Namn på stängseldel?

J

Jeeves

Nu blir jag snart galen på riktigt...har varit inne i byggvaruhandel och försökt förklara för dem att jag vill ha en sån där "skena" i galvat stål som man "trär i brädan från sidan i, till grindhål alltså" Gissa om de stirrade på en som om man vore galen:cool:

Men vad HETER de där mojängerna? Jag vill inte ha en öppen klyka utan de ska skruvas både i över och underkant, en öppen klyka vill jag däremot ha att lägga upp brädan på när grinden är i öppet läge.

Jag har elastiska elrep i mina grindhål, övrigt är trästaket men nya fölet tycker inte att de där elrepen ser ut som en riktig grind och susar rakt igenom så jag vill ha dessa extra brädor för att tydliggöra att det faktiskt är stopp där!

Någon som kan hjälpa mig med namnet på dessa saker och som kanske rent av vet var man kan hitta såna??

Sv: Namn på stängseldel?

Jag har varit i samma situation som du men killen i butiken fattade mina konstiga förklaringar och förslog att jag skulle använda en hästsko. Hem och tittade på hästsko förrådet och hittade dessutom lagom långa runda grindslanor så det blev jättebra med hästskor

Men jag vet fortfarande inte vad det heter som jag skulle ha tag i egentligen...

Enligt sambon hade han frågat efter en bygel, så testa det så får vi se vad du får för svar;)

Kan inte lägga in bild men sök på vinkelbeslag eller balksko...

Nåt snarlikt på vad du menar av min tolkning:D
Fast den är ju öppen på en sida men du ha ju några namn att använda iaf.

Bygel är ett bra ord.

men hästsko funkar lika bra, även till tvåtumsplank.

Näpp, inget av dessa:cry: Det jag söker är betydligt kraftigare, inga vassa kanter och galvat. Man sätter det alltså vertikalt på stolpen, en på vardera stolpe då och bygeln är inte större än att en bräda precis går att trä in sidledes.

En hästsko som Svea skriver om den skulle inte funka, alldeles för smal för planken, jag vill alltså inte lägga planken i, de får inte gå att lyfta ur, bara dra ur sidledes.

Tack för alla tips och förslag - kom igen med så många ni har! Gärna bilder!

Men det är väl bara att köpa ett plattjärn och bocka till?

Det är nog inget som finns färdigt. Kontakta en smidesverkstad om du vill ha en galvad med borrade hål. Annars köper man plattjärn, böjer i kraftigt skruvstäd och borrar skruvhålen med en bra pelarborr.

Bygel är ett bra ord.

men hästsko funkar lika bra, även till tvåtumsplank.

Näpp, inget av dessa:cry: Det jag söker är betydligt kraftigare, inga vassa kanter och galvat. Man sätter det alltså vertikalt på stolpen, en på vardera stolpe då och bygeln är inte större än att en bräda precis går att trä in sidledes.

En hästsko som Svea skriver om den skulle inte funka, alldeles för smal för planken, jag vill alltså inte lägga planken i, de får inte gå att lyfta ur, bara dra ur sidledes.

Tack för alla tips och förslag - kom igen med så många ni har! Gärna bilder!

Det är nog inget som finns färdigt. Kontakta en smidesverkstad om du vill ha en galvad med borrade hål. Annars köper man plattjärn, böjer i kraftigt skruvstäd och borrar skruvhålen med en bra pelarborr.

Har du frågat efter bygel?
Jag minns vi använde sådana på jobbet för att sätta plankor bakom shettisar som alltid sparkade utåt gången medans ombyggnationen höll på, och de var inte specialbeställda.
(Vi gjorde alltså om en storhäst spilta till shettisbox tillfälligt medans stallet byggdes om.)

Ja det blir nog en smidesverkstad som får göra det, trodde i min enfald att det fanns färdiga sådana eftersom det är ngt jag sett användas under många år häromkring i a f. Folk har väl antingen varit händiga eller så har det funnit ngn verkstad som fixat det.

Hittade ngt liknande i o f sig på Kellfri, ska kolla måtten på dem. De var tydligen avsedda till att trä brädor igenom på foderbord. Jag gick in på deras hemsida men har för mig att det finns en butik här i Skåne, kanske enklast att åka dit o kolla.

Sen har de väldigt praktiska grindar som är ofattbart billiga, lite sugen blir man på att skaffa ett par såna istället:)

Enkelt är annars att på grindstolpen skruva fast två träklossar - lämligen ngn cm tjockare än brädan du tänkte ha till grinden och på lagom avstånd för att kunna trä in den mellan dem - och sen skruva fast en "brädlapp" utanpå dem. ( alternativt en lång stolpe parallellt med grindstolpen, men det känns lite overkill)
Likadant på den andra grindstolpen och genast har du bra stadiga hål att trä i din bräda i. Vet inte om du hängde med på min beskrivning, jag kan rita upp det annars ;)

Det funkade bra för oss :laugh:
grind.jpg

Sett från sidan, det svarta är skruvar

Senast ändrad:

Då tar man TVÅ hästskor. En rättvänd och en upp och ner (och om man är orolig för att lyckan ska rinna ut så hamnar den ju i hästskon under! :idea: ).

Nej men jag har gått o klurat på det där med hästskor och såg grannbondens gamla staketstolpar, säkert 50 år gamla! Han hade använt ngt som skulle kunna vara ardennerskor och förmodligen spetsat ändarna på dem och sedan slagit in dem in ekstolpen, det skulle faktiskt kunna funka. De är tillräckligt stora, snyggt var det också:) Så nu ska jag plåga min hovslagare lite o tigga ardennerskor eller beställa nya.

jag var också ute efter sådana..
finns inte.
jag behövde tillräckligt smala som passade på 6cm stolpe.
sambon tog "spikband"(metallband med hål i) och bockade till

Ja, jag gav också upp...och idag var jag iväg och inhandlade ardennerskor av min hovslagare:D De passar utmärkt till brädorna så nu ska jag bara få sambon att "montera" dem i helgen:angel:

Shit vad TUNGA de är, ardennerskorna!

Haha, så tösen rusar igenom? Det enda jag tänkte på var att det är en himla tur då att du har grind mot vägen till och inte elrep ;)
Får dyka upp och kika på henne, får väl ta det nästa helg, jag hänger gärna med när du och Q ska iväg igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka