något billigare än "kattmjölken"?

N

nilemarindy

några förslag på vad jag kan ge lillmissarna istället för kattmjölk?han dricker nästan bara kattmjölken och undrar om det finns nåt billigare allternativ?har 3 katter och detta blir ganska dyrt i längden:P.

Sv: något billigare än "kattmjölken"?

Vad sägs om vatten kanske...??

laktosfri mjölk kanske? Men som föregående talare sa. vatten. Men jag antar att du inte bara ger dom mjölk:)

Jag ger mina lite gräddvatten och lite a-fil. Men bara vatten duger gott.

funkar laktosfri mjölk då?de får inte diarre?jo självklart får dom vatten också:rofl:

Är det inte olika vad de tål då?

Vår ena katt älskar mjölk, och verkar inte fara det minsta illa av helt vanlig mjölk. Hon blir inte dålig i magen, får inte ont, eller nånting.

Katter brukar kunna tåla mjölk bättre om de är uppvuxna med det.
Men vatten är annars ganska så bra. De dricker när de blir törstiga, det behöver man inte vara särskilt orolig för.

Mina får laktosfri grädde som tillskott för jag tycker de är tunna ;)

jag skulle inte ge katter mjölk alls, då som inte tål det!

vet många som ger sina katter mjölk o dom blir dåliga i magen av det.
men såhär ligger det till: bondkatter dricker ju mjölk på gårdarna, hur tål dom det då? säger alla. jo, dom får mjölk direkt från korna, som ej är separerad från grädden och alltså laktos fri, det är först på fabrikerna mjölken hettas upp och tillsater läggs i som laktosen kommer in. detta tål inte katterna!

mina katterna får aldrig mjölk o skulle inte ge dom det heller. så ni som ger mjölk till er, ta från en bondgård istället, den är fetare och inga tillsater i.

Jag ska inte svära på det, men jag tror inte att någonting TILLSÄTTS pastöriserad mjölk, som gör att det blir laktos i.
Laktos är ett annat namn för mjölksocker och pastörisering är kort och gott en upphettningsprocess. I övrigt så separerar man olika mycket av fettet från mjölken (beroende på fetthalt man vill ha i produkten) och standardiserar den, så att all mjölk får samma fetthalt, oberoende från var den kommer.

men såhär ligger det till: bondkatter dricker ju mjölk på gårdarna, hur tål dom det då? säger alla. jo, dom får mjölk direkt från korna, som ej är separerad från grädden och alltså laktos fri, det är först på fabrikerna mjölken hettas upp och tillsater läggs i som laktosen kommer in. detta tål inte katterna!

mina katterna får aldrig mjölk o skulle inte ge dom det heller. så ni som ger mjölk till er, ta från en bondgård istället, den är fetare och inga tillsater i.

Oj då ska jag genast börja köpa mjölk från bonden om den är laktos fri:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: nä men hallå laktos finns i mjölken från början, däremot tillsätts laktas för att ta bort laktosen ur den mjölk som ska bli laktosfri.

Katterna på bondgården tål mjölk lika bra/dåligt som alla andra katter;)

Nej, laktos är helt enkelt mjölksocker. Den finns där vare sig mjölken är pastöriserad eller inte. Pastöriseringen dödar bakterier, den påverkar inte sockerhalten. Man tillsätter inte laktos i mejerierna, vad har du fått det ifrån?

Vår katt dricker vanlig pastöriserad och homogeniserad arlamjölk, utan att bli det minsta dålig i magen av det.

Nej, laktos är helt enkelt mjölksocker. Den finns där vare sig mjölken är pastöriserad eller inte. Pastöriseringen dödar bakterier, den påverkar inte sockerhalten. Man tillsätter inte laktos i mejerierna, vad har du fått det ifrån?

Vår katt dricker vanlig pastöriserad och homogeniserad arlamjölk, utan att bli det minsta dålig i magen av det.

så har jag alltid fått lära mig och även en bonde som sagt till mig. men visst jag är ingen expert, vilket jag heller inte tror att jag är, följer bara vad jag fått lära mig.

Isåfall är det dags att börja ifrågasätta vad du har fått lära dig!;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: Shilton
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV