Sv: Namngivningscermoni!
Det var bra upplagt, verkligen. Fast jag kan ju lufta mina åsikter.
Det finns lite jag skulle vilja omformulera, för att det ska bli mer lättläst.
Namnet Rasmus är en modern form av Erasmus som är bildat av det grekiska ordet erasimos som betyder ”Värd att älska”.
Ovanstående blir väldigt långt. Dela upp det lite, så det finns en andningspaus. Och räcker det inte att bara förklara att Rasmus är en modern form av Erasmus, som betyder "Värd att älska"?
Rasmus var ett väldigt ovanligt namn för 30 år sen för att sen bli ett modenamn på 1990 talet 2007 fick 430 pojkar namnet Rasmus och det ger en 39 placering på namntoppen.
Detta känns lite "taget", mer skriftspråk. Svårt att hänga med i när det läses, vem minns alla siffror efter den harangen?
Jag skulle föreslå:
"För trettio år sedan var namnet Rasmus väldigt ovanligt. Men på 90-talet blev det ett modenamn, och 2007 fick hela 430 pojkar namnet tilldelat. Idag har Rasmus plats 39 på namntoppen. "
Sedan kändes de där årtalen inte så jätteintressanta, men det är nog en smaksak. Jag är ganska ointresserad av historia
Och för hans del passar ju formel1 infon bra
Något mellannamn till Rasmus kom vi inte på, så han heter bara Rasmus.
Ska detta sägas eller var det bara info till oss? Annars skryter ni med eran dåliga fantasi, formulera om det så att det blir som att ni
valt att bara ge honom ett namn.
Jag trodde jag skulle lipa gärnet när jag läste mina söners dikter på deras dop, men konstigt nog så gjorde jag det inte. Dock kan jag inte läsa dom nu efteråt utan att bli helt tårögd
Det här sista,
Finns det någon mer som vill berätta något eller läsa en dikt är ni välkomna fram nu, det låter mer som ett hot än en inbjudna. Speciellt när det efterföljs av:
annars hugger vi in på tårtan. Vem vill liksom stiga fram om det kan försena maten. Du kanske förstår hur jag menar. Dessutom skulle jag tycka att det var lite pinsamt om nu ingen kom fram alls
Liksom,
vill ingen säga något? Jag tycker det är en lite onödig punkt. Eventuellt kanske du kan omformulera det, eller försäkra dig om att någon vill säga något.