Några frågor om Linfrö!!

Z

zazzabella

Jag har läst lite om linfrö till häst och kollat i gamla trådar och det verkar som om det är väldigt olika hur man fodrar med linfrö.

Jag skulle vilja ha svar på följande frågor...

Om linfröna är krossade behöver man inte koka dom?
Annars...
Hur gör man när man ska tillreda dom?
Är det rätt att man tar 1 dl linfrö och koka dom 10 minuter i 1 liter vatten och sedan ge det i hästens övriga foder när det har kallnat?
Vilka mängder bör man ge till en 500 kg häst för magen och pälsens skull?
Vad har linfröna från mataffärerna för värden?

Tacksam för svar!!
Mvh Bella :)
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Hej!
Vet inte riktigt om krossade behöver kokas. Men, jag ger våra hästar linfrö varje dag. Tycker att det verkar vara mycket subjektivt med utfodringen av linfrö.
Vi har 11 hästar så om jag skulle koka 1 dl + 1 liter vatten till alla skulle det bli lite ohanterligt! :D Skulle vara mycket att släpa på! Men, jag har också läst detta "recept". Jag kokar ca 8 - 10 dl linfrö och ca 2,5-3 liter vatten. Kokar upp och låter det "puttra" ca 5-10 min.
Det finns många åsikter om linfrö. En del kokar enligt 1 dl¨+ 1 l vatten, en del slår kokande vatten över linfröet och låter det stå. En del ger linfrö 1 gång per vecka och en del (som jag) ger varje dag.
Har även för mig att jag läst någonstans att dagens linfrö behandlats så att upphettning är onödigt. Men som sagt var, jag kokar det och mina hästar ser mycket välmående ut!
Någon som vet mer?
MVH / Fia
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Jag gör det bekvämt för mig och ger linfrökaka istället. Så slipper man all kokning :D.
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Moniq: Vart köper man det och vad kostar det? Har du några värden?
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

jag har linfrö som jag köpt från granngården.
kokar: ca 3 dl med ca 8 dl vatten. men har ändrat å tar bara 2 dl linfrö med samma mängd vatten. kokar i 20 min. fördelar det sen på 3 dagar.

när jag inte hunnit koka elelr inte orkar (är ju lite jobb) så ger jag lin cubes från hippo.
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Samma här, linfrökaka för min del. Du kan köpa det på Granngården och kostar lite över 5 kr/kg. Värden:

MJ - 12,1
SmP - 280


Mvh//LG
 
Senast ändrad:
Sv: Några frågor om Linfrö!!

va linfrökaka för 5kr/kg?? verkligen?? vad är det för linfrökaka då?

där jag köper är det hippos och då kostar det 10,9kr/kg

annars kan man köpa vanliga linfrön för 4kr/kg på granngården
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Hippos Linecubes är ju svinaktigt dyrt. Ofta kan man hitta någon lokal odlare som säljer billigare. 6-7kr är det billigaste jag hittat här i Skåne.

Nån som bor i närheten av Kisa? Där finns det för 3:-/kg. LÄNK
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Jag gav linfrö till min förra häst och då hällde jag på kokhett vatten och lät det stå o dra en bra stund innan jag gav linfröna tillsammans med övrigt kraftfoder......
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Linfrö ska INTE kokas.
I alla tider har ju hästägare fått lära sig att linfrö skall utfodras i form av linfrömäsk, dvs avsvalnat kokt linfrö. Då, har man sagt, förstörs enzymer vilket gör att gasen cyanväte inte kan bildas och ställa till skada i hästens mag- och tarmkanal. Men nya rön vid lantbruksuniversitetet menar nu att detta är fel. Även om encymet har förstörts kan cyanväte bildas till viss del i tarmen genom inverkan av tarmens egna enzymer. Istället ska man slå på varmt vatten och låta det stå och dra några timmar eller över natten. Då aktiveras enzymet och linamarin bryts ner och cyanvätet avgår i luften. Att gasen avgår i luften är ju betydligt bättre än att den skulle avgå i hästens mage.
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

hmmm.... ha du nån källa? där det står uttryckligen att man INTE ska koka utan bara stöpa det? en källa då med noggranna undersökningar.

för som det verkar så finns det lika många metoder som det finns hästägare.....
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Tyvärr har jag ingen annan källa än SLU.

Man väljer ju själv vilket man tror på, men jag tycker att "Min" version låt er mest sannolik. :)
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

Rumpnissen har aldeles rätt. Det ska INTE kokas.
Det är inte ens farligt att ge linfrö direkt utan blötläggning, däremot meningslöst.
Fröna ska stöpas för att hästen, eller människan, ska kunna tillgodogöra sig de nyttiga ämnena i fröna.
Struntar man i att stöpa dem blir hästen altså inte sjuk, men det är att kasta pengarna i sjön efterssom det inte gör någon nytta.
Tänk på bröd och flingblandningar som innehåler linfrö. Dom är "råa"
Vill man vara lite ekonomisk kan man fråga nå´t bageri om dom vill ta hem en säck åt en, det blir billigare (om nu inte bagaren ska ha lite vinst på det)och framföralt är det ett renare linfrö i deras säckar.
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

linfrön i bröd är väl både blötlagda (är ju vätska i degen) och värmebehandlade (blir ju upphettade under gräddningen) eller?
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

I mindre mängder (=normal utfodringsmängd till häst) är inte kokning nödvändig. Dvs det är inte giftigt eller farligt till hästen. naturligtvis ska det blötläggas och då ett par timmar, gärna över natten.

Källa: min veterinär

Jag har däremot inte hört talas om att det ska vara farligt att koka, men så var det ju ett tag sedan jag uppdaterade mig på forskningsfronten inom området.

/Z
 
Sv: Några frågor om Linfrö!!

:bump: Linfrö måste upphettas!!! :bump: Ger man obehandlat linfrö bildas cyanväte under nedbrytningen i tarmen. Cyanväte är väldigt giftigt och dödligt i mycket små mängder = Det är visst farligt att ge obehandlat linfrö! Var noga med att även hälla bort vattnet efter kokning. Linfrökaka kan vara okej att ge som den är, om den är värmebehandlad.

Det finns ingen bevisad effekt som linfrö skulle ha på mage och tarm.

Något att tänka på när man ber sin veterinär om utfodringsråd: Gissa hur mycket fodervetenskap som ingår i veterinärutbildningen? Ingenting! Även om det finns de som vet vad de pratar om så kan det vara bra att ha det i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 608
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp