Något som hoppar ur led?

Mooch

Trådstartare
Min stallkatt har vid två tillfällen under helgen tappat styrseln över ena bakbenet, lagt sig ned på sidan (på höften till det ben som krånglar) och har sedan rört sig normalt igen, ev. lite haltande och försiktigt. När det händer kan hon inte sätta ned benet utan håller det uppdraget och lite vinklat inåt. Hon blir klart besvärad och verkar lite omtumlad efteråt.

Jag ska ringa vet i morgon men undrar om ni har erfarenheter av liknande. Kan det vara höftledsdysplasi eller något med knäleden? Det är en hittekatt vars pappa ev är långhårig, men såvitt jag vet ingen raskatt som Maine Coon eller så (som kan ha höftledsproblem). Hon är ca 2-2,5 år gammal. Tacksam för alla erfarenheter och all kunskap!
 
Sv: Något som hoppar ur led?

Det är inte bara raskatter som kan ha problem, även huskatter utan raskattinblandning kan ha HD och även patellaluxation som är när knät rör på sig för mycket.
Svårt att säga, nått av dessa saker verkar det ju vara, så ett veterinärbesök med ordentlig röntgen låter bra.
 
Sv: Något som hoppar ur led?

Tack för svaret, jag har googlat patellaluxation och det låter väldigt likt min katts besvär. Hon har fått veterinärtid på torsdagkväll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp