Några frågor..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare monik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 706
M

monik

är ny på detta hoppas jag lägger tråden rätt nu :), har nyss hämtat en häst på prov som sällskap till min dotters häst plus att jag vill börja rida igen.Det är ett halvblod, fux, 160cm är dock 24år nu haft 4föl, vågar man ta ett föl på henne om ca ett år?

Stam; alpen furst-sombrero-lansiär.Hon har gått 130-140 hoppning, har hög ridbarhet, om man skulle vilja få en bra hopphäst vilken hingst skulle ni välja? lr dressyr, vilken hingst skulle ni välja då?

Ge förslag...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Några frågor..

Om du betäcker henne om ett år så är hon 25 år, och fölar när hon är 26, och hon ska vara pigg och stark att klara föda både sig själv och fölingen, dessutom vara pigg nog att uppfostra en livlig(förhoppningsvis) fölunge i ett halvår.
Jag kan tycka att det är ett stort krav att ställa på en 26 åring, men det kan ju vara att du får andra svar.
U

Hon är väldigt fin för sin ålder pigg som bara den, hon verkar tro hon är mycke yngre själv :), inte varit sjuk lr nått, fin i benen, har piphas det ända skönhetsfel hon har.Men visst förstår att hon kanske är för gammal, tycker ni andra att det vore dummt att ta ett föl?

Dels ökar riskerna med stigande ålder för att saker ska gå fel. Slemhinnorna ändras och även fertiliteten minskar. Sedan ska man också vara medveten om att en så gammal häst kan oavsett om den är dräktig eller ej dö när som helst. Till exempel av hjärnblödning. Har man då resurser att ta hand om ett eventuell föl som blir utan mamma. Vet av erfarenhet att det är både dyrt och arbetssamt att föda upp föl artificiellt.

Sedan misstänker jag att det finns någon anledning till att hästen nu är ur avel och ska säljas. Kan t ex vara så att hon inte blir dräktig eller att hon haft svårt med sista fölningen och fölet.

Liknande trådar

Avel Ja, ännu en sån här tråd men jag vill ha era åsikter. Jag har fått hem ett kanonsto e. Racot som har vinster och placeringar i 140 som...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Jate Volim
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 719
Senast: CassaMy
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Laahra
·
M
Hästvård ska hämta hem ett halvblod på 24år, går på bete nu är ganska rund o go.Frågade vad för foder utöver hö hon fått, hon har fått kornkross...
Svar
2
· Visningar
585
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka