något klättrande på knapp jord..?

L

LuckyLady

Är helt novis på det här med växter! Förutom mina fina brännässlor som växer och frodas... Näringsrik vintermat till djuren!
Har ett fult hönsnät som jag vill täcka in med något klättrande, och med blommor, och helst snabbt ska det gå, och så ska det lukta enormt gott och mycket också! Perenn! :D
Är nöjd om jag kan få något av mina önskningar iaf!
Det som är är att det är ett väldigt tunt jordlager och sen finns det bara berg.
Frågan är om det finns något bra att plantera där utan att behöva "bygga" upp ett rejält lager jord före?
Rosor ska väl klara en hel del, ganska mycket sol är det där? Men avskyr doften av dom klassiska parkrosorna.
Schersmin skulle lukta gott, men hur är den?

Många jobbiga frågor, men är så brun om fingrarna

Sv: något klättrande på knapp jord..?

Kaprifol brukar växa där det inte finns så mycket att leva av. Luktar gott dessutom.

Nån näva? Dom sprider ju gärna ut sig. Ballerina är jättefin samt dom nya blå varianterna som är lite större. Rosor kräver en del skötsel, om man inte är intresserad är chansen stor att dom kommer se tråkiga ut rätt snabbt

Det låter ju riktigt bra, och dom klättrar också?!

Nån näva? Dom sprider ju gärna ut sig. Ballerina är jättefin samt dom nya blå varianterna som är lite större. Rosor kräver en del skötsel, om man inte är intresserad är chansen stor att dom kommer se tråkiga ut rätt snabbt
Klättrar både näva och ballerina?
Trista rosor är ju inte önskvärt, men hur mycket skötsel kräver rosor, eller finns det mer eller mindre lätta varianter?

Nävor klättrar väl inte direkt, inte högt iaf men sprider sig som sagt gärna så jag kan tänka mig att har dom bara nåt att ta sig i så blir dom halvklättrande iaf. Ballerina är en sort av näva, det finns en hel uppsjö av sorter.

Olika rosor kräver helt klart olika. De gamla vilda sorterna är betydligt mer härdiga men rosor vill ha bra jord, gödning och klippning. Många av de mer härdiga sorterna blommar bara en gång på våren. Vilken känns lite tråkigt (tycker jag)

Humle klättrar snabbt och kräver inte så jätte mycket näring! Den kan dock vara lite seg i straten...

Om du kan tänka dej att plantera nya frön varje år så är ju slingerkrasse och luktärt enkla, vackra ettåringar och krassen blommar mer om den INTE får så mycket näring. Båda dessa kan dessutom fröså sej själva om du har lite tur :)

/Swat

Kaprifol växer som ogräs om de trivs, bokharabinda likaså.

Min favorit bland klättrarna är, förutom clematis som är lite kräsen överlag, klätterhortensia. De är rejäla, blommar mycket och länge och är fina vintertid. Vill du ha vintergrönt finns det eldtorn som klättra, vita blommor på våren och röda bär på hösten. Det finns även vintergrön kaprifol men den blommar inte så mycket, Henri heter den.

Tack för alla svar! :bow:

Som det känns nu så låter kaprifol el klätterhortensia som lovande växter.
Antar att dom växer upp långsammare än t ex luktärt som är ettårig..?

Är någon växt lätt att så från frö el bör jag köpa "färdig"? Dum fråga kanske iom mina bruna fingrar :D!

Jag har tyvärr inte lyckats alls med kaprifolen... Satte flera stycken för några år sedan, men nej... Trots att jag ansträngde mej så gav de upp!

Klätter hortensian är så vacker! Tyvärr är den ganska seg i starten, så förbered dej på att det tar ett par-tre år innan den tar fart. Men sedan så kan den bli hur vacker som helst.

Båda dessa bör köpas som plantor!

Ärtor och krasse sås lätt från frön! De är båda enkla växter, men som sagt...de är ju inte alls i samma "klass" som perennerna ovan.

/Swat

Har precis letat lite info på nätet, och tydligen var det vanligt med kaprifolen. Men man skulle ta en gren från en annan och täcka en bit med jord så ska den ha lite rötter efter en vecka el två.
Så jag får väl smyga runt här i skogarna och hitta en granne som man kan norpa av :p!

Om du inriktar dig på hortensian, som är underbar och väldigt stabil, så köp en kraftig fin planta eller två, sen tar det 2-3 år innan de har rotat sig så pass att du verkligen märker att de växer. Under tiden kan du ju sätta ettåringar bredvid, luktärt och sånt brukar inte kväva andra växter.

Som Swat skriver så är kaprifolerna lite svåra, de växer som ogräs OM de trivs, annars går de lätt tillbaka.

Vilken zon bor du i?

jaa du, zon var det ja :cool:...
Bor i Grästorp så då får vi säga Västra götaland!

Hmm, kan det vara zon 3? Det är ju så olika, småländska höglandet har till exempel zon 4 på sina ställen... Du kan inte kolla på en zon-karta?

Borde iaf vara 2-3, om du inte bor i närheten av Jönköping, googla zonkarta så får du fram en bra:)

Som sagt, kaprifol klättrar och klänger, växer som ogräs och luktar jättegott.
Det gäller ju att den trivs också, hos oss klänger den överallt den får möjlighet. Och då har vi ändå aldrig tagit hand om den, ingen gödning eller ansning, mycket berg omkring, men trivs verkar den då göra! :D

Det var zon 2! Så då hoppas jag att det är den absolut bästa zonen för det som jag önskar skall växa ;)

Har du förresten hittat något till soffan?

MARTENIX
Planterade du den själv eller har den alltid varit där, är nyfiken på mina chanser för en kaprifol!
Kan det vara olika typer, som är olika svåra, att få som tar sig.

Den har varit där innan, min farmor eller någon annan äldre släkting planterade den nog där, men vi har tagit skott på den och planterat på andra ställen, och de växer lika bra de... :laugh:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en hopplös liten slänt där ogräset frodas. Har haft lite olika växter där men det slutar alltid med att jag flyttar dem till...
Svar
8
· Visningar
3 055
Senast: keramin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka