Något hände idag som kunde slutat illa

Y

Ylva86

Idag när jag skulle hämta in hästarna som vanligt stod isisen vid insläppet och såg lite konstig ut. Han tog några steg och jag såg något som hängde efter honom. Det var hans grimma. När han kliat sig i huvudet med bakbenet hade skänkeln på bakskon fastnat i grimman.

Tack och lov hade han fått av sig grimman. Vågar inte tänka på vad som hänt annars. Grimman var nu stadigt fastkilad emellan hov och sko ända till bakersta sömmen och omöjlig att få loss. Vi fick skära bort den. Grabben är som väl är en lugn typ och lät oss jobba i lugn och ro utan några protester.

Väl var också att han inte snubblat på den hängande grimman och gjort sig riktigt illa. Har aldrig tänkt på denna typ av olyckshändelse med grimma. Men så kan det gå när hästen är skodd därbak med långa skänklar.

Sv: Något hände idag som kunde slutat illa

Vad otäckt!
Det är alltid min fasa att ngt sådant ska hända. Tur att grimmor lätt går sönder. Vi har aldrig grimmor på i hagen just av den anledningen.

Tur att det gick bra!

Jag har ALDRIG grimma på hästen i hagen, just pga att sånt här kan hända.

Det är väl annars problemet med syntetgrimmor. De går inte alltid av. Denna hade inte gjort det. Lädergrimmor är tydligen bättre där.

Intressant...
Eller först och främst vilken tur att det gick bra!

Men jag har funderat på det där med grimma i hagen. Jag vet att många vill ha det, medan jag tycker det verkar livsfarligt. Ser framför mig hur de kan hänga sig och allt möjligt sattyg.

Har hört många säga att de vill ha grimma på hästen ifall den skulle rymma, men jag tänker mig att går den inte att fånga utan grimma så kommer det bli jäkligt svårt med också... Och folk i Sverige vet väl generellt att vi inte har vildhästar direkt heller, så de fattar nog att det saknas en ägare till djuret..? ;)

Och om jag ska ha flugskydd på min vill jag nog ha något med kardborre som kan gå sönder vid hårt drag. Paranoid? Näää... :p

Det är väl annars problemet med syntetgrimmor. De går inte alltid av. Denna hade inte gjort det. Lädergrimmor är tydligen bättre där.

OK jag läste nog slarvigt. Jag har varit med om att de har gått av men det har kanske varit tur. Lädergrimmor har jag ingen erfarenhet av.
Då var det ju verkligen tur att han lyckades komma loss!

Ja,som väl är har han en enormt stor pannlugg så det krävs ganska stora grimmor för att komma över denna. I och med att han drog så trycktes väl pannluggen ned och han tog sig ur.

Just därför undviker jag grimmor i hagen, har dock inga hästar med skor heller

Nä, mina gamlingar har inte skor därbak. Och de lär väl ha lite svårt att klia sig i huvudet med framhovarna.:D

Grimma har jag alltid haft men efter detta blir man ju lite fundersam.:(

Har hört många säga att de vill ha grimma på hästen ifall den skulle rymma, men jag tänker mig att går den inte att fånga utan grimma så kommer det bli jäkligt svårt med också... Och folk i Sverige vet väl generellt att vi inte har vildhästar direkt heller, så de fattar nog att det saknas en ägare till djuret..? ;)

Alla människor är tyvärr inte vana hästmänniskor. Om jag nu vore ovan med hästar så skulle jag gärna vilja ha något att ta tag hästen i- t. ex. grimma. Man kanske inte vet att de flesta hästar inte bryr sig om man tar tag i pannluggen? Eller så är man inte så påhittig att man tar ett grimskaft/koppel eller liknande runt halsen. Eller så får man hjärnsläpp då man inte är van vid en sådan situation etc. etc.

Något som är självklart för dig behöver inte vara det för andra. Grimman är ett bra redkap om hästen rymmer. Men det kan vara ett sattyg om hästarna fastnar också.

Tillägg:
Om man nu skulle vara orolig för att hästen skulle fastna i grimman men vill ändå ha den på som en säkerhet: byt ut haken på grimman till en panikhake. Eller fäst haken i ett balsnöre eller något. Då, om det rycker till, så kommer hästen att komma loss.

Senast ändrad:

Fy vad otäckt:crazy:
Vilken tur att det gick bra ändå.

Om jag måste använda grimma i hagen (händer typ när vi släpper ny häst på bete, alltså någon gång per år) så tar jag alltid special grimmor som går sönder i spännena direkt om de fastnar, jag varken vågar eller vill utsätta mina hästar för att kunna fastna.
Dem kan jag verkligen rekomendera, de finns bla på www.bole.nu på terylene grimmor

Tack, det är noterat och taget till protokollet.

Nä, mina gamlingar har inte skor därbak. Och de lär väl ha lite svårt att klia sig i huvudet med framhovarna.:D

Grimma har jag alltid haft men efter detta blir man ju lite fundersam.:(

Tycker verkligen att du ska tänka om. Det är riktigt farligt med grimma i hagen och kan sluta mycket illa.

usch läskigt nej jag har heller aldrig grimma på i hagen.
det känns bara onödigt om hästen är lätt att fånga.

Tillägg:
Om man nu skulle vara orolig för att hästen skulle fastna i grimman men vill ändå ha den på som en säkerhet: byt ut haken på grimman till en panikhake. Eller fäst haken i ett balsnöre eller något. Då, om det rycker till, så kommer hästen att komma loss.

smart det där med balsnöre problemet är väl bara att om en ovan person nu tar tag i grimman när hästen rymt och hästen rycker till med huvudet så står personen där med grimman i handen endå och hästen utan grimma:crazy:

det bästa e nog att ha ett bra staket så hästarna inte rymmer och lära hästarna att fångas och ledas utan grimma.

kl

Man bör egentligen alltid ha lädergrimma, de går lätt sönder tex när man transporterar häst. Om något händer lossnar då hästens huvud. Nylongrimmor är egentligen livsfarliga då de nästan aldrig går sönder!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka