Något & lägga höet i!!! Tips?

Sv: Något & lägga höet i!!! Tips?

:rofl::rofl::rofl::rofl:

tog du kort? måste varit en rolig syn!!

Önskar att jag hade gjort det, för ibland tror jag mig inte själv när jag berättar detta. Men så behöver jag bara påminna mig om allt annat han gjort så inser jag att det faktiskt är sant.

Jag skulle inte heller våga mig på en sådan lösning. Men det beror mest på hästarna jag har. De är mer i höt än brevid. Hittade gammelmannen ståendes som en cirkuselefant på toppen på balen. Mkt skit har han hittat på i sitt liv men det där tog nog priset. Sicken tur att gammelmannen är just "gammal" så påhitten kommer inte lika ofta nu för tiden.

:rofl::rofl::rofl:

Jag skulle inte heller våga mig på en sådan lösning. Men det beror mest på hästarna jag har. De är mer i höt än brevid. Hittade gammelmannen ståendes som en cirkuselefant på toppen på balen. Mkt skit har han hittat på i sitt liv men det där tog nog priset. Sicken tur att gammelmannen är just "gammal" så påhitten kommer inte lika ofta nu för tiden.

:rofl::bow: Vilken busig rackare!:love:

Före jag flyttade till vårt stall hade de en get som gick i hagen och ofta stod på balen. En dag hoppade han dock över till ryggen på en häst som stod och åt. Nu var det en stabil unghäst som faktiskt bara frös till men det hade kunnat sluta riktigt illa. Har din gammelman kanske en droppe getblod i härstammningen?:p

Det har fungerat bra för oss att ha balen så. Extra glad var jag under ett livat hopsläpp då en unghäst inte hann stanna utan rände in i balen med full kraft, jag vågar inte tänka på skadorna som hade blivit med en foderhäck.

Denna går att både ställa en hel storbal i - då trär man ramen över balen - eller att lägga löst hö i.
hohack1.jpg

hohack2.jpg

Vad är det för mått mellan plankorna på höjden?

Äppelbingar (den största modellen) fungerar utmärkt som höhäckar. Men de är kanske lite svårt att få tag på beroende på var i landet man bor?

Hos oss vimlar det av dem så man kan få köpa lite varstans.

Äppelbingar (den största modellen) fungerar utmärkt som höhäckar. Men de är kanske lite svårt att få tag på beroende på var i landet man bor?

Hos oss vimlar det av dem så man kan få köpa lite varstans.
HUR ser en Äppelbinge ut?
Har aldrig sett någon sådan...

Det ser lite för lite ut, jag hade nog föredragit att hålla minst 45 cm mellen plankorna som det är nu kan nog en lite klurig häst få för sig att lägga huvudet på sned och köra in huvudet, troligen får den panik och lägger inte huvudet på sned när den vill därifrån, Jag skulle nog gå på rekommendationerna när det gäller stallinredning och ha minst 45 cm där.

Jag ska ärligt säja att den enda häst som ens försökt sätta huvudet mellan plankorna är shettisfölet, för de andra sitter det alldeles för lågt för att de ens ska tänka tanken. Även de vuxna shettisarna är för stora för att tråckla mellan huvudet där.
Sen finns det iofs ett till skäl till det avståndet som är där och det är att mina får också äter från den och har man för långt mellan så kliver de in i höet i stället...
Fast oftast står det en hösilagebal i ramen och när de river och sliter i höet så fyller de ut hela ramen snyggt = det blir inga mellanrum alls, förrän balen är nästan slut...

jag har äntligen fixat pall med pallkragar, har som du dragit ihop dom så att de sitter fast.
hästarna verkar nöjda och jag med.
tack för tipset.

Jag har provat olika lägga-i-varianter, typ pall med pallkrage osv. Den blev rätt illa åtgången, och gammelstoet drog ändå ut det mesta grovfodret på marken.... :smirk:

Nu kör jag med "buren", sambon har satt tak och sidor på den så att den är täckt utom de två nedersta rutorna. Fungerar ypperligt hos mig, knappt inget spill och det ger lite sysselsättning att pilla ut grovfodret. Dessutom står den på pall, vilket innebär att jag kan ta den med pallgafflar och traktor och köra upp den till stallet för att fylla på. (I teorin i alla fall, i regel blir det skottkärra i alla fall... :D)

Hmm.. Svårt & fixa? Många bra ideér men känner mig lite opraktisk och ha svårt för att hitta material..:confused::idea:;)

Nä, det var lätt, bara att säga till sambon.... :D
Innan fanns det en beskrivning på Krulliga Hästens hemsida, men jag vet inte om de har den kvar. Vi hade skivor hemma sedan vi gjorde en ny lagårdsdörr, så vi använde dem. De bör ju tåla vatten/vara vattenavstötande.
Den lättaste göra-själv-varianten är nog pall och pallkrage.

Den beskrivning som fanns på den sidan var på en bur som jag ALDRIG skulle använda för utfodring av mina hästar. Har man en häst som försöker krafsa på den buren så är risken stor att det hamnar en hov i ett hål där och om hästen då behöver förflytta sig snabbt för att en häst med högre rang "säjer det", så är risken alldeles för stor för skador. Möjligen till en häst som går ensam i hagen.

Tror du inte jag har nojat över det? ;) Så jag mätte helt enkelt öppningarna, och de är så pass stora att det går in (och ut) en hov utan problem. Men visst, tråcklar de in ett helt ben och försöker dra iväg så kommer de förmodligen att fastna.

Har man fler hästar är nog en annan typ av häck att föredra, där det går in mer foder. Jag har haft den till två hästar åt gången.

Bra att DU har tänkt på det, det är förmodligen andra som inte gör det... Egentligen mest bara därför jag påpekar det en gång extra.... :idea:

Förmodligen. ;)
Jag har sett att det finns olika varianter av burar, med olika stora rutor, så det är värt att kolla upp.

Vill man ha mindre grejer så kan man ta en tompall med pallkragar på - jag har bandat fast kragarna.
holada.jpg

För att slippa för mycket spill genom botten har jag skruvat dit träribbor i mellanrummen på pallen.
pallkrage1.jpg

Vi testade detta förra vintern, men hos oss fungerade det inget vidare. Pallkragarna var uppätna efter ca 2 månader. Vi satte dit nya, men metallskodda den här gången. Då höll dom ett tag, men en av hästarna lärde sig att vända dem upp och ner, så gick det att äta upp dem underifrån istället.:crazy:
Vi lägger alltid in lite träd att knapra på, men lastpallar är tydligen godare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka