Du har redan fått en del tips men här kommer mina kring intervjun.
Kommer du till intervjun så är du intressant för jobbet. Det finns mycket om och kring ett jobb som du inte ser när du läser annonsen. Något som du skrev i din ansökan kanske gjorde dig extra intressant även om du inte ser det själv.
Förbered allt det praktiska. Se till att du vet vad du ska ha på dig innan (och prova dagen innan så att det ser vettigt ut) - det ska vara något som du känner dig bekväm och professionell i. Se till att du vet hur du tar dig till stället du ska intervjuas på, hur lång tid det tar etc. Du vill inte bli stressad av detaljer precis innan intervjun.
Kom i tid men inte för tidigt. 5-10 minuter innan utsatt tid är lagom att dyka upp. Kommer du tidigare kan du stressa personen som ska ta emot dig och dig själv när du sitter och väntar. Är du på plats tidigare så promenera hellre fram och tillbaka en liten bit i närheten (men gå inte vilse
)
Läs på! Läs på om stället du ska till, ofta frågar de vad du vet om stället och då ger man ett bra intryck om man har koll. Läs på om personen du ska intervjuas av (LinkedIn, Google osv), en mer nyanserad bild av personen på andra sidan bordet kan göra dig mer avslappnar. Läs igenom annonsen och din ansökan igen och försök ha koll på vad du har sagt där.
Förbered lite frågor. Det är viktigt att du får reda på så mycket som möjligt om arbetsplatsen. Intervjun är inte bara till för att arbetsgivaren ska hitta en bra person att anställa utan den är även till för att du ska kunna ta reda på om detta verkligen är ett ställe du vill arbeta på.
Försök formulera halvfärdiga svar på vissa frågor. Helfärdiga svar som låter repeterade är inte bra men att ha tänkt på det är oftast nyttigt. Varför du vill ha detta jobbet, vad du kan tillföra på arbetsplatsen, vad som gör att du skulle vara bra på jobbet osv.
Finns det något i det som du ser som problem idag som skulle kunna vara en tillgång i jobbet? Ett handikapp kan vara en tillgång i vissa situationer tex när man ska möta och hjälpa personer med samma problem. Försök vända på det i huvudet även om det inte kommer upp på själva intervjun. Tänk så mycket positivt du bara kan!
Nu tror jag att jag kanske börjar upprepa mig själv men försök hålla i huvudet att även de ska sälja sig till dig, vad har de att erbjuda dig och varför skulle detta vara ett intressant, kul och utvecklande jobb för dig?
Alla dessa tips är kanske inte helt perfekta för dig men ta det som känns görbart och som kan få dig att få bättre självförtroende och mindre nervositet.
Sen ett litet lästips, när jag själv sökte jobb så hittade jag många bra råd på bloggen Ask A Manager även om den kan vara lite för USA-centrerad ibland.
Heja dig och hoppas det går bra!