Någon som vet?

Masse

Trådstartare
Får man stänga av en allmän väg hur som helst?
Eller kanske får vem som helst stänga av en väg utan vidare?

Upprinnelsen till min fråga är att Sydsten (alltså ett vanligt företag) haft en lastbil som vält för tre dagar sedan. Den har inte legat i vägen för varken trafik eller snöröjning utan lite fint på sidan. Idag har då Sydsten beslutat sig för att bärga och tagit ut en tungbärgare från Assistanskåren. Utan att meddela någon, inte polis, räddningstjänst eller ens radions trafiksektion. Man inte ut skyltar eller vakter utan ställer sina egna fordon ca fem meter från bilen som ska bärgas. Vilket innebär att trafiken på den här vägen liksom redan när de upptäcker avstängningen är ställda inför faktum att de inte kommer längre. Dessutom ville kille från Assistanskåren ha en 200 meters säkerhetszon, vilket ju redan var kört med de växande köerna på bägge sidor om det hela.
När de som stod först var framme och fråga om hur lång tid det skulle ta var man dessutom riktigt otrevliga. Sa saker som "Det vet vi inte men det tar längre tid om ni ska stå här och tjata. När någon frågade om vad som skulle hända om det behövdes ambulans i (ligger flera samhällen som har denna väg som huvudväg) blev svaret "Var inte tramsig". :eek:

Mest synd tyckte jag om de två tjejer som hamnade i kön med hästtransport (släp) med häst i och inte chans i världen att vända. En annan hade turen att ha den lilla bilen idag, så för mig gick lättare.

Får man verkligen själv så här utan vidare stänga av en allmän väg? De gånger jag varit med om avstängningar som är akuta, vilket ju detta inte var. Ja då finns ju polis på plats med blåljus och ev omdirigering av trafiken + att man snabbt går ut på radio och meddelar det. I det här fallet fanns det ingen som visste något mer än Sydsten som beställ bärgningen och enligt egen utsago väntat tills idag med att göra det för att inte hindra trafiken :confused: Idag den dagen under julen då det är så många som ska ut på vägarna. Tror mer att det för att man då kunde fira jul själv i lugn och ro och ändå ha bilen uppe tills imorgon måndag :angel: Inte sjutton bryr man sig om de som bor där:mad:

Sv: Någon som vet?

Låter ju jättekonstigt, jag trodde det bara var polisen eller trafikverket som fick stänga av allmäna vägar? Å andra sidan tycker man att bärgningsbolag bör ha koll på vad som gäller? Särksilt om det är som du säger att det är en huvudled som används av många? Känns ju som om det kanske räckt att stänga av en fil (om lastbilen låg på sidan) för att få upp lastbilen på bärgningsbilen? Så brukar det ju vara vid vägarbeten och så stor det personal som dirigerar trafiken. Vet du hur länge den var avstängd? Nästan så man blir sugen på att ringa polisen och fråga? Iaf när de var otrevliga, jag förstår inte att folk inte lär sig att andra människor är mer samarbetsvilliga då de bemöts på ett trevligt sätt.

Senast ändrad:

Man hade kunnat bärga bilen på två sätt. Antingen att man välte den ut i åkern där den låg och då hade man inte påverkat trafiken på vägen alls. Eller så det alternativ man valde att dra upp den på vägen vilket innebar att man blev tvungen att stänga av helt och ställa bärgningsbilen i åker på andra sidan vägen.
Vägverket eller vad dom heter numera har precis haft vägarbeten på den här vägen och dom hade dels långa avstånd till själva arbetet och dels vakter som styrde trafiken förbi. Så visst hade man kunnat lösa det på mycket bättre sätt om bara vilja hade funnits. Bara en såda enkel sak som att de avspärrningar man gjorde hade gjorts där det fanns avtagsvägar (finns på bägge sidor om men ligger längre ifrån) då hade man både kunnat ta alternativ väg eller vända även med transporten. Men jag fick känslan av de skulle ske med minsta möjliga insatts från Sydstens sida. Så att stå någon kilometer ifrån och stoppa trafiken ja det hade dom inte ens funderat på.
Jag har varit i kontakt med polisen, men de som man kan få tag i när det är helg och inte akut hade inte den kunskapen så de kunde svara på om får eller inte. Jag tycker ju inte heller frågan är så pass akut att jag vill ringa 112 för att få veta svaret. Så det är därför jaf ställer frågan här om det finns någon som vet vad som gäller.

Nu har jag fått svar från polisen och man får inte göra som Sydsten gjorde. Vägar får bara stängas av om det finns polis närvarande.

Vägar får bara stängas av om det finns polis närvarande.

Det gäller nog bara tillfällig avspärrning?

Vi brukar ha rally på vår väg hemma vilket innebär att vägen är avstängd 6timmar kanske, en dag om året. Jag tror styrelsen för rallyt söker tillstånd hos länsstyrelsen eller nått, samt fått godkänt av den aktuelle vägföreningen. Det brukar sitta uppe lappar någon vecka i förväg och det har aldrig funnits någon polis närvarande under tiden vägen varit avstängd.

Ett om det finns en vägförening så är det en privatväg och det är ju inte samma sak som en allmänväg. Två så har man sökt tillstånd. Tre man har annonserat det i förväg. Inget av detta stämmer ju på det som hände här. Om t ex räddningstjänsten behöver rycka ut så vet de om att det pågår ett rally och jag misstänker också att arrangörerna är mycket väl förberedda på vad som ska göras om det händer en olycka. Även om den olyckan eller orsaken inte rör själva rallyt så har man planer för det.

Detta var ju en "vanlig" väg vilken som helst och så att säga huvud tillfarten till flera samhällen. Den fungerar även som genomfart för tungtrafik mellan två olika större vägar.

Har nu också¨fått svar även från Trafikverket. När man stänger av en väg så ska det anmälas till TLC och så måste man även skylta upp med någon typ av avstängning, vilket ju då inte gjordes i det här fallet.

om det finns en vägförening så är det en privatväg och det är ju inte samma sak som en allmänväg.

Att det finns en vägförening innebär inte att det måste vara en privat väg, i mitt fall rör det sig om enskild väg, där allmänheten har full rätt att åka hur mycket dom vill.

Jag ifrågasatte heller aldrig situationen du beskrev utan snarare polisens oprofessionella uttalande "Vägar får bara stängas av om det finns polis närvarande." då jag fortfarande hävdar att det inte är korrekt. Det innebär ju å andra sidan inte att jag tycker eller tror att man har rätt att utan förvarning blockera en vältrafikerad väg.

Liknande trådar

Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 086
Senast: Lenis
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 578
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈