Nåhon som kan hjälpa mig?

J

jjohannaa

Hej!
:laugh:
Är det någon som har något tips vad jag ska göra med min häst.. Har inga idéer kvar... Han ganska tjock och jag har nyss mommit igång med ridningen igen eftersom han har varit skadad men jag vet ite vad jag ska göra... Det känns som jag gör mest samma sak hela tiden.. Jag har ingen ridbana där jag har hästen men jag brukar ibland fara in till ett ridhus och rida. Men annars rider jag mest på en äng utanför stallet.

Men är det någon som har något tips vad jag ska börja göra för övningar med han? Snälla hjälp mig! ;)

Sv: Nåhon som kan hjälpa mig?

Kräv alltid saker utav han! I början av passet ska du givet vis inte kräva så mycket, utan mest kolla att han tar hjälperna och har bjudning. Se till att du redan från början har en plan med din ridning - vad du vill uppnå.
Om du t.ex. vill förbättra ställning och böjning så kan du ju lägga upp övningar så som; serpentinbågar, volter, ått-volter mm.(serpentinbågar kanske menst lägligt eftersom du kan göra dem på en väg, men sen när du har värmt upp så skull du ju kunna lägga nån mindre volt om du får plats på vägen:P) eller om du kanska vid framridnignen inte är nöjd med reaktionsförmågan så lägg större vikt på övergångar, (först skritt - halt, halt - skritt, sen skritt - trav, trav - skritt, trav - galopp, galopp - trav, galopp - skritt, skritt - galopp osv.) tills du blir nöjd. kräv en reaktion på en gång och om han skulle springa iväg när du driver så beröm först innan du saktar av.

Om du nu vill jobba upp hans kondition så rid gärna i skogen och ha långa travpass i ett lugnt tempo (kan även jobba i trav på ridbanan), du kan galoppera i båda varven när du rider fram/värmer upp, och sedan utföra det övriga arbetet i trav t.ex flytta undan skänkeln el dyl.

Viktigt att inte hålla på för mycket eller för länge! variera träningen! Hoppa gärna studs (det stärker ryggverksamheten) eller hitta på andra övningar med din häst/ponny. (kanske lite svårt utan ridbana, men du kanske kan göra några hinder i skogen?)

Sv: Nåhon som kan hjälpa mig?

Är ju svårt att säga.. Hur mkt igångsatt är han efter skadan ? är han inte så mkt igångsatt skulle iaf jag ta det lugnt i början, så att skadan inte går upp igen. Bättre att det tar för lång tid och hästen håller. Ju mer du rider så kmr ju magen försvinna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?