnas namn, till hennes färg och som tema till OS-år och pappans namn... Dock har jag egentligen varit lite inne på att ha musiktema och då passar ju Diamonds and Pearls bättre! :)
 
Fast jag såg nu att jag skrivit fel :p, De Oro ska det vara! Det hade ju passat väldigt bra "bokstavsmässigt" till båda föräldrarnas namn, till hennes färg och som tema till OS-år och pappans namn... Dock har jag egentligen varit lite inne på att ha musiktema och då passar ju Diamonds and Pearls bättre! :)
Diamonds and Pearls gillar jag mest av dina förslag :)
 
Jag fick ju ett isabellsto igårkväll (e. Deodoro u. Molinna ue. Bernstein),

MEN i och med Princes tragiska bortgång tänkte jag att det hade ju passat bra med något som anknyter till honom. Så nu lutar det åt

Diamonds and Pearls

Hur tänker ni/har ni tänkt med namn i år? :)

Eftersom förra fölisen är döpt efter artisten så kan du ju döpa denna till The Symbol O(+> :up:
 
Fast jag såg nu att jag skrivit fel :p, De Oro ska det vara! Det hade ju passat väldigt bra "bokstavsmässigt" till båda föräldrarnas namn, till hennes färg och som tema till OS-år och pappans namn... Dock har jag egentligen varit lite inne på att ha musiktema och då passar ju Diamonds and Pearls bättre! :)

Ett annat fint namn med Prince-tema är
Darling Nikki
Då får du med pappans begynnelsbokstav också
 
Senast ändrad:
@Gabby_Ossi Jag tycker att Diamonds and Pearls låter som ett bra förslag! :)

Jag har jättesvårt för att bestämma namn i förväg, vill ju döpa efter fölets egenskaper (islandshäst, så ska ju vara isländskt också). Men några förslag har jag väl klurat lite på, under förutsättning att de passar.

Problemet är väl bara att jag är så inställd på hingst att om det blir ett sto kommer jag vara totalt lost. Namnet ska börja på O, det är enda "kravet" i övrigt, men som försvårar rejält. Speciellt på stosidan, det finns ju inga bra namn jag kan använda! :nailbiting:

Svart eller svartskäck blir det i alla fall, men det är några månader kvar.
 
Jag gillar bäst Medalla De Ora eller Delena. För mig låter Diamonds & Pearls allt för likt allt för många andra namn.
 
Min är efter Amarillo Crome och undan Sparkenic.
Så jag funderar på att helgardera med
Sparkacrome alt Spark a Crome (ordvitsigt). Fungerar åt båda könen.
 
Jag har det tvivelaktiga nöjet att hitta på ett namn på Q i år.
Det finns många förslag, men hittills är det Quinoa som känns bäst.

(mamma Cassis, pappa Alexander, rasen är shetland och fölet kommer sannolikt vara svart)
Namnet ska användas ihop med mitt stuterinamn (Hippotekets ...) och bör inte vara alltför långt. Sen har jag även mina petimeter-regler för namnen på mina föl och det är att de ska vara lätta för barn att uttala, det ska helst inte innehålla några R (smålänningar kan inte uttala det då!) och det ska vara "på svenska" (så t.ex Question faller bort). Och av ren princip är jag emot varianter där Q ersätter K eller Ku i namnet. Så även om det är vitsigt, så faller Qckeliq bort... :p
 
Jag har det tvivelaktiga nöjet att hitta på ett namn på Q i år.
Det finns många förslag, men hittills är det Quinoa som känns bäst.

(mamma Cassis, pappa Alexander, rasen är shetland och fölet kommer sannolikt vara svart)
Namnet ska användas ihop med mitt stuterinamn (Hippotekets ...) och bör inte vara alltför långt. Sen har jag även mina petimeter-regler för namnen på mina föl och det är att de ska vara lätta för barn att uttala, det ska helst inte innehålla några R (smålänningar kan inte uttala det då!) och det ska vara "på svenska" (så t.ex Question faller bort). Och av ren princip är jag emot varianter där Q ersätter K eller Ku i namnet. Så även om det är vitsigt, så faller Qckeliq bort... :p

Qaxig ? funkar på en hingst iaf ;)
Iofs så ersätter det K ....:cool:
 
Quorn? ( är ju mörkt )
Quentin ?
Varförärdetsåontom Q :angel: ( men inte kort direkt)
Quasimodo
Queen!
Quisling .....
eller bara kort och gott Q? ;)
 
Senast ändrad:
Jag har det tvivelaktiga nöjet att hitta på ett namn på Q i år.
Det finns många förslag, men hittills är det Quinoa som känns bäst.

(mamma Cassis, pappa Alexander, rasen är shetland och fölet kommer sannolikt vara svart)
Namnet ska användas ihop med mitt stuterinamn (Hippotekets ...) och bör inte vara alltför långt. Sen har jag även mina petimeter-regler för namnen på mina föl och det är att de ska vara lätta för barn att uttala, det ska helst inte innehålla några R (smålänningar kan inte uttala det då!) och det ska vara "på svenska" (så t.ex Question faller bort). Och av ren princip är jag emot varianter där Q ersätter K eller Ku i namnet. Så även om det är vitsigt, så faller Qckeliq bort... :p

Qvintus
Quagga

(Quagga är kanske inte så vackert men jag var tvungen, kom att tänka på Fem myror är fler än fyra elefanter :D. Sen när jag letade upp klippet i fråga på Youtube visade det sig att det är just Qvintus och Quagga som är de enda ord på Q Magnus kan komma på :rofl:)
 
Quercus
Quadruppel
Quattro
Quartz

Blev visst r i samtliga och då är jag ändå smålänning!:o

Nytt försök:

Quincy
 
Jag har det tvivelaktiga nöjet att hitta på ett namn på Q i år.
Det finns många förslag, men hittills är det Quinoa som känns bäst.

(mamma Cassis, pappa Alexander, rasen är shetland och fölet kommer sannolikt vara svart)
Namnet ska användas ihop med mitt stuterinamn (Hippotekets ...) och bör inte vara alltför långt. Sen har jag även mina petimeter-regler för namnen på mina föl och det är att de ska vara lätta för barn att uttala, det ska helst inte innehålla några R (smålänningar kan inte uttala det då!) och det ska vara "på svenska" (så t.ex Question faller bort). Och av ren princip är jag emot varianter där Q ersätter K eller Ku i namnet. Så även om det är vitsigt, så faller Qckeliq bort... :p
Quiz
Quito
Quentin
 
Jag har det tvivelaktiga nöjet att hitta på ett namn på Q i år.
Det finns många förslag, men hittills är det Quinoa som känns bäst.

(mamma Cassis, pappa Alexander, rasen är shetland och fölet kommer sannolikt vara svart)
Namnet ska användas ihop med mitt stuterinamn (Hippotekets ...) och bör inte vara alltför långt. Sen har jag även mina petimeter-regler för namnen på mina föl och det är att de ska vara lätta för barn att uttala, det ska helst inte innehålla några R (smålänningar kan inte uttala det då!) och det ska vara "på svenska" (så t.ex Question faller bort). Och av ren princip är jag emot varianter där Q ersätter K eller Ku i namnet. Så även om det är vitsigt, så faller Qckeliq bort... :p
Qigong, Quisling eller Quenell?
Svenska ord allihop, inga R och lätta att uttala :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
446
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 856
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 344
Senast: thoora
·
  • Artikel
Hästnyheter Många utav årets föl har nu anlänt och det är kanske dags att sälja. Men hur säljer man enklast ett föl och vad ska man tänka på?
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp