Några frågor om lösdrift

K

Kallblod

Som jag har förstått det så är lösdrift då hästar går i en större hage dygnet runt, har jag rätt?:)

har lite frågor som jag jätte gärna vill få svar på :)

Kan en häst som aldrig gått på lösdrift göra det?
Kan hästar gå på lösdrift på hösten/vintern?
Ska dom ha täcke på sig även om hästen normalt inte har täcke på sig på vintern under dagen?Det blir ju mycket kallare under natten
Räcker det med ett skogsparti som skydd lr ska det finnas Vindskydd lr nått liknande i hagen?
Räcker det med en hästkompis som sällskap?

Jääättte tacksam för svar :bow::bow:

Sv: Några frågor om lösdrift

Kan en häst som aldrig gått på lösdrift göra det? Ja, de flesta kan nog det. Har aldrig varit med om att dem inte kunnat det. Min nordis stod i stall tills jag köpte henne, nu står hon på lösdrift och trivs utmärkt.
Kan hästar gå på lösdrift på hösten/vintern? Ja. Mina hästar går ute oavsett väder.
Ska dom ha täcke på sig även om hästen normalt inte har täcke på sig på vintern under dagen? Mina hästar har sällan täcke, sätter inte vintertäcke förrän det blir ned mot -20 grader kallt, om det är torrt vill säga. Jag bor ju i norrbotten och här har vi nästan aldrig regn under vintern, utan det är bara kallt.
Räcker det med ett skogsparti som skydd lr ska det finnas Vindskydd lr nått liknande i hagen? Jag tror att lagen säger att hästar som går ute mer än 12 timmar ska ha en ligghall t.ex.
Räcker det med en hästkompis som sällskap? Jag har två hästar, och dem trivs jättebra. De blir självklart mer fästa vid varandra. Jag skulle gärna ha fler hästar men jag känner att jag inte har tid, och så länge dem här två trivs bra med varandra så ser jag ingen anledning att skaffa fler, eller sälja ena och byta kompis.

Räcker det med ett skogsparti som skydd lr ska det finnas Vindskydd lr nått liknande i hagen? Jag tror att lagen säger att hästar som går ute mer än 12 timmar ska ha en ligghall t.ex.

Okej tack för svaren :bow: vet du vart man kan kålla upp lagen??

*Som jag har förstått det så är lösdrift då hästar går i en större hage dygnet runt, har jag rätt?:)
Ja
*Kan en häst som aldrig gått på lösdrift göra det?
Ja min två gör det och har gjort det i 2 år. Men hästar är olika som alla andra djur och människor.
*Kan hästar gå på lösdrift på hösten/vintern?
Mina går ut och in som de vill året runt.
*Ska dom ha täcke på sig även om hästen normalt inte har täcke på sig på vintern under dagen?Det blir ju mycket kallare under natten.
Mina har endast täcke på sig om det snöar konstant eller har varit svettiga efter en ridtur.
*Räcker det med ett skogsparti som skydd lr ska det finnas Vindskydd lr nått liknande i hagen?
Vi har boxar som de kan gå in i och vi kan även stänga in dem om det skulle behövas. Det bör väl finnas något vindskydd med nån bädd i kanske. Sen gärna om det är möjligt att man kan ha en avskild del så man kan stänga in hästen om det skulle behövas om man inte har tillgång till vanligt stall, tex vid skada.
*Räcker det med en hästkompis som sällskap?
Mina hästar är två och de är nöjda och glada:p

Lycka till!

En häst som är van vid vårat klimat ovh är frisk kan gå på lösdrift. Dom behöver inget täcke under natten om dom inte har det på dagen. Om det blir kallt så blir luften väldigt torr pluss att det bästa täcket är hästens päls. Man måste ha ett vindskydd enligt lag, tror att dom måste ha en torr plats att ligga på oxå. Det är oxå bra att ha boxar att ställa in hästarna i. Det är att rekomendera i.a.f. En kompis räcker mycket väl. Hästar trivs bäst i mindre grupper men vill absolut inte vara ensam. Tänk på att det går åt mer grovfoder till lösdriftshästar, framför allt när det är kallt. I vintras hade vi 5 hästar på lösdrift (2 halvblod o 3 d-ponnyer), det gick åt ungefär en hösilagebal i veckan.

Gå in på Jordbruksverket och kolla alla regler.

Senast ändrad:

De måste ha en ordentlig ligghall och måste alltid ha en torr bädd att lägga sig i, så ett litet vindskydd där snön yr in duger inte riktigt, blir ingen torr och skyddad liggplats av det.

Har själv flyttat min islandshäst till lösdrift, vilket fungerar väldigt bra! På dagtid går de i en stor gräshage, på kvällen kommer de upp till grinden där de får lite hösilage och då stängs hagen av, annars är risken att de står och äter ihjäl sig under natten.

De har en stor vindtät och väl halmad lada att gå in i och söka skydd. På morgonen öpnnas hagen igen så de kan gå ner att äta. Något jag tycker är väldigt bra med lösdrift är att hästarna hela tiden rör sig på stora ytor, vilket har gjort att min något mulliga häst har tappat lite i vikt. //Linda

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

KÄLLA: SJV

Du hittar djurskyddsbetämmelserna på SJV: s sida.

http://www.sjv.se

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 154
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Daydreamer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka