Något att ta föl på?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare strösslet
  • Startdatum Startdatum
S

strösslet

Hallå där! tänkte kolla lite med er som är travkunninga, jag har ett varmblodssto som jag är mkt sugen på att ta ett föl efter, men jag vill inte ha en skogsmulle till mig själv utan tänkte om hennes travstam är något att ta tillvara på?
Hon heter Gifted Lady, e.Gift Box(us)
u. Bella Bishop
u.e.ABC Freight (us)

Jag har även hört från flera håll att Gift Box lämnar fina "ridhästvänliga" linjer, stämmer det? Hon är själv väldigt lätt i typen mer fullblodsaktig än varmblod. på gott och ont.
Hon har sprungit lite på travet i sitt liv och var tydligren inte helt värdelös, Det jag undrar är alltså om ni tror att jag kan få en vettig travare efter henne? isf, har ni ngn aning eller förslag om vilken hingst jag bör välja? på www.travsport.se kan ni ju kolla om ni vill se hennes resultat. :) vill inte ha några dumförklarande inlägg, jag har tillgång till proffesionellt travfolk om jag kommer så långt att det bli en bebis, men just nu vill jag bara veta om nu tror det kan bli ngt annat än "5000:- ridhäst" Tack på förhand!

Sv: Något att ta föl på?

Jao.. det är ju ingen direkt wow-faktor över det här stoet.. Men moderslinjen har väl lämnat ett par godkända hästar..

Känslan jag får är att avkomman kanske skulle duga till att behålla själv. Kanske du kan sälja den också.. men förvänta dig inga fantasi summor..

Hej.
Ska du ha fölet själv eller har du tänkt sälja det? Att ta ett själv duger stoet till men att sälja kan bli svårare. Det beror ju mycket på vilken hingst du väljer, men bra betalt är ändå svårt att få.

tack för svaren, jag vet inte riktigt, men troligen så vill jag sälja, är ju själv inte travintresserad till någon större del, jag har henne som ridhäst men är sugen på en bebis efter henne då hon har uderbart psyke och inställning till saker och ting, men samtidigt vill jag inte ta ett föl på henne som blir en häst som flyttar runt massor för att den inte duger på travet och ingen orkar rida in den ordentligt osv. ni vet hur det kan bli med travare som väl kommer ut i den svängen, inte sagt att bebis skulle få det dåligt men det är inte ngt jag vill riskera. då kanske jag hellre ska satsa på en ridhingst och få en okey ridhäst till mig själv. Tänkte bara kolla av om hon har en stam som kunde ge ngt. :) tack för svaren igen.

Jag kan ju ge dig min synvinkel utifrån travhästköparens!

Utan att förringa ditt sto så hade jag aldrig köpt en avkomma med den stammen!
Oavsett vilken hingst du väljer så kommer du troligtvis aldrig få igen dom pengarna det kostar dig att ta fram ett föl.

Det finns ett överskott på travare och t o m de som får anses realtivt välstammade är svåra att få sålda till ett vettigt pris!

Så tyvärr tror jag att du skulle få svårt att finna en bra köpare till en ev. fölis.

Hoppas att du inte blev ledsen över min "uppriktighet" nu?

självklart blir jag inte ledsen, det var ju uppriktiga svar jag ville ha. eftersom hon slutade på banan pga att hon inte tyckte det var roligt så vet jag ju inte om stammen är bra eller dålig eftersom ag inte har någon koll på travare. Inte blir det ngt travförl för mig. blir nog ingen bebis alls, kanske en ridhingst så jag får en avkomma till mig själv så småninom men vi får se. inte före 2009 iaf :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka