Några frågor?

lillamy73

Trådstartare
1. Hur många brunster behövdes för att få ditt sto dräktigt? I år eller förra året?

2. Brukar du ultraljuda henne? Ifall när? mer än en gång?

3. Har du haft ett sto som resorberat? När konstaterades hon dräktig? När upptäcktes att det var borta?

4. Tecknar du fölförsäkring?

5. Rids ditt sto under de första 45 dagarna?

6. Vaccinerar du mot virus abort?

Lite intressant att se hur det ligger till med er andra.

Sv: Några frågor?

Svarar själv.

1. På femte försöket förra året och då fick vi spruta igång henne.
I år tog hon sig på första försöket.

2. Ultaljudade henne på dag 17 och dag 30 och kommer att ultraljuda henne igen efter v 45.

3. Förra året resorberade hon. Konstaterades dräktig på dag 19 och på dag 53 var det borta :(

4. Tänker göra det iår.

5. Försiktiga jag vågar inte rida i början.

6. Kommer att vaccinera

1. Hur många brunster behövdes för att få ditt sto dräktigt? Vart dräktig på 1:a brunsten, fick dock ta bort det fostret
I år eller förra året? Det var förra året

2. Brukar du ultraljuda henne? Ifall när? mer än en gång? UL på 16e dygnet, 66 (för försäkringens skull), 120 för att kolla så allt var bra.

3. Har du haft ett sto som resorberat? Nej
När konstaterades hon dräktig? När upptäcktes att det var borta?

4. Tecknar du fölförsäkring? Ja

5. Rids ditt sto under de första 45 dagarna? Nej

6. Vaccinerar du mot virus abort? Ja

1. Hur många brunster behövdes för att få ditt sto dräktigt? I år eller förra året?
Svar: 2 st pga bakterier, förra året.

Svar: Japp, 16 dygn & 46 dygn.

3. Har du haft ett sto som resorberat? När konstaterades hon dräktig? När upptäcktes att det var borta?
Svar: Nej

Svar: Ja

Svar: Nej

Svar: Ja

1. Hur många brunster behövdes för att få ditt sto dräktigt? 2, tog sig dock med hingsten hon nu är dräktig med på första försöket. I år eller förra året? Förra året.

På 20:e dygnet, sen på 75 (pgr av olika omständigheter kunde vi inte göra det tidigare som tänkt) och blodprov för levande föl på dygn 200.

3. Har du haft ett sto som resorberat? Nej. När konstaterades hon dräktig? När upptäcktes att det var borta?

4. Tecknar du fölförsäkring? Ja

5. Rids ditt sto under de första 45 dagarna? Ja

Nej

En på första stoet, hon var på stationen brunsten innan men hann inte semineras pga helgdagar. 2 på andra stoet, hon blev huggormsbiten samma dygn som hon släppte ägget och tog sig troligtvis inte pga det. Tog sig på nästa istället.

Stationen ULar under brunst sen kollar jag 16dygn, ibland runt 40-50 och sen efter 90 dygn.

Nej

4. Tecknar du fölförsäkring? Nja, jag brukar inte göra det eftersom jag tycker det är vansinnigt dyrt. Men det ingår foster och föl försäkring i min vanliga livförsäkring på stoet. Men jag tecknade den billigaste F&F hos ett annat bolag sen ändå, det blev bara några 100-lappar och jag tyckte det var lika bra

5. Rids ditt sto under de första 45 dagarna? Inte mycket, mest skritt eller tömkörs, Inget mellan 30-40dygn.

6. Vaccinerar du mot virus abort? Nej

Förra året en brunst, dock igångsprutad. två år innan krävdes tre försök.

Ja, 16 dygn, ca 30 dygn och ca 100 dygn (äldre sto, även beroende på ev försäkring eller avgift)

Nej

Nej, stoet är för gammal

Nej

Nej det har jag inte gjort. Eget stall utan tävlingshästar eller annan okänd kontakt.

Tog på första brunsten. Förra året

Ja, det gjordes på 16dgn, 45dgn och 90dgn

Nej

Ja

Nej

Ja

Hon kom aldrig igång (travhingsten i hagen brevid var inte fin nog tyckte hon tydligen), så dom "satte igång henne"

Hon blev ultraljudad flera ggr. En gång för att se att hon var dräktig, tydligen hade hopn två ägg, så nästa gång hon blev ultraljudad så hade det ena "gått tillbaka". Sedan en tredje gång för att kolla att allt var bra, kommer dock inte ihåg vilka veckor det var.

Nej

Ja (agrias)

Efter att hon blivit dräktig? Nej, hon gick på bete, hade precis frisknat till efter en skada.

nej

Senast ändrad:

Hon tog sig på första försöket förra året och även året innan .

År 06 ul:ades hon 2 ggr, på dygn 18 och 39.
Förra året 5 ggr pga tvillingar på första ul:et. Så då dygn 17, 21, 29, 40 och se ett på 106.

Nej, men hon kastade år 06.Tvillingar i månad 8.

Nej.

Nej.

Ja.

Min är uppenbarligen superfertil, första dräktgheten kastade hon tvillingar och andra dräktigheten var det också tvillingar vid första ultraljudet. Men det gick vägen, fick ju äntligen min lilla unge i mars i år:love:

Andra brunsten ifjol
90 dygn ifjol, skulle på 30 dygn men det blev inte av av olika orsaker...
Nej
Ja
Blandat körning/ridning ifjol
Nej

Verkar vara ovanligare än jag trodde att ston resorberar :confused:

Nu är det ju inte så många som svarat men ändå...

Mitt sto har bara haft ett föl - som är åring nu.

1. Hon tog sig på en seminering på en brunst.
2. UL på 18 och 30 dygnet
3. Nej.
4. Ja (fölet var inte mitt, men uppfödaren gjorde det)
5. Nej.
6. Ja.

Man ska ju veta att oftast är det något fel om de resorberar, eller pga stress. Så låt ditt sto ha det lugnt och tryggt, särskillt fram till dygn 45 på det är extra känsligt. Ge det bästa möjliga förutsättningar att fungera, det är det enda man kan göra! Och sen hoppas hoppas!

1. Hur många brunster behövdes för att få ditt sto dräktigt? Två
I år eller förra året? förra året

2. Brukar du ultraljuda henne? ja
Ifall när? mer än en gång?
dag 17. dag 30. dag 90

3. Har du haft ett sto som resorberat? ja
När konstaterades hon dräktig? dag 17
När upptäcktes att det var borta? dag 30

4. Tecknar du fölförsäkring? ja

5. Rids ditt sto under de första 45 dagarna? nej

6. Vaccinerar du mot virus abort? nej

1. Hur många brunster behövdes för att få ditt sto dräktigt? I år eller förra året? Ella har blivit betäckt 4 gånger på brunsten som varit iår (Maj).

2. Brukar du ultraljuda henne? Ifall när? mer än en gång? Kommer att ul henne på 16-45-90 dygn för att upptäcka om hon ev. resorberat

3. Har du haft ett sto som resorberat? När konstaterades hon dräktig? När upptäcktes att det var borta? Hon hade resorberat på 90 dygnet men var konstaterad dräktig på 16:e dygnet förra året

4. Tecknar du fölförsäkring? Japp

5. Rids ditt sto under de första 45 dagarna? Nej...

6. Vaccinerar du mot virus abort? Absolut

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 045
Senast: Mia_R
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 462
Senast: Lyxzen
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
104 298
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 712
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka