Någon som vet?

Karin87

Trådstartare
Hej!
Min islandshäst har börjat "slå sig" lite i traven ibland.
Vad kan det bero på?
Vad kan jag göra åt det? Använda några skydd och isåfall vad för skydd?
Det är inte mycket han slår sig men jag vill inte att han ska skada sig ju!
Tacksam för svar! // Karin

Sv: Någon som vet?

Vart slår han sig? Är han trång i bakbenen? Frambenen?
Sätt på ett bar benskydd, stryck kappor eller liknande, så blir de nog bättre! Och trampar han på sig, så är boots att föredra!

Min häst "slår sej" också ibland. För min del tror jag att han slår sej när ett bakben och ett framben är under hästen samtidigt. Om ni fårstår, kan det stämma? Själv ska köpa ett par skyddsboots

menar du att han smider?
isånafall kan det bero på flera saker men ett är att han kanske går antingen lite försnabbt i traven och på så sätt inte hinner undan frammbena. Eller så kanske han går lite på bogarna i traven, då blir dom oftast långa och hinner inte undan med frambenen då bakbenen kommer och slår då i frammhovarna. Du han ju antingen använda lite tyngre boots(gummi eftersom detta även skyddar), då ökar du fördröjningen i frammbens rörelsen eller som sagt senskydd.

good luck

Att hästen slår sig kan bero på att den är för trång, eller har för stort steg "för sin kropp" om många över beskriver men det beror oftast på att den helt enkelt är i obalans. Min häst slår sig aldrig när hon går formad och har in baken, men rider man lite slarvigt ute t.ex så börjar hon genast slå..

Hur gammal är hästen? Är den ung eller allmänt ovan så skulle iaf jag inte börja fixa och trixa med boots till höger och vänster, utan försöka rida den mer samlat (även om det kan vara svårt på en unghäst, självklart), men ialla fall dra ner p tempot i traven ute ialla fall, eftersom de ofta slår sig i ökade tempon.. Sen är det bara att jobba med baland och samling på banan i lagom mängd... är iad va ja skulle gjort...:smirk:

Har hästen någon gång travat bättre eller annorlunda? I så fall så har ju nåt hänt: endera positivt så att andra gångarter förbättrats och tillfälligt påverkar traven men kan också vara negativt som konstig skoning, mindre skada, utrustningsproblem, ryttare i obalans etc. Försök analysera uppkomsten (när - var - hur) och hur ofta det sker.

Prova också att trava i olika tempon och se om det uppkommer lika ofta - ibland är övertempo och tappad bakdel en stor bov i dramat och då kan det vara "lätt" ;) att lösa.

Har hört från domarhåll att "smidningar" inte längre betraktas som lika negativt vid tävling pga att steget hos vissa är så stort så att man inte per automatik kan säga att det är negativt.

Min häst är faktiskt tvärtom än det ni nämner ovan.
Han trampar sig på fram när rumpan är med och han jobbar med hela kroppen.
Detta händer oftast i det lägre tempot, han har iofs långa men han är väldigt proportonerligt byggd.
Vad göra åt detta ? Sker både på volt och ut. Har öpt ett par skyddsboots i neopren som vi använt några gånger men han får skav av dom. så vad ska jag pröva nu ? Vill inte att han ska göra sig illa.

Hästen jag red förut trampade också han på sig, och om man någon gång var lite slarvig med någon gångart, eller om någon som inte känner honom rider, så kan han ha trampsår på farmbenen om han inte har skydd. Vill inte att det ska hända min nuvarande..

hej, jag tror att han smider....om han inte får sår av det så är det troligen att skrna slår i varandra....att frambenet inte hinner upp innan bakbenet går ner...
det lixom klingar till. pling pling pling....

och som någon sa kan det bero på att hästen är framtung, oblaanserad m.m jag tycker du ska kolla upp han hos en equterapeft som jag gjorde med thengill du vet....bara o ringa stenholmen o va me på nästa när han kommer skitbra va han.

för att ha gått med en felaktig sadel o träns som du sagt i flera år kan ha gjort mkt konstigt med rygg m.m. det skulle iaf vara det första jag skulle kollat upp + tagit ut en sadelprovare nu när du letar sadlar e nog bäst.

för detta låter ju lite som det felet thengill hade...han hoppa o studsa o höll på o hitta inte takten i traven o då va de nåt i ryggen troligen att han rammlat när han va yngre...lr ja när han va hingst rättare sagt hehe.

men tills du kollat upp allt detta så sätt på han boots men ta neoprenboots hade ja gjort utan tyng för vi vet ju inte va som e fel. + ev kotskydd bak/senskydd/benskydd fram. låt någon kolla vart han slår i.

okej, tack för alla svar! :)
han är 12 år så han är inte ung...har tränat hans tölt rätt mkt senaste tiden o den har blivit mycket förbättrad!! Kanske kan vara det? + att han nog gått lite slarvigt (ej i form) och kanske för fort när jag varit ute o ridit. Han får inga sår iallafall av det (men jag vill ju inte att han ska få det så..) Men jag ska försöka prova att samla honom mer och sakta ner farten lite så får vi hoppas att det löser sig. Annars återkommer jag ;) hihi
TACK alla för svaren!!

men e det att han smider lr hur låter det? för smider de ska det ju inte vara nån fara med tramprisken lr har ja helt fel...
lycka till.

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: KesoNeso
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka