Något i hästbajset

robl

Trådstartare
Hej.
Har hästarna på lösdrift och va ute och mockade hagen idag.
En av hästarna har varit lite dålig i magen ett par dagar (bytt bete, stall osv) så det har varit lite mer koskit än bollar. O när jag la det i kärran så såg jag att det fanns massor av ett kryp som likna en mörk nyckelpiga typ. Har aldrig sett det innan så undrar om någon vet vad det är?

Glömde såklart att ta bild.

"Lilla blodmasken – eller rättare sagt; små blodmaskar för det är ett flertal olika arter – är hästens vanligaste parasit. De är 5-15mm långa och gråvita eller rödaktiga. " ? Gör en kolla masken.

"Lilla blodmasken – eller rättare sagt; små blodmaskar för det är ett flertal olika arter – är hästens vanligaste parasit. De är 5-15mm långa och gråvita eller rödaktiga. " ? Gör en kolla masken.

Som jag skrev har jag beställt hem en kolla masken :)

Har liknande i mitt hästbajs men bara på vissa ställen i hagen, låter som strössel ibland när man tömmer skottkärran. En del högar är nästan bara som torv kvar.

Ser du igen så skicka med ett gäng i bajset när du postar lådan, skriv att det är "kryp" med på följesedeln.
Inte för att vara sån men vad skulle labbet göra åt saken mer än att utföra de analyser man beställt? Labbnissarna är inga gratisexperter som nycklar insekter. I sådana fall är det nog en bättre idé att lämna in dom till närmaste universitet där det finns någon kurs i faunistik eller liknande och be om att få insekterna artbestämda.

Inte för att vara sån men vad skulle labbet göra åt saken mer än att utföra de analyser man beställt? Labbnissarna är inga gratisexperter som nycklar insekter. I sådana fall är det nog en bättre idé att lämna in dom till närmaste universitet där det finns någon kurs i faunistik eller liknande och be om att få insekterna artbestämda.
Jodå, på Vidilab kan du skicka in det du hittar i bajset så säger vi om det kommer från hästen eller inte. Är det något udda kryp så får man inte exakt artbestämning men man kan bli lugnad i alla fall.

Annars vill jag, åter, tipsa om "Jourhavande biolog" vid Naturhistoriska riksmuseet. Nog ingen expert på inälvsparasiter, men om man vill artbestämma något annat man hittar i naturen. Man ställer sin fråga här.

Tack för tråden!

Såna baggar har vi i mängder i hagen. Skottkärran är alltid "full" av dom när man mockat hagen.

/Lavinia, som slipper undra vad för skalbagge det är

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30