Namnhjälp!

rxk

Trådstartare
Jag skulle behöva lite namnförslag! Letar som en tok och har hittat en hel del fina, men ingenting som känns riktigt Rätt. Det ska passa en stor vit och fluffig byracka :D Jag gillar annorlunda och vackra namn, men vill samtidigt inte ha ett alltför "konstigt" eller udda. Det ska ligga bra i munnen och givetvis passa fint på hunden!

Feminina namn jag gillar är Arya, Chinook, Ciara, Dimma, Eila, Leia, Laika, Naima, Nala, Nelia och Seraina. Maskulina jag fastnat för är Calypso (jag vet att det är en kvinna egentligen, men jag gillar det bättre på hanar :angel:), Chester, Kino, Loke, Lou, Nanook, Neo, Ymir och Ziko.

Tycker det är mycket lättare att hitta fina namn till tikar, så det är väl jäkla korkat av mig att ha valt en hanhund! Men i alla fall, jag gillar keltiska och mytologiska namn! Även namn som refererar till t ex varg eller isbjörn, Lo betyder ju varg t ex.. Dimma hade ju varit optimalt på en vit hund, men ja.. hannamn alltså. Av de jag skrivit har jag mest fastnat för Chester, Loke och Neo.

Så - några förslag? :banana:

Sv: Namnhjälp!

Det enda jag kom och tänka på till en hane var Sirius (tänkte på stjärnan då), huvudstjärnan i stjärnbilden Stora hunden och en av stjärnorna som ligger närmast jorden och är den som lyser klarast :)

Annars om man ska knåpa vidare på temat Dimma så finns ju även Frost som kan passa till en hane. Isis kan nog också passa en vit hund men det är väl mer ett tiknamn egentligen fast i och för sig så hade ju Isis en son som hette Isidor om jag inte minns fel.

Snö
Snöflinga
Isbjörn
Polar
Vinter
Snow
Snowflake
Snowball
Snowboy
Snowie
Snowman
Snowy
Winter

makarontanten: Tack! Har varit inne på flera såna sidor, men tycker att det är svårt att sortera ut de fina namnen. Det blir så mycket så att det bara blurrar ihop sig :D
Smulis: Åh tack för bra förslag! Frost och Isidor var ju jättefint!
aprilmaj: Tack så mycket :laugh:

Frost tyckte jag var ett jätte fint namn :love:

TS: Fingal tycker jag kan vara ett fint namn, betyder vit främling på keltiska :) även Fjalar som kommer från den nordiska mytologin och betyder dölja (om man ska tro Wikipedia)

Senast ändrad:

Cumulus! Det är ju vita fluffiga moln :D Kände en vacker vit häst en gång i tiden som hette Cumulus :) Fast det är ju kanske inte så lätt att ropa till en hund.. :p

delvis kl

Cirrus är ju också moln, och lite enklare när man ska ropa på djuret.. :)

Qanuk (betyder snöflinga på grönländska)
Kodiak
Annars tycker jag Loke är fint!

Misiaczek: Hihi ja det kan nog bli lite svårt att ropa :D Men det var riktigt fint, så det får åka in på min Häst-namnlista ;)
blizz: Tack! Qanuk fastnade jag för! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka