något tips mot het häst??

S

Snuffla

tänkte jag skulle göra ett försök å se om jag kan få några tips på hur man ska göra när hästen är het....
jag har ett varmblod som jag har haft i 5 år nu, hon har alltid varit pigg å det har jag inget emot, bara det att nu har hon blivit så satans pigg....det som hjälper är att rida dressyr ngn dag i veckan å sen ge sig iväg på längre sträckor, bara det att min pålle var halt i våras, hon hade sträckt muskeln i bringan, så det fick ju bli lång vila och lugn igångsättning, det är bara det att hon känner sig ju jättefräsch nu, ca 3 mån sen hon var halt. men jag vågar inte låta henne gå för långa å krävande pass än utan vill ta det lungt ett tag till...bara det att min lilla dam håller på att bli tokig, hon har nu i dagarna kommit på att om hon sänker ner ryggen å huvudet å tar bettet så orkar jag knappt hålla henne...vilket igår resulterade till att hon slet upp en gammal muskelskada i ljumsken på mig då jag försöker sitta till i sätet ordentligt istället för att behöva ta så mkt i tyglarna...å nu har jag ont som fanken i muskeln så nu orkar jag inte hålla emot när hon drar ner huvudet å sänker ryggen....någon som har något tips så vore jag otroligt tacksam!! hon har ett d bett med rullar som snurrar så hon inte kan bita sig fast...men hon är stark som bara den...å vi är lika envisa bägge två...:D
tips?:banana:

Sv: något tips mot het häst??

Undvik ridning som bara blir till bråk mellan er. Börja med att lägga träningen på en låg nivå.
Kan du jobba i skritt på ridbanan - bra, börja så!
Kan du utveckla det till små travövergångar - bra, fortsätt så.
osv.
Rid inte ut och rejsa i skogen eller sånt som triggar upp henne.

Jag rekommenderar starkt att träna från marken också. Stimulera henne. Prova tömköra, longera, jobba löst, gå över bommar/små hinder, miljöträna med presenning...

Bettet spelar mindre roll, här handlar det om lydnad och kommunikation.

problemet är att det går inte att longera henne när hon är sån här...hon rejsar runt i linan som en idiot så det vågar jag inte...vi rejsar aldrig i skogen utan vi rider alltid hästarna i form i lungna gångarter(de andra tre hästarna), min kan desvärre bara gå i form i ridhuset...å i skritten ute...problemet är att hon har ju inte gått regelbundet som hon brukar nu, efter hältan, hon blir ju bra bara hon kommer igång igen, men just nu är hon så jäkla pigg...finns det ngr bra övningar mer än dressyren som får dem att använda hjärnan lite å bli trött i den istället för benen?:)

ja det stämmer hon har extremt mkt överskottsenergi....:angel:

ja, testa löshoppning. så att hon får spralla av sig lite :)

Våga driva!

Sen tycker jag att det låter som att du behöver jobba mycket med lydnaden och att din häst är på hjälperna. Skittråkigt, men otroligt nyttigt. Håll henne sysselsatt hela tiden. Jobba mycket med övergångar och tempoväxlingar. Vill även hålla med föregående talare om att lägga träningen på en låg nivå.

Och som vanligt: ta hjälp av en kunnig tränare. ;)

Går hästen på bete eller äter den mkt kraftfoder? Försök i så fall lägga över så mkt som möjligt till grovfoder.

Har ni bra klättringsmöjligheter i närheten? Då kan ett bra sätt att bli av med överskottsenergi vara att skritta upp och ner för några riktigt krävande backar i början av passet så får den använda lite överskottsenergi på ett lugnt sätt.

Funkar inte longeringen kan man prova ah två långa tömmar istället, lättare att hålla kontroll då.

Och se över hur du rider, du ska alltid ge hästen eftergift när den lyssnar på dig. Ju mer du ger den att spjärna mot, dvs ju mer du håller emot i handen när du egentligen inte menar det, desto mer lär den sig att hålla emot. Utgå från jättemjuk kontakt, ta, så fort hästen lyssnar: ge efter tydligt. Låt den inte ligga på bettet, det gör bara aqtt du måste ta ännu mer i tyglarna när du menar det. :)

tack för mkt bra tips, jag får nog ta ut henne lite själv igen så jag kan bestämma tempoväxlingarna å träna lite halter å skrittövningar å så.....
fler tips?:)

Ridningens heliga graal: halvhalter!

Träna lydnad även när du rider ut, sidvärtesrörelser, serpentiner runt träd, tempoväxlingar (som sagt) och rid gärna över stock och sten (svårt att kuta när man måste ha koll på tassarna). Det är viktigt att hon är sysselsatt och koncentrerar sig på vad du vill, men jag tycker inte att du ska försöka "få bort" överskottsenergin--jobba med att få den till en ärlig bjudning istället. Glöm inte heller eftergiften, det är väldigt lätt att man sitter och "tjyvhåller" heta hästar och inte vågar driva.

Lycka till

.finns det ngr bra övningar mer än dressyren som får dem att använda hjärnan lite å bli trött i den istället för benen?:)

-övergångar(anpassa "kvickheten" om du förstår vad jag menar. Gör inga stora hjälper, det kan stressa upp henne mer. Men om du övar på övergångar med minimala hjälper så får hon verkligen jobba!)
-skänkelvikning. främst skritt så hon inte bara "ramlar iväg åt sidan" i trav
-skolor

Ut och klättra. Gå rätt ut i skogen helst.

-Fundera även över foderstaten. Minska/ta bort kraftfoder.

Jag skulle löslongera om det är krångligt med linan. Låt henne springa av sig överskottsenergi utan dig på ryggen och i en trygg miljö. Och som andra föreslog kanske lite löshoppning. Inte kul att rejsa okontrollerat omkring. (har prövat det:angel:) Kolla också att hon inte får för mycket energi från fodret.

det är problem med löshoppa å så då jag bara har tillgång till ridhuset en gång i v.....men jag har fått tipset att skritta mkt å även ha tempoväxlingar å halter å så...måste nog börja jobba med det...
hon äter 2kg korn å 2kg betfor mineraler å kalk å hö, är det för mkt??:confused::o
tack för tips tar gärna emot flera:):p

2 kg betfor?? :eek: menar du uppblött då eller verkligen 2 kg torr? låter ritkigt mycket.

varför inte slopa allt och ge henne 1-2 dl betfor morgon och kväll istället? skippa kornet. eller har hon problem med hullet? man ska anpassa fodret efter aktivitet. och om din häst inte gör så mycket nu eller är trissad så ska du ju dra ner på det. förstår inte varför folk är så rädda att slopa kraftfodret? :confused: kraftfoder rä till för hästar som jobbar hårt eller som har lätt att tappa hull. alltså när grovfoder inte räcker till. och jag kan nog våga chansa att större delen av alla hobbyhästar skulle klara sig galant på bara bra grovfoder i stor mängd. :)

förstår inte varför folk är så rädda att slopa kraftfodret? :confused: kraftfoder rä till för hästar som jobbar hårt eller som har lätt att tappa hull. alltså när grovfoder inte räcker till. och jag kan nog våga chansa att större delen av alla hobbyhästar skulle klara sig galant på bara bra grovfoder i stor mängd. :)

:bow:
101010

Ok, första tipset: Byt ut så mycket av "övrigt foder" som möjligt mot hö/hösilage. Vill man ha betfor för att blanda tillskott med (vilket jag själv tycker är praktiskt om man inte ger något kraftfoder *egentligen*) så räcker det med någon deciliter. Det bästa är såklart om man har en beräknad foderstat där man kan få det gå ihop med bara grovfodret och ev. mineraler.

Sen tycker jag det är klokt det som Ellyne skrev - försök undvika sånt som triggar hästen till att bli stressad. Mao, jag skulle aldrig försöka få hästen "springa av sig" överskottsenergi. Hellre få den jobba med hjärnan för att få bort understimulansen.
Vilket man t ex kan göra genom skrittdressyr där man försöker variera mycket och försöker få hästen känna sig delaktig genom att vara konsekvent och belöna sig till rätt beteende snarare än att "tvinga" eller placera hästen för mycket själv. Eller genom NH-träning t ex.

Nu vet jag inte hur det är med din häst, men min kan man helt enkelt inte låta "springa av sig" eftersom den blir piggare och piggare ju tröttare den egentligen blir och ännu värre till nästa pass om man tröttat ut den. Ofta blir dom trötta utan att man tänker på det för att grundkonditionen är bra. Men grundkonditionen kan vara hur bra som helst utan att styrkan med ryttare på ryggen eller muskelstyrkan allmänt är bra.
Det finurliga är att ju bättre styrkan blir desto bättre blir även tekniken (och vice versa eftersom de sällan får bättre styrka om de använder fel teknik) så när styrkan har förbättrats kan man kräva mer JOBB att omvandla energin till istället för att ösa på framåt.
Då kan man följa min tränares kommentar: "bromsa inte, SAMLA!"

Om du själv inte har full styrka nu så skulle jag tycka det var ok med tillfälligt skarpare bett som du då kan (och ska) vara finkänsligare på, men då gäller det att aldrig sitta och blåhålla eller segdra utan ta-lätta till den grad hästen svarar och tydlig eftergift så snart du får en reaktion. Men allra bäst vore nog att skippa ridningen när du själv inte är fräsch.

oj va mkt tips man får:laugh: min häst har svårt för att hålla hullet därav hon äter korn, sen är det 2kg uppblött betfor om dagen å på vintern får hon ca 10kg hösilage.....ibland måste jag kompletera med kraft då hon under fällning å pälssättning har en förmåga att tappa vikt... jag tror däremot inte på att låta henne kuta av sig energin för det funkar inte, hon blir bara ännu värre då och förväntar sig det vid varje ridpass....däremot tipset om att rida i skogen å göra mkt övningar som får hennes hjärna trött ska jag prova, och skrittdressyr ute har jag börjat med oxå=) då lugnar hon ner sig lite....har tagit på halsförlängaren väldigt löst spänd med, tills muskeln på mig har läkt ihop lite, då jag slipper en häst som drar ner huvudet å sänker ryggen å kutar järnet...hon var iaf duktig i dressyren häromdagen, gjorde mkt skrittarbete...å tränade på att galoppera å trava LUGNT!! gud vad hon gäspade edfter det:p synd man inte har möjlighjet å komma till ridhuset oftare...det är guld värt å träna där:D:banana:

Kul att det gick bra! :)

Men nog sjutton kan du ge mer hösilage än 10kg/dag på vintern! ;) Dom måste ju ha lite för att hålla värmen också! :p
Min käkar ca 25kg hösilage/dag på vintern och han är i D-ponnystorlek. Med mer hösilage bör man kunna plocka bort lite korn och ffa betfor (korn sägs f ö vara rätt kasst foder eftersom det är svårt för hästarna att ta upp näringen i.. men det kanske jag inte borde säga något om, är ingen foderexpert).
Eller så kanske man kan lägga till foder med mer större mängd protein än energi för att inte få överskottsenergi men ändå tillräckligt med protein.

Gör små, små men främst MÅNGA halvhalter. Gör satt hon/han får tänka och andvända huvudet. Och gör jämt halvhalter :)

nu är jag riktigt glad, min häst börjar ju bli riktigt trevlig nu när man gör en masa på uteritterna så hon får tänka=) nu börjar hon bli sitt lugna jag igen, och hon börjar förstå att hon kan gå på tygel i skritten i skogen oxå, det kommer lite sakta men säkert igen.:) halsförlängaren har jag redan plockat bort, hon har så mkt annat å tänka på nu så hon glömmer bort att tramsa...å trött som attans är hon när vi kommer hem, även efter en kortare runda;) gör mkt övergångar trav till skritt, sen varierar vi hur många skrittsteg vi tar, vi gör halter, skänkelvikningar små serpentiner, volter...finns det fler sånna saker man kan göra ute, har dålig fantasi:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar