Några förslag på bra kraftfoder!??

A

ambrosian

Jag vet inte vad jag ska ge för kraftfoder till hästen, som jag ska ha i sommar. Den kommer i slutet av maj och kommer att gå ute dygnet runt med vindskydd hela sommaren, så länge vädret tillåter det. Den kommer enbart att äta gräs som grovfoder. Då det finns väldigt gott om gräs på sommaren i 4 stora hagar, där endast två hästar kommer att gå i sommar.

Jag vet att jag är ute tidigt med detta, men jag vill planera lite. Är det någon som har förslag på vilket kraftfoder som är bra att ge och som kan passa hästen och hur mycket, priser osv?

Lite info om hästen:
9 år
sto
korsning
157 cm i mkh
normal hull och ca 470 kg (nu på vintern)
"normal" pigg att rida

Hästen kommer att ridas i sommar 1-2 timmar 5-6 gånger i veckan. Mest skogsridning (ca 3-4 dagar), men även dressyr (1 dag) och hoppning (1 dag) i paddock.

Tacksam för förslag! :bump:
 
Min häst får inget kraftfoder alls på sommaren för hon har gräs så det räcker och blir över! :D

Men det varierar ju från häst till häst.
 
Jo, det varierar ju från häst till häst. Men eftersom jag kommer att rida så mycket under sommaren, så känner jag att hon borde kanske har kraftfoder oxå (förutom gräs) för att orka med. Men jag är inte så duktig på kraftfoder, så jag vet inte vad som är bäst att ge!??.. :confused:
 
Det brukar inte behövs kraftfoder alls. Snarare blir hästen slö av FÖR MYCKET mat (gräs).
 
Vad är det för bete, vet du det? Är det mer skogsbete, eller är det klöverbete etc?

Min valack är vad som brukar betecknas som svårfödd, men han har INGA problem att klara sig på bra bete trots den träning du beskriver. Skulle han gå på magert skogsbete skulle han nog behöva lite kraftfoder, men bra bete räcker gott och väl. Mitt klöverbete räcker med RÅGE.

Så jag tror inte du behöver räkna med något kraftfoder, prova utan först och se vartåt hullet tar vägen. Mest troligt går det uppåt och då behöver du inget kraftfodertillskott men går hon ner så får du ju lägga på.
 
Okej, tack! Betet är blandat mellan skog och gräs, men jag tror inte att det brukar vara så mycket klöver där på sommaren. Men jag tycker bara att det låter lite med bara gräs. Något tips på bra kraftfoder man kan ge, om hon inte klara sig med bara gräs. Men man bör väl ge vitaminer hela sommaren? :confused:
 
Vitaminer ska nog inte behövas, det finns massor i gräset.

Men lite mineraler kan ju vara bra.
 
Mineraler är heller inget nödvändigt ont på sommarbete...snarare att vi överutfodrar med mineraler. Så länge det växer och så länge hästen håller sitt hull så får den i sig de mineraler den ska...förutom salt då...
 
Din häst kommer med största sannolikhet inte att behöva kraftfodertillskott under sommarbetet. En normalt arbetande häst (1-2 timmar skogsridning räknas inte direkt till hårt arbete) klarar sig utmärkt på den näring ett välskött bete bjuder. Om hästen svettas kan det däremot vara lämpligt att tillföra elektrolyter, framförallt natrium. Detta görs enklast med en helt vanlig saltsten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 831
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp