Något underligt under svansen

Hedda_007

Trådstartare
Igår när jag borstade min häst upptäckte jag något konstigt under svansen. När jag lyfter på den, under svansen bredvid anus fanns kanske inte ett sår men en liten öppning. Pigmenten hon har under svansen är svart, men nu hade det blivit rosa. lika stort som en lillfingernagel ungeför. Från det här har det runnit något svart. Så det var varken blod eller var. Det var verkligen helt svart det som kom ut. Som tjära ungefär. Jag tvättade rent men idag har det runnit ut mer svart. Är det någon som har sett något liknande någon gång?

Sv: Något underligt under svansen

Det första jag tänker på är en fistel... Sedan har ju hundar och katter några körtlar just där som kan bli inflammerade, har hästar det också tro? Har aldrig sett nått sånt iaf.

Kan hästen har kliat sig på typ en kvist som gjort en sår som stängt sig och det blivit en böld?

Jag skulle nog be en vet kolla upp det där...

Det kan vara en böld, du behöver kontakta veterinär för att få rent i den och få antibiotika.

KL

kastar in en liten undran här jag med. Min bruna valack (11 år) har under det senaste året fått pigmentförändringar där bak. Ska jag ta ut vet eller är det inget att oroa sig för?

Det är ju alltid bäst att ta ut vet för säkerhets skull,om inte annat så behöver man ju inte oroa sig om vet säger att det inte är något farligt.

Vad kan det i så fall vara för slags böld? Är ju ingen upphöjning eller så. Bara ett hål med svart vätska i. Hon ömmar inte, har ingen feber och är inte påverkad annars.

Hon har även en ink fast på ett annat ställe på kroppen. Vet ju att har hästen inkar kan det komma flera.Tänkte att det här kanske kunde vara uppstarten på en ny. Men det här ser inte ut som en ink. Vet iof inte hur de ser ut när de startar upp så att säga. För den inken hon har är ju rätt stor.

Har även ringt vet men får bara svar att det är telefontid mellan kl 8-9. Vid akuta fall hänvisas till ett nummer. Tror inte detta är akut så jag får väl vänta tills de har telefontid.

Har nu fått tag på veterinären. Han tror av det jag berättat att det är en skimmelknöl. Vi ska dock dit på onsdag så han får undersöka henne.

Är det någon som har erfarenhet av skimmelknölar? Vad jag har förstått så är det ju en form av cancer. Det låter inte alls bra i mina öron. Är ju orolig nu för vad som ska hända.

Det behöver inte vara cancer. Det kan vara en upplagring av melanin, alltså pigment. En skimmel producerar pigment, men det går inte ut i hårstrået (de är ju vita) och hos äldre skimmlar kan man se dessa upplagringar i huden. De är sällan elakartade men kan ställa till problem om de sitter på olämpligt ställe. Om vet undersöker och tar prov så kan man avgöra om det är en skimmelknöl eller cancer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 551
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Tvättade rumpan på en häst idag, och fann till min bestörtning att det bildats "hål" vid sidorna om anus. Det vänstra är som synes...
Svar
19
· Visningar
2 490
Senast: skuggi
·
Katthälsa Våran ena katthane kom hem med ett sår precis under svansroten för ungefär en vecka sedan. Svansen hängde rakt ner och han...
Svar
2
· Visningar
2 555
Senast: Kratus
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar