gul_zebra

Trådstartare
Vad kan detta vara? :angel:

1-7.jpg

Jepp! Jag har varit iväg till djuraffären för att köpa hö och sand, men förälskade mig i en liten råttflicka :love:

2-6.jpg

Gullan heter hon - fick välja mellan Gun och Gullan eftersom djuraffären inte såg skillnad på de två, så eftersom jag redan har en Gun så fick det bli Gullan :D Gullan låter dock inte alls bra i mina öron, så hon kommer kallas för Tuttul :laugh:

Sv: Nämen!

Helt underbar liten dam är hon, inte alls rädd efter bussturen i kartong och allt utan snarare väldigt framåt och nyfiken på nya omgivningen :love: Dock väldigt liten, så nu har hon fått ta över ena hamsterns duna som hon delar med Gun som får agera lektant. Ska bara säkra voljären (misstänker starkt att hon kan ta sig ur den annars) så får hon flytta in till resten av flocken, och så ska hon stödmatas förstås så hon lägger på sig lite och växer som hon ska :laugh:

3-6.jpg

4-6.jpg

5-6.jpg

Då får du helt enkelt se till att flytta typ igår då mao, för att överleva utan råttor går ju inte! :eek: :D

Jag försökte, men det gick inte. ;)

Nä, men nu ser det ut som att jag borde hunnit flytta ihop med pojkvän + 120 burar och terrarier ( :love: ) innan slutet på juni i alla fall och då har han lovat att jag ska få skaffa rådisar! :bump:

Naaaw vilken tanig liten stackare!! Men SÅ söt! :love:
Förstår att du föll pladask! Skönt att veta att hon kommer till någon där hon får det bra också.

Tuttul, visst är det ett sorts bröd...? *försöker minnas mitt dalmål*

Jepp, då ska jag dö :angel:

Dangerose:måste du visa bilder! :bump:

Poxz: Som fan! Synd att hon blir så ful som vuxen sen bara, jag är inte ett dugg förtjust i dumboöron :angel: Men det är sånt man får stå ut med :D

Tunnbröd är det - passar bra som namn på en tunnis :D

Fy, va söt den var!
Mamma hade dött om hon såg den ( rädd för möss och råttor ;)) Gud va söt :D

Hon är rex, en del rexar blir delvis pälslösa när de byter från bebispäls till vuxenpäls :laugh:

Nej, jag är inte anti djuraffärsdjur. Det jag är anti är aveln som ligger bakom och somliga djuraffärers sjukt kassa djurskötsel. Men vad ska man säga, ibland blir man kär... Och jag blir bara mer och mer kär när jag pysslar med henne, hon är underbar :love:

R8n: En? Inte alla då? :p Tycker de ser ut som dumbos hela högen :D

Hon är rex, en del rexar blir delvis pälslösa när de byter från bebispäls till vuxenpäls :laugh:

Nej, jag är inte anti djuraffärsdjur. Det jag är anti är aveln som ligger bakom och somliga djuraffärers sjukt kassa djurskötsel. Men vad ska man säga, ibland blir man kär... Och jag blir bara mer och mer kär när jag pysslar med henne, hon är underbar :love:

Hon ser liksom lite kal ut i nacken och på huet... men det artar sig väl då. :)
Angående djuraffärer... ja, de är ju ett kapitel för sig. Det jag tycker är problemet är att man inte vet hur djuret haft det tidigare, hur mycket de blivit pysslade med och sånt.

Förresten, vad är dumboöron?

Bah, gör hon ju inte :rofl: Hon är ju inte ens blå :D

vego96: Ja det med... Samtidigt har ju uppfödaren noll koll på sina linjer eftersom hen går miste om mycket viktig information om linjen om inte köparna kontaktar uppfödaren. En sån uppfödare kan i mina ögon inte vara seriös för 5 öre och djur ska födas upp hos seriösa uppfödare helt enkelt.

Ja det artar sig nog :) Hon blir 2 månader på måndag så jag antar att det är pälsbyte iaf, hon är ju väldigt liten också så det kan ju helt enkelt ha försenats. Jag har dock aldrig haft en rex som bytt päls utan mina tidigare rexar har flyttat hit först efter pälsbytet så jag har lite dålig koll - hon kan helt enkelt vara dåligt pälsad också :)

En dumbo är en helt vanlig råtta fast där öronen är stora och sitter längre ner på huvudet.
Här är en bild på Tuttul (dumbo) med Gun, som är dumbobärare (vilket ser ut som en helt vanlig toppörad, men hon bär på anlaget för dumbo då hennes mamma var dumbo och pappa toppörad. För att ungarna ska bli dumbo så måste båda föräldrarna ha anlaget för det)
24149_1209755660.jpg

Här är Mansikka, dumbo
dumbomansikka.jpg

Och här är Anima-Dårpippi, toppörad (inte dumbobärare)
toppradanima.jpg

Men jösses vad söt :D De sk dumboöronen va ju helt :love: haha

Helt OT men du eller nån annan här inne kanske vet svaret: det finns ju sjukdomar som kan smitta mellan kaniner och marsvin om de får vistas tilsammans men hur är det med andra gnagare?
Som tex just marsvin och råttor? Har 4 marsvin själv och blir ju helt kär när jag ser bilderna härinne på råttorna (har haft två st för många år sedan och de är ju helt underbara djur som jag saknar) men jag bor trångt och de skulle få rastas på samma ytor (dock inte samtidigt)- finns det några risker?

Mig veterligen finns det ingen sjukdom eller ohyra som kan smitta från marsvin till råtta eller tvärtom. Däremot kan råttor få ohyra av marsvinens hö eftersom vilda råttor och möss ofta kommer åt höet innan det kommer in i hemmet, så det gäller att hålla råttorna borta från höet bara :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 730
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama