Något som smakar illa...

Rox

Trådstartare
En av mina hästar (valacken) är en "stor gnagare" på träinredningen i boxen :mad:... Så jag undrar om någon av er har "recept" på något ofarligt, giftfritt men som smakar hemskt :devil: som man kan kleta på de ställen som han gnager på... Han går i hagen hela dagen, med sällskap han trivs med, rids i skogen, och han har leksaksboll i boxen.... så han borde inte vara så uttråkad, mina andra två hästar gnager inte, men det är ju ston förstårs :rofl:

Sv: Något som smakar illa...

jag vet en som brukar/brukade ha citrondiskmedel på boxen där hennes hästar gnagde som värst. det hjälpte! men jag vet tyvärr inte vilket märke det var

Finns ju särskilt medel att köpa, inte så jättedyrt, runt en hundring
brukar funka bra
tjära har en del, men det är ju svart o kladdigt.. Hörde en som hade spillolja, inte helt nyttigt kanske, men billigt

Finns "krubbmix" eller vad det nu heter. Speciellt för att smeta på boxar så hästarna inte ska äta. Jag använde vicks blå i smetform en gång, fast på min stora hästs svans för att lilla hästen skulle låta bli det. Funkade inget vidare för mig, men har kompisar det funkat för.

En av mina hästar (valacken) är en "stor gnagare" på träinredningen i boxen :mad:... Så jag undrar om någon av er har "recept" på något ofarligt, giftfritt men som smakar hemskt :devil: som man kan kleta på de ställen som han gnager på... Han går i hagen hela dagen, med sällskap han trivs med, rids i skogen, och han har leksaksboll i boxen.... så han borde inte vara så uttråkad, mina andra två hästar gnager inte, men det är ju ston förstårs :rofl:

Tjära funkar på en del, dock kladdigt! Jag brukar ha på radital värmesalva, då gnager de inte.
Man kan också låta dem gnaga, sätter du in en ca 50-60 cm lång bit av tex asp (färsk) diameter 10-15 cm, så kommer han troligen att välja den före inredningen. Jag brukar spänna upp en sådan bit i gallret med spännband, det är uppskattat av gnagare.

Kan du öka grovfodret? De medel som finns i affären har funkat för mig. (Ja, det var inte jag som gnagde men mina hästar :D)

Annars kryddor, tabasco, sambal, osv, om medlena som finns i affären inte hjälper.

Bit-ej-spray för hundar. Smakar pyton, kletar inte, syns inte, perfekt till täcken, boxkanter och allt annat som ska vara ognagt.

Tack för alla tips! :bow: Ska bege mig till hästaffären och se vad som erbjuds! Tycker annars att stark mintsmak (typ Vicks blå) borde vara avskräckande, vill helst hitta något som sitter kvar ett tag så man inte behöver smeta på så ofta. Det där med att hänga in en "bitgren" :idea: är också värt att pröva! Öka på grovfodret skulle han gilla! (Han står på halm) men han är redan "i väldigt gott hull" han är ett matfriskt svenskt halvblod ;) Funkar "bit ej spray" på träunderlag? tänker att det kanske kryper in i träet och försvinner... det verkar ju vara kanonbra i alla fall!

Gärna fler tips!

Senast ändrad:

Cribnix eller vad det heter finns ju i sprayform så man kan spruta på täcken o så, det borde gå på väggar oxå. Kostar inte skjortan heller

Tabasco körde jag på min hästs täcken, de andra bet på dem. Tycker det funkade bra!

Det finns en burk som heter non-bite tror jag och det smakar inte bra men är helt ofarlig.
Kan kolla burken i morgon om du vill veta exakt vad den heter?

Det finns en burk som heter non-bite tror jag och det smakar inte bra men är helt ofarlig.
Kan kolla burken i morgon om du vill veta exakt vad den heter?

Jättesnällt om du vill kolla vad den heter, men non-bite tycker jag att jag har hört talas om nån gång :confused:

Tabasco borde funka i alla fall! Så starkt som det är...:devil:

jag köpte H**ks krubbnix spray, ingen hit. Mitt sto älskar den och bara slickar och biter ännu mer på det!! ;)

Jag använde också det medel som heter No-bite och det funkade jätte bra. Hade det på träinredning så det ska inte vara någon fara.

Jag skulle också se till grovfodret, ha mycket uevistelse och låta hästen stå på halm etc så man uteslutit andra orsaker till beteendet. Sen vet jag en som också hade en mindre trästock i boxen och då gnagde hästen på denna istället.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 473
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 735
Senast: Trolle
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 182
Senast: exotic
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 232
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka