Några frågor om Domosedan

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan, jag har lite frågor om Domosedan. Jag använder det till min svårlastade häst. Jag skall absolut rådfråga veterinären men tänkt ifall någon här har erfarenhet om detta, alltså:

1. Domosedan verkar i några timmar, hur länge bör man vänta innan man aktiverar/rider hästen efter att verkningen gått ur?
2. Man skall kassera sprutan direkt efter användning, men är det någon som vet ifall man kan exempelvis ge hälften av innehållet en dag och sedan förvara sprutan kallt och ge andra hälften dag två? Det känns så oekonomiskt att slänga stor del av innehållet för att sedan använda en ny dagen därpå.

Sv: Några frågor om Domosedan

Hejsan, jag har lite frågor om Domosedan. Jag använder det till min svårlastade häst. Jag skall absolut rådfråga veterinären men tänkt ifall någon här har erfarenhet om detta, alltså:

1. Domosedan verkar i några timmar, hur länge bör man vänta innan man aktiverar/rider hästen efter att verkningen gått ur?
2. Man skall kassera sprutan direkt efter användning, men är det någon som vet ifall man kan exempelvis ge hälften av innehållet en dag och sedan förvara sprutan kallt och ge andra hälften dag två? Det känns så oekonomiskt att slänga stor del av innehållet för att sedan använda en ny dagen därpå.

Eftersom du inte får ge domosedan själv om du nu inte är veterinär så är det väl en bra idé att rådfråga en veterinär.
EDIT: Åland kanske inte har lika strikta regler avseende medicinering som Sverige har. Men rådfråga vet. är fortfarande mitt tips.

Eftersom du inte får ge domosedan själv om du nu inte är veterinär så är det väl en bra idé att rådfråga en veterinär.
EDIT: Åland kanske inte har lika strikta regler avseende medicinering som Sverige har. Men rådfråga vet. är fortfarande mitt tips.

Vi får ge vårt Domosedan själv, veterinären har gett oss recept så det är bara för oss att hämta ut på apoteket. Det skall jag absolut göra!

När man sprutar med domosedan i samband med behandling på klinik i Sverige är det mkt viktigt att det får gå ur innan man lastar och transporterar hästen pga olycksrisk .
En spruta som injicerats ska ALDRIG användas en ytterligare gång . Det är verkligen a och o när du sprutar ....

Ang aktivering av häst så självklart ska den inte arbetas samma dag den injicerats med detta mkt starka medel .

Jag hade tagit tag i last problemet .

Lastträna hästen!

Att ge domosedan inför transport är otroligt dumt. Försök själv att hålla balansen i en transport när du är nerdrogad och vinglig.

:crazy:

*kl* Jag är inte kunnig om just domosedan men när ts skriver återanvända spruta så är jag så gott som säker på att hon har fått preparat att ge i munnen och ingen injektionsspruta. Bör vara viss skillnad i hantering kanske?

Japp domosedan i pastaform att lägga under tungan på hästen finns även här hemma och får ges av hästägaren själv precis som andra orala lugnande. Har själv sådana pastasprutor hemma jag fick ut om jag hade behövt komma åt kastreringssåret på min ena som var totalt anti att man rörde där och vevade vilt omkring sig.

Vad gäller ta det lugnt efter domosedan så skall man inte anstränga dem alls samma dag som de fått det och gärna ta det lugnt ett par dagar till.
Jag hoppas att du är helt medveten om att där är karens hmmm 96 timmar är det väl (blev osäker nu så lita inte helt på tidsangivelsen utan kolla dopinglistan) innan man får tävla (eller träna för tävling) efter att de fått det.

Vad gäller effekten av den orala har jag ingen aning då jag aldrig gett den och därav inte vet hur påverkade de blir av den, min vet sa att jag skulle ge hela sprutan (normalstort halvblod) då hade det ju iofs handlat om att vi verkligen behövde få den drogad iom att det var rent av farligt att komma åt såret.

Saxat från FASS Vet ang delvis använd spruta med Domosedan Munhålegel:

"Doseringssprutan får endast användas en gång. Delvis använda sprutor skall kasseras."

*kl* Jag är inte kunnig om just domosedan men när ts skriver återanvända spruta så är jag så gott som säker på att hon har fått preparat att ge i munnen och ingen injektionsspruta. Bör vara viss skillnad i hantering kanske?

Ja pasta finns ju härhemma men framgår inte om det är det TS fått . Medlet är mkt starkt oavsett särskilt om det handlar om transport och arbete . Man ska aldrig spara öppnad förpackning om den varit öppnad och dessutom i kontakt med yttre aspekter vilket mun injicerande i högsta grad är .

Jag använder mig av pastan, vi ger henne nästan en hel spruta (stor häst) och låter henne sedan kvickna till i transporten innan avfärd. Vi har fått ok från veterinären angående detta, Demosedan går ju att använda vid skoning och då har ju hästen bara tillgång till att stå på tre ben och samtidigt hålla balansen. Det knockar ju inte hästen helt och hållet.

Tack för svaren förresten :p Är ungefär vad jag själv resonerat, men kul med en diskussion!

Fast det är ju stor skillnad mellan att stå i en transport och balansera, och att stå på tre ben i en stallgång med möjlighet att sätta ner när det känns så.

Det skiljer sig nog en del mellan svenska direktiv och Ålands .

Jag är nog benägen att tycka svenska direktiven för detta medel i gemene mans händer i samband med transport och frågor om hur den kan ansträngas efter osv , är legitimare.

Jag hoppas ni tänkt ta tag i lastproblemen genom träning.

Att man KAN ge domosedan vid skoning betyder inte att det anses bra eller vettigt. Det är en nödlösning att ta till då man inte tränat hästen ÄN och den behöver skos. Alt om den lever rövare vid smärta och man måste ta hand om skador

Jag har varit tvungen att ge lugnande till rehabhäst som slitit sönder korsband/meniskel i ena bakknät. Han stod på box och fick endast röra sig kontrollerat, först i skritt. För ett halvblod av prestationsstam som är van att ridas hårt och inte lärt sig att ta det lugnt behövdes då lugnande en period då han skulle arbetas.
Jag skulle dock inte välja att ge lugnande till en frisk häst. Då kan man träna bort felbeteenden.

Måste man ge regelbundet till konvalecent är dock Vetranquil enklare att dosera lagom utan att behöva kasta. Det är granulat som blandas ut med vätska och ges oralt.

Men man märker tydligt att hästarna blir påverkade av lugnandet. Då jag gav hade var det med vetskap att om hästen tar ett skutt kan han behöva avlivas. Och han skulle bara röra sig kontollerat på planmark.

Man ska också vara medveten om att lastar man en stenhög häst som är transporträdd kan den då den kvicknar till få panik och slå sönder både sig själv och trailer.
Därför hade jag aldrig lastat en häst så om det inte vore så att dens liv hängde på det för att den är för rabiat och för akut skadad att träna.

Jag hoppas ni tänkt ta tag i lastproblemen genom träning.

Att man KAN ge domosedan vid skoning betyder inte att det anses bra eller vettigt. Det är en nödlösning att ta till då man inte tränat hästen ÄN och den behöver skos. Alt om den lever rövare vid smärta och man måste ta hand om skador

Jag har varit tvungen att ge lugnande till rehabhäst som slitit sönder korsband/meniskel i ena bakknät. Han stod på box och fick endast röra sig kontrollerat, först i skritt. För ett halvblod av prestationsstam som är van att ridas hårt och inte lärt sig att ta det lugnt behövdes då lugnande en period då han skulle arbetas.
Jag skulle dock inte välja att ge lugnande till en frisk häst. Då kan man träna bort felbeteenden.

Måste man ge regelbundet till konvalecent är dock Vetranquil enklare att dosera lagom utan att behöva kasta. Det är granulat som blandas ut med vätska och ges oralt.

Men man märker tydligt att hästarna blir påverkade av lugnandet. Då jag gav hade var det med vetskap att om hästen tar ett skutt kan han behöva avlivas. Och han skulle bara röra sig kontollerat på planmark.

Man ska också vara medveten om att lastar man en stenhög häst som är transporträdd kan den då den kvicknar till få panik och slå sönder både sig själv och trailer.
Därför hade jag aldrig lastat en häst så om det inte vore så att dens liv hängde på det för att den är för rabiat och för akut skadad att träna.

:bow:

Lugnande ska endast användas i absoluta nödfall för att ge hästen nödvändig vård, allt annat får man ta tag i och träna bort!

Får jag lägga till en fundering angående hur man bäst gör när man ska ge Domosedan gel?

Under tungan sa veterinären, alltså, om jag petar runt i munnen på ponny så far ju tungan som en virvelvind där inne. Är lite rädd att han ska lyckas sprutta ut gelen..
Så, VAR under tungan ska man lägga den? Typ precis bakom framtänderna? Eller ska man försöka få in den under tungan så långt bak som möjligt? Eller försöka smyga ner den bakom lanerna?

Tips och tricks mottages tacksamt.

du kan lägga det längst fram under tungan, bakom framtänderna, eller vid lanerna, eller på annan plats som fungerar för dig.
Vitsen med detta är att det inte ska sväljas utan absorberas via slemhinnorna i munnen.

Jo, men jag har ingen erfarenhet från att lägga något under tungan, så jag funderade på om de typ kan rulla ihop tungan och peta ut det om jag lägger det längst fram typ. Som jag kan göra ;)
Jag kanske får prova först med något annat för att se hur rörlig tungan är ;) vill inte sumpa den där lilla klutten som han ska ha ;P

Efter du gett det under tungan kan du ta på hästen en lös remont- eller pullarnosgrimma så undviker du att det åker ut. Fungerar alldeles utmärkt. :)

Noa

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: smedsussie
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 470
Senast: Buck
·
Utrustning Hejsan! Ett träns jag har har blivit "geggigt", det är liksom flottigt och klibbigt och om man gnuggar lite lossnar det något svart från...
Svar
6
· Visningar
3 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka