Något roligt för familjen mellan Helsingborg och Leksand?

Fibusen

Trådstartare
Vi kommer åka från Leksand-Kolmården (Norrköping) stanna där en natt,sen åka vidare ner till Helsingborg dagen efter för att hälsa på vännerna där nere under 2 dagar,sen rulla hemåt igen. "Problemet" är att vi har sonen med oss på 2,5 år,så det blir en alldeles för lång bilresa åt honom om vi kör det i streck under en dag,därav jag jättegärna skulle vilja ha lite tips på några roliga ställen mellan Helsingborg/Dalarna,ganska precis på "mitten" av sträckan så vi kan dela upp den bra. Blir alltså en övernattning någonstans,och det skulle vara roligt att göra något kul när man endå är där,istället för att bara sova,och åka.

Dom större städerna vi kan passera är typ Göteborg,Karlstad,Jönköping,Örebro,men finns ju massa smått och gott däremellan. Liseberg har varit på kartan,men känns som om vi vill komma närmare hem innan vi pausar. från Göteborg och hem är det endå runt 50 mil kvar.

Vi kommer åka från Leksand-Kolmården (Norrköping) stanna där en natt,sen åka vidare ner till Helsingborg dagen efter för att hälsa på vännerna där nere under 2 dagar,sen rulla hemåt igen. "Problemet" är att vi har sonen med oss på 2,5 år,så det blir en alldeles för lång bilresa åt honom om vi kör det i streck under en dag,därav jag jättegärna skulle vilja ha lite tips på några roliga ställen mellan Helsingborg/Dalarna,ganska precis på "mitten" av sträckan så vi kan dela upp den bra. Blir alltså en övernattning någonstans,och det skulle vara roligt att göra något kul när man endå är där,istället för att bara sova,och åka.

Dom större städerna vi kan passera är typ Göteborg,Karlstad,Jönköping,Örebro,men finns ju massa smått och gott däremellan. Liseberg har varit på kartan,men känns som om vi vill komma närmare hem innan vi pausar. från Göteborg och hem är det endå runt 50 mil kvar.
Inte vad du frågade efter men jag kan varmt rekommendera att köra på kvällen/natten med små barn, det gör vi alltid när vi kör sträckan Stockholm-Skåne. Barnen sover lugnt och det är mindre trafik. Vi brukar starta vid sjutiden så blir det någon vaken timme innan de somnar.

Slussning vid Göta kanal brukar vara poppis, i Örebro finns det också en del att se och göra, dels Gustavsvik med bad, dels lek och bus landet, men även fina stora parker inne i Örebro att rasta ett barn i! :D Gränna skulle jag nog också tipsa om, Nora är rätt mysigt det också men då är ni ju nästan hemma. ;) Men där finns Plaskus som man kan åka ut till Barnens ö där det finns ett trevligt bad, lite djur att titta på, och ett rätt trevligt fik. Äta Nora glass är lite av ett måste, det finns även ånglok man kan åka en lite tur med, men det har lite varierande avgångstider så det får man kolla upp om tåg är viktigt. ;)

Utanför Örebro finns det något jättestort äventyrsbad. Har aldrig varit där själv, men det ska väl vara Sveriges största eller så. Tror det heter Gustafsvik.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka