Jag har alltid stått i stall som tagit analys på sitt hösilage tidigare, och räknat foderstat på det. Dit jag flyttat nu finns det ingen analys och stallets ägare, som själv slår hösilaget, menar att det inte är någon idé då det är från så många åkrar och därför är ingen bal den andra lik. Frågade övriga inackorderingar, och alla går på ägarens linje. Är det sant? Är det ingen idé att göra analys? Jag vill gärna ha, då min ena häst är väldigt lättfödd. Jag får ju göra och bekosta den själv då ingen annan är intresserad.
Jag skulle även vilja ha analys på mikromineraler då den andra hästen har lite dålig päls och hovar, men hur räknar man ut behovet av dessa? På det beräkningsprogrammet jag använder finns bara uträkning av Ca, P, Mg och selen.
Dessutom, hur många balar behöver man ta prov från? Bonden kör bara upp en eller två till oss åt gången, så får i sådana fall åka ner till hans gård och ta prov från några där.
Hoppas någon har svar på mina frågor.
Jag skulle även vilja ha analys på mikromineraler då den andra hästen har lite dålig päls och hovar, men hur räknar man ut behovet av dessa? På det beräkningsprogrammet jag använder finns bara uträkning av Ca, P, Mg och selen.
Dessutom, hur många balar behöver man ta prov från? Bonden kör bara upp en eller två till oss åt gången, så får i sådana fall åka ner till hans gård och ta prov från några där.
Hoppas någon har svar på mina frågor.