Sv: några bra övningar?
Haha jag hade precis samma problem med en travare angående bommarna!

naturhinder gick hur bra som helst, men blev det för tillgjort på ridbanan t ex höll han alltid på att larva sig innan han gick över (kunde ibland ta 10-15 minuter att få honom över en bom, så fort han kom nära dom skyggade han

) och skulle jag hoppa varjag tvungen att ha så låga hinder att han kunde skritta över först en gång så han fick "larva sig" för när han väl hade gått över en eller två gånger gick det bra att hoppa. (Inte lika kul när dom tvärstannar eller kastar sig åt sida i obalanserad trav som i skritt

) undrar om det kan komma från travet, att dom är van att det INTE ska ligga saker på marken eftersom vagnen inte kommer över? Fast han var iofs fjantig med vattenpölar och sånt också, och det är den enda travare jag ridit som varit såå kinkig med saker på marken..
Du skriver vad hästen kan, men HUR kan den det? Söker den sig ordentligt framåt/nedåt, är "jämn" dvs går ganska rakriktat, går den i bra form och att samla? Går den öht i bra balans? Är den avspänd?
Du säger att ni börjat med samling, kanske dags att rida lite skolor i skritt då? Det är ju en mycket bra väg till samling eftersom hästen stärker sig själv och brukar börja samla sig automatiskt när den fattar vad det går ut på och har blivit starkare.
När hästen väl kan skolorna kan man köra "fyrkanter" dvs att man rider på en fyrkant och växlar mellan öppna/sluta varje gång man passerar ett hörn av fyrkanten. Fast det kräver ju en del styrka från hästen och att den förstår öppna och sluta, så att träna på rörelserna i sig först är ju att rekommendera
Galoppfattningar kan man aldrig träna för mycket på - testa att göra dom ur alla möjliga olika lägen. "Vanlig" trav, samlad trav, skänkelvikning, sluta, skritt, ryggning, stillastående... Osv. Kan den inte rörelserna kanske man ska undvika galoppfattningar ur dom dock
Om hästen inte har någon/några av grunderna som jag frågade om tidigare i inlägget skulle jag satsa på det först och främst. Framförallt sökningen framåt/nedåt eftersom det är ett viktigt ugångsläge för att få någonsomhelst vettig form.
Sen MASSOR med övergångar, tempoväxlingar, halvhalter... Tänk att du "släpper upp" hästens rygg i övergångarna och att du använder så små hjälper du kan för att ändå få resultat.