Någon som vet

Sv: Någon som vet

Äh, skrev fel, menade att han var säker inte säkrast! Det har ju gått bra för honom senaste tiden.

ja, hejsan allihopa!

nu är vi hemma igen efter en helt underbar resa :)
jag iaf har verkligen njutit av allting, att bara få vara på tävlingen var grymt stort.
jag är mkt nöjd med min tävling, och särskilt med hästen som gjorde allt vad han skulle på sin första riktigt stora tävling.
sen att det blev en utbrytning i terrängen (spets, i slutet av banan, med ett par hundra meter nedförbacke innan) är inget jag surar för - kan man inte bromsa så kan man inte helt enkelt och då är det svårt att hinna hoppa åxå :p blir till att trimma på betslingen lite till nästa säsong.....

om tävlingsplatsen har jag bara positivt att säga, grymt fint ställe och allting var väldigt välordnat. terrängbanan var åxå väldigt väldigt fin och otroligt välbyggd, jätteskillnad mot de banor man ridit här hemma i sverige. den var väldigt kuperad och nästan 9 minuter lång så vi trodde nog att den skulle få lite mer utslag än den fick....men å andra sidan var tex de 3 vattenhindrena väldigt snälla för att vara mästerskap, underlaget var fantastiskt, och dessutom var klassen på startfältet rätt hög.

även dressyr- och hoppbanan var väldigt fin, det var en hög stenmur runt alltihopa så det var verkligen en känsla av stor arena därinne.
tyvärr får man väl säga var hoppningen kanske för lätt, det var nästan bara raka linjer och inte spec höga hinder så upplösningen blev ju inte så spännande när alla de bästa nollade...

återkommer med mera senare, och även med bilder :)

kolla även in på www.necarnehorsetrials.com där finns massor av resultat och bilder på stället mm

och tack alla ni som har hållit tummarna här hemma :bow:

Och Hannes har tyvärr haft ett fall:cry:

japp det stämmer att hannes hade ett fall, eller snarare en avfallning.
men anledningen till att han blev utesluten var att han sedan han suttit upp igen missat att hoppa b-hindret i den sunken road där han ramlat av, funktionärerna sa nämligen att han skulle fortsätta eftersom hästen inte gått omkull

Vad roligt att du är nöjd och haft det bra:) Den där betslingen är ett gissel förr eller senare för dom flesta, vad hade du för bett i terrängen?
Sedan tror jag att när terrängbanan är så lång så blir ju både du och hästen lite tröttare och lägger sig på lite extra mot slutet, är ju inte direkt ovanligt :D

jag har nu ridit på gags sen förra året nån gång, men nu kändes det lite för skarpt samtidigt som hästen låg på för mkt (ja det låter helflummigt) så jag ska hem och testa olika varianter så får vi se vad som funkar.
jo, jag räknade ju med att hästen skulle bli trött och kanske lite tung mot slutet men han var bara hetare och kändes inte ett dugg trött...men koncentrationen var kanske inte på topp den sista minuten...
han och jag har ju trots allt inte gått banor på mer än max 7½ minut förut, så detta var ju 1½ minut längre, och det kändes (trääääningsvärk.....jag alltså inte hästen :angel: )

jag vet, men ibland blir dom hetare när dom blir trötta. Jag gillar mest varianter med 2 tyglar eftersom Hille blir extremt stark på galoppsträckorna men när man väl fått tillbaka blir han superlydig är bettet då för starkt börjar han studsa. Visserligen blev han extremt stark för att han la över tungan , har bara provat en tävling med tungstickan förra året och det gick väldigt bra tillsammans med 3 - delat så vi får se hur det blir nästa år.

Eftersom jag tävlat väldigt mycket dressyr på kandar tycker jag inte att det är något större problem med att hålla reda på 2 tyglar i terrängen heller, vet att dom flesta tycker det verkar omöjligt :D

Det värsta är att skall man prova ett nytt bett och se om det fungerar bör man göra det på tävling eftersom dom flesta hästar är mer taggade där än på träning. På träning skulle jag lätt kunna rida med grimma och grimskaft :p

Senast ändrad:

Vad kul att det gått bra och att tävlingenplatsen var fin också, det gör ju mycket. :)
Ska bli roligt att få se bilder!

jo jag skulle gärna rida med två tyglar, har inga problem med att hålla reda på dem normalt, men när man har en häst som ibland hoppar 4 m rakt ut jämfota istf att droppa så känns det bättre just i de lägena att bara ha en tygel att hålla reda på....
men jag vet folk som rider med gags på delta, så det ska jag prova.
hästen är ju i grund och botten väääldigt lydig bara lite väl stor och stark i vissa lägen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev en åttondeplats i finalen av fälttävlans nations cup i Boekelo, Nederländerna, i helgen. Förbundskapten Fredrik Bergendorff tar...
Svar
0
· Visningar
159
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen är det dags för Breeders Trophy i fälttävlan och då avgöra även Svenska Ridsportförbundet Unghästchampionat, ett samarbete med SWB.
Svar
0
· Visningar
91
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenska mästare i fälttävlan korade under helgens tävlingar i Kristianstad. Wynja Eriksdotter Rubin och Mikko Moisala var...
Svar
0
· Visningar
97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka